Dag van digitale didactiek - ONLINE VOORMIDDAG

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Inhoud

Programma: 

09.00 u. – 09.40 u.   Workshops

09.50 u. – 10.30 u.   Workshops

10.30 u. – 11.00 u.   Pauze 

11.00 u. – 11.40 u.   Workshops

11.50 u. - 12.30 u.    Workshops

Je ontvangt de deelnamelinken vooraf op het mailadres waarmee je inschrijft.

Wens je deel te nemen aan het online namiddaggedeelte? Schrijf dan (ook) in via deze link.

Schematisch overzicht: klik hier

Werkwinkels

Doelstelling
Na deze sessie weet je wanneer het zin heeft om je les hybride aan te bieden en zie je in op welke manier je de aandacht van al je leerlingen bij de les kan houden. 
Inhoud

We gaan eerst dieper in op het waarom van hybride lesgeven, ook in niet-covid periodes. 

We leren hoe we deze lesvorm kunnen aanbieden en gaan daarbij verder dan de techniek. Er zijn zeker een aantal technische keuzes te maken maar alleen met een sterke didactiek kan deze uitdagende lesvorm werken. 

We kijken wat die belangrijkste principes zijn, ervaren zelf en gaan er mee aan de slag. 

Methodiek
Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.
Beurten
  • A: 09:00 tot 09:40
Docenten
  • Marieke Pieters
Doelstelling

Na deze sessie weet je hoe je je leerlingen actief aan het denken kan zeten tijdens je instructie. 

Inhoud

Steeds meer ervaren we dat het moeilijk is om de aandacht van de leerlingen te houden. Zeker bij instructiemomenten lijkt de aandachtsspanne van de leerlingen kort. Hoe kunnen we hen langer bij de les houden? En hoe maken we optimaal gebruik van die computer, die er in steeds meer klassen is. 

We kijken naar eenvoudige mogelijkheden van educatieve technologie maar ook naar een brede didactische aanpak. Geen technologie om de technologie maar wel techniek ten dienste van didactiek. 


Methodiek

Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.

Beurten
  • B: 09:50 tot 10:30
Docenten
  • Marieke Pieters
Doelstelling
  • De mogelijkheden van MS Forms verkennen als tool voor digitale evaluatie
  • Taken en toetsen integreren in een digitale cursus 
Inhoud

In deze sessie maak je kennis met de vele mogelijkheden van Microsoft Forms. Op het eerste zicht een zoveelste assessment programma, maar de mogelijkheden zijn erg veelzijdig. Bijkomend voordeel is dat je je assessment in je OneNote cursus kan integreren. 

Naast de verschillende vraagtypes kan je met dit programma verregaand differentiëren. Ook de mogelijkheden om feedback en remediëring te geven aan de leerlingen komen aan bod.

Methodiek

Demo

Beurten
Docenten
    Doelstelling

    Na deze sessie:

    • Ken je verschillende voorbeelden van AR-toepassingen met de tablet/smartphone
    • Weet je de weg naar het maken van je eigen AR-omgeving
    Inhoud

    Deze sessie focust op beginners die graag willen weten wat er mogelijk is met Augmented Reality m.b.v. de smartphone en/of iPads/tablets die in de school vaak al aanwezig zijn. Er worden vanuit verschillende vakken en verschillende graden apps getoond en besproken en we gaan ietwat dieper in op Fectar, een app waarmee je je eigen AR-omgeving kan bouwen en ook op afstand kan samenwerken met leerlingen.

    Tijdens deze sessie word je getriggerd om na te denken over de mogelijkheden voor jouw school en/of jouw vakken en vertrek je hopelijk met een pak goesting en inspiratie.

    Methodiek
    • Demonstratie (via presentatie)
    • Uitproberen (aanwezigen + eventueel op afstand via eigen toestel)
    • Huiswerk (leidraad voor wie wil starten met AR)
    • Gesprek (Q&A)
    Beurten
    • C: 11:00 tot 11:40
    Docenten
    • Kim Dekeyser
    Doelstelling

    De deelnemers krijgen:

    • een duidelijk beeld wat VR is en hoe deze voorkomt;
    • tips en tricks aangereikt hoe VR toegepast kan worden in de praktijk.
    Inhoud

    In deze sessie worden de termen XR, MR, AR & VR nog eens duidelijk besproken en gekaderd. We bekijken welke VR systemen er op de markt zijn. Er wordt bekeken op welke opstellingen je hebt in VR en op welke manieren deze kan ingezet worden op de klasvloer. In de sessie worden tips meegegeven over de meest gangbare didactische opstellingen voor het gebruik in klas. Je leert op welke manier je content creëert of kan gecreëerd worden.

    Methodiek

    Deze sessie heeft een inzicht in geheel nieuwe werkvormen op de werkvloer en hoe VR als extra leermiddel ingebed kan worden in klas/les-praktijk.

    Beurten
    • D: 11:50 tot 12:30
    Docenten
    • Pieter Schutijser

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • woensdag 16 maart 2022
    van 09:00u tot 12:30u

    Locatie

    Webinar
    Online websessie 0
    Online websessie, België

    Prijs

    € 59,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
    • Secundair Onderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    200

    Code

    D22-031