Dag van digitale didactiek - ONLINE NAMIDDAG

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Inhoud

Programma: 

13.30 u. - 14.10 u.   Workshops

14.20 u. - 15.00 u.   Workshops

15.15 u. - 15.55 u.   Workshops

16.05 u. - 16.45 u.   Workshops


Je ontvangt de deelnamelinken vooraf op het mailadres waarmee je inschrijft.

Wens je deel te nemen aan het online voormiddaggedeelte? Schrijf dan (ook) in via deze link.

Schematisch overzicht: klik hier

Werkwinkels

Doelstelling

Word ondergedompeld in de wereld van Instagram en hoe je Instagram als motivator kan inzetten in je lessen of school. 

Inhoud

Aan de hand van onze eigen Instagrampagina die we enkele maanden geleden hebben opgestart willen we leerkrachten inspireren over hoe ze Instagram kunnen gebruiken als digitale tool in de klaspraktijk.

In onze sessie gaan we in op hoe je moet plannen, wat de tijdsinvestering is, wat de valkuilen en moeilijkheden zijn en wat de positieve meerwaarde is. 

Daarnaast geven we een paar praktische tips, tricks & tools mee die iedereen op weg kan zetten! 


Methodiek

Digitale interactieve werkvormen

Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • Smartphone met app om QR codes te scannen
  • Eventueel iets om notities te maken
Beurten
  • B: 14:20 tot 15:00
Docenten
  • Pheline Roels
  • Ciska Veenhof
Doelstelling
  • Wat zijn de voorwaarden van een goeie evaluatie(tool);
  • Een overzicht van enkele digitale tools voor de evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes;
  • Wat is de meerwaarde van elke tool.
Inhoud

Geen leren zonder evalueren. Elke evaluatie moet bijdragen tot de groei van de leerling. Digitale tools dragen hier ook toe bij. In deze sessie overlopen we enkele mooie digitale toepassingen die een meerwaarde zijn voor de leerkracht en leerling. We bekijken hun bijdrage tot goed evalueren.

Er komen digitale tools aan bod voor de evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes. Naast de evaluatie door de leerkracht zijn er ook verschillende mooie tools voor zelf- en peerevaluatie.

Methodiek

Demo

Beurten
  • A: 13:30 tot 14:10
Docenten
  • Kris Mostrey
Doelstelling

Deze sessie zoomt in op wat i-Learn kan betekenen voor jou als leerkracht, voor jouw school en voor jouw leerlingen.

Inhoud
  • Voorstelling van het i-Learn project: het waarom en het hoe.
  • Voorstelling en demo van i-Learn MyWay: wat zijn leersporen, hoe zijn ze opgebouwd.  
  • Voorstelling en demo van de i-Learn Academy: welke ondersteuning voorziet i-Learn voor de leerkrachten en de scholen.
Methodiek

Presentatie

Vraag en antwoord

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eventueel eigen device (laptop, iPad)

Beurten
  • C: 15:15 tot 15:55
Docenten
  • Katrien Vandemeulebroecke
Doelstelling

Na deze sessie weet je wanneer het zin heeft om je les hybride aan te bieden en zie je in op welke manier je de aandacht van al je leerlingen bij de les kan houden.

Inhoud

We gaan eerst dieper in op het waarom van hybride lesgeven, ook in niet-covid periodes. 

We leren hoe we deze lesvorm kunnen aanbieden en gaan daarbij verder dan de techniek. Er zijn zeker een aantal technische keuzes te maken maar alleen met een sterke didactiek kan deze uitdagende lesvorm werken. 

We kijken wat die belangrijkste principes zijn, ervaren zelf en gaan er mee aan de slag. 

Methodiek

Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.

Beurten
  • C: 15:15 tot 15:55
Docenten
  • Marieke Pieters
Doelstelling

Na deze sessie weet je hoe je je leerlingen actief aan het denken kan zeten tijdens je instructie.

Inhoud

Steeds meer ervaren we dat het moeilijk is om de aandacht van de leerlingen te houden. Zeker bij instructiemomenten lijkt de aandachtsspanne van de leerlingen kort. Hoe kunnen we hen langer bij de les houden? En hoe maken we optimaal gebruik van die computer, die er in steeds meer klassen is. 

We kijken naar eenvoudige mogelijkheden van educatieve technologie maar ook naar een brede didactische aanpak. Geen technologie om de technologie maar wel techniek ten dienste van didactiek. 

Methodiek

Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.

Beurten
  • D: 16:05 tot 16:45
Docenten
  • Marieke Pieters
Doelstelling
  • Kennismaking met i-Learn (portaal, tools, leersporen, …)
  • Inzicht krijgen in het opstellen van gepersonaliseerde leersporen
Inhoud

ICT toepassingen, tools en digitale leerpaden worden in de context van opleidingen al volop gebruikt om leren op maat aan te bieden. I-Learn is een online portaal waarop softwareproviders hun digitale toepassingen voor gepersonaliseerd leren beschikbaar kunnen stellen. Deze educatieve technologie stelt leerkrachten in staat om een leertraject op maat van elke leerling te creëren. 


Als je inschrijft voor deze sessie, dan is het niet interessant om ook in te schrijven voor workshop 3 i-Learn: kennismaking. Een aantal zaken zullen inhoudelijk overlappen.

Beurten
Docenten

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • woensdag 16 maart 2022
    van 13:30u tot 16:45u

    Locatie

    Webinar
    Online websessie 0
    Online websessie, België

    Prijs

    € 59,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
    • Secundair Onderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    200

    Code

    D22-033