Nieuw dit schooljaar
Afgelast
Programma:
08u30 – 09u00 Onthaal met koffie, thee of frisdrank
09u00 – 10u30 Workshops
10u30 – 11u00 Pauze met koffie, thee of frisdrank
11u00 – 12u30 Workshops
12u30 – 13u30 Broodjeslunch
13u30 – 15u00 Workshops
15u15 – 16u45 Workshops
Wil je de Dag van digitale didactiek online volgen? Schrijf dan in via volgende linken:
Online voormiddaggedeelte: schrijf in via deze link
Online namiddaggedeelte: schrijf in via deze link
Schematisch overzicht: klik hier
Na deze sessie kan je aan de slag met een ClassNotebook.
Deze sessie is bedoeld voor leraren die interesse hebben in of recent gestart zijn met het werken met een ClassNotebook.
In deze sessie leren we een ClassNotebook instellen en opbouwen. Er wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden getoond dat een ClassNotebook op verschillende manieren ingezet kan worden in de klas. Er worden tips & tricks meegegeven om efficiënt inhoud te creëren in een ClassNotebook.
Uitleg aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Notie van Teams en OneNote
Laptop waarop de app van Teams en OneNote geïnstalleerd staat.
ICT toepassingen, tools en digitale leerpaden worden in de context van opleidingen al volop gebruikt om leren op maat aan te bieden. I-Learn is een online portaal waarop softwareproviders hun digitale toepassingen voor gepersonaliseerd leren beschikbaar kunnen stellen. Deze educatieve technologie stelt leerkrachten in staat om een leertraject op maat van elke leerling te creëren. Tijdens de sessie maken de deelnemers kennis met i-Learn en leren ze het portaal, de tools en de mogelijkheid tot het creëren van leersporen kennen aan de hand van gerichte opdrachten.
Als je inschrijft voor deze sessie, dan is het niet interessant om ook in te schrijven voor workshop 7 i-Learn: kennismaking. Een aantal zaken zullen inhoudelijk overlappen.
Algemene uitleg + gerichte opdrachten om hands-on het portaal te ontdekken + korte reflectieronde
Laptop/tablet met oplader
Na deze sessie weet je wanneer het zin heeft om je les hybride aan te bieden en zie je in op welke manier je de aandacht van al je leerlingen bij de les kan houden.
We gaan eerst dieper in op het waarom van hybride lesgeven, ook in niet-covid periodes.
We leren hoe we deze lesvorm kunnen aanbieden en gaan daarbij verder dan de techniek. Er zijn zeker een aantal technische keuzes te maken maar alleen met een sterke didactiek kan deze uitdagende lesvorm werken.
We kijken wat die belangrijkste principes zijn, ervaren zelf en gaan er mee aan de slag.
Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.
Laptop/smartphone
Na deze sessie weet je hoe je je leerlingen actief aan het denken kan zeten tijdens je instructie.
Steeds meer ervaren we dat het moeilijk is om de aandacht van de leerlingen te houden. Zeker bij instructiemomenten lijkt de aandachtsspanne van de leerlingen kort. Hoe kunnen we hen langer bij de les houden? En hoe maken we optimaal gebruik van die computer, die er in steeds meer klassen is.
We kijken naar eenvoudige mogelijkheden van educatieve technologie maar ook naar een brede didactische aanpak. Geen technologie om de technologie maar wel techniek ten dienste van didactiek.
Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.
Laptop/smartphone
Word ondergedompeld in de wereld van Instagram en hoe je Instagram als motivator kan inzetten in je lessen of school.
Aan de hand van onze eigen Instagrampagina die we enkele maanden geleden hebben opgestart willen we leerkrachten inspireren over hoe ze Instagram kunnen gebruiken als digitale tool in de klaspraktijk.
In onze sessie gaan we in op hoe je moet plannen, wat de tijdsinvestering is, wat de valkuilen en moeilijkheden zijn en wat de positieve meerwaarde is.
Daarnaast geven we een paar praktische tips, tricks & tools mee die iedereen op weg kan zetten!
Digitale interactieve werkvormen
Deze sessie zoomt in op wat i-Learn kan betekenen voor jou als leerkracht, voor jouw school en voor jouw leerlingen.
Presentatie
Vraag en antwoord
Eventueel eigen device (laptop, iPad)
- De planner en de webquest van Bookwidgets verduidelijken.
- Via planner en webquest je widgets zo structureren dat je een digitale cursus hebt.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een digitale cursus op te bouwen en Bookwidgets is daar één van. Het bundelen van de verschillende widgets tot één geheel zorgt ervoor dat je kan differentiëren, leerlingen op eigen tempo laten werken, sleutelmomenten inlassen…
We presenteren de mogelijkheden van een digitale cursus om dan zelf aan de slag te gaan.
Als leerkracht heb je een basiskennis van Bookwidgets. Een widget aanmaken en delen met je leerlingen mag geen probleem zijn.
Eigen laptop
Verkennen van een storyboardingmethodiek om met een vakgroep een module of leerinhoud te vertalen naar blended leren
De ABC-methodiek is een heel concrete methodiek om aan de slag te gaan met ontwerpteams die samen een module verzorgen of een vakgroep. Je leert een effectieve aanpak kennen voor het (her)ontwerpen van curricula, gebaseerd op onderzoek van University College Londen. De bouwstenen van deze methodiek - de leeractiviteiten - werden onderzocht door prof. Laurillard. De methodiek werd door VIVES verder vertaald en ontwikkeld.
Deelnemers werken samen aan een visueel ‘storyboard’ waarin de leeractiviteiten worden opgenomen die nodig zijn om de doelstellingen van het vak te bereiken. Het storyboard toont niet alleen welke leeractiviteiten mogelijk zijn en in welke volgorde die kunnen doorlopen worden, er wordt ook nagedacht over de inzet van onderwijstechnologie en de manier waarop deze leeractiviteiten worden geëvalueerd.
Een praktische workshop waarin je in het kort de methodiek doorloopt in kleine groepen (ontwerpteams).
Laptop, eigen cursusmateriaal die je graag meer blended wil aanpakken
Wil je opdrachten eenvoudig online aan de leerlingen bezorgen en erna ook online corrigeren? Dan is deze sessie iets voor jou.
In deze nascholing wordt uitgelegd hoe je online een opdracht kan maken in Teams. Dat is een heel mooi en handig alternatief voor de uploadzone in Smartschool waarbij vooral het verbeteren vlotter gaat. Een opdracht kan een taak zijn die de leerlingen online moeten invullen, een taak waarbij de leerlingen 1 of meer zaken moeten indienen/uploaden, een langetermijnopdracht waarbij je meerdere keren tussentijdse feedback wil geven, …
Een opdracht kan ook enkel een evaluatie (bv. d.m.v. een rubriek) van attitudes, een spreekbeurt, een werkstuk, … bevatten.
De uitleg wordt zowel gegeven vanuit het standpunt van de leerkracht (opdracht aanmaken en verbeteren) als vanuit het standpunt van de leerling (opdracht invullen, uploaden, indienen, …).
De verschillende stappen worden één voor één uitgelegd. Op het moment dat ik de uitleg geef vanuit het standpunt van de leerling, krijgen de deelnemers de kans om zelf mee te doen.
Eigen laptop (pen device)
In deze sessie maak je kennis met de vele mogelijkheden van Microsoft Forms. Op het eerste zicht een zoveelste assessment programma, maar de mogelijkheden zijn erg veelzijdig. Bijkomend voordeel is dat je je assessment in je OneNote cursus kan integreren.
Naast de verschillende vraagtypes kan je met dit programma verregaand differentiëren. Ook de mogelijkheden om feedback en remediëring te geven aan de leerlingen komen aan bod.
Demo
De deelnemers krijgen:
In deze sessie worden de termen XR, MR, AR & VR nog eens duidelijk besproken en gekaderd. We bekijken welke VR systemen er op de markt zijn. Er wordt bekeken op welke opstellingen je hebt in VR en op welke manieren deze kan ingezet worden op de klasvloer. In de sessie worden tips meegegeven over de meest gangbare didactische opstellingen voor het gebruik in klas. Je leert op welke manier je content creëert of kan gecreëerd worden.
Deze sessie heeft een inzicht in geheel nieuwe werkvormen op de werkvloer en hoe VR als extra leermiddel ingebed kan worden in klas/les-praktijk
Geen leren zonder evalueren. Elke evaluatie moet bijdragen tot de groei van de leerling. Digitale tools dragen hier ook toe bij. In deze sessie overlopen we enkele mooie digitale toepassingen die een meerwaarde zijn voor de leerkracht en leerling. We bekijken hun bijdrage tot goed evalueren.
Er komen digitale tools aan bod voor de evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes. Naast de evaluatie door de leerkracht zijn er ook verschillende mooie tools voor zelf- en peerevaluatie.
Demo
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
€ 110,00
Dag van
Classic
200
D22-030