Dag van digitale didactiek

Nieuw dit schooljaar

Afgelast

Inhoud

Programma: 

08u30 – 09u00   Onthaal met koffie, thee of frisdrank

09u00 – 10u30   Workshops

10u30 – 11u00   Pauze met koffie, thee of frisdrank

11u00 – 12u30   Workshops

12u30 – 13u30   Broodjeslunch

13u30 – 15u00   Workshops

15u15 – 16u45   Workshops


Wil je de Dag van digitale didactiek online volgen? Schrijf dan in via volgende linken:

Online voormiddaggedeelte: schrijf in via deze link

Online namiddaggedeelte: schrijf in via deze link

Schematisch overzicht: klik hier

Werkwinkels

Doelstelling

Na deze sessie kan je aan de slag met een ClassNotebook.

Inhoud


Deze sessie is bedoeld voor leraren die interesse hebben in of recent gestart zijn met het werken met een ClassNotebook. 


In deze sessie leren we een ClassNotebook instellen en opbouwen. Er wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden getoond dat een ClassNotebook op verschillende manieren ingezet kan worden in de klas. Er worden tips & tricks meegegeven om efficiënt inhoud te creëren in een ClassNotebook. 


Methodiek

Uitleg aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Beginsituatie

Notie van Teams en OneNote

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Laptop waarop de app van Teams en OneNote geïnstalleerd staat.

Beurten
  • A: 09:00 tot 09:40
  • B: 09:50 tot 10:30
  • C: 11:00 tot 11:40
  • D: 11:50 tot 12:30
Docenten
  • Vanessa Wyffels
Doelstelling
  • Kennismaking met i-Learn (portaal, tools, leersporen, …)
  • Inzicht krijgen in het opstellen van gepersonaliseerde leersporen


Inhoud

ICT toepassingen, tools en digitale leerpaden worden in de context van opleidingen al volop gebruikt om leren op maat aan te bieden. I-Learn is een online portaal waarop softwareproviders hun digitale toepassingen voor gepersonaliseerd leren beschikbaar kunnen stellen. Deze educatieve technologie stelt leerkrachten in staat om een leertraject op maat van elke leerling te creëren. Tijdens de sessie maken de deelnemers kennis met i-Learn en leren ze het portaal, de tools en de mogelijkheid tot het creëren van leersporen kennen aan de hand van gerichte opdrachten. 


Als je inschrijft voor deze sessie, dan is het niet interessant om ook in te schrijven voor workshop 7 i-Learn: kennismaking. Een aantal zaken zullen inhoudelijk overlappen.

Methodiek

Algemene uitleg + gerichte opdrachten om hands-on het portaal te ontdekken + korte reflectieronde

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Laptop/tablet met oplader

Beurten
  • E: 13:30 tot 14:10
  • F: 14:20 tot 15:00
  • G: 15:15 tot 15:55
  • H: 16:05 tot 16:45
Docenten
  • Scarlet Coopman
  • Katrien Verbruggen
Doelstelling


Na deze sessie weet je wanneer het zin heeft om je les hybride aan te bieden en zie je in op welke manier je de aandacht van al je leerlingen bij de les kan houden. 

Inhoud

We gaan eerst dieper in op het waarom van hybride lesgeven, ook in niet-covid periodes. 

We leren hoe we deze lesvorm kunnen aanbieden en gaan daarbij verder dan de techniek. Er zijn zeker een aantal technische keuzes te maken maar alleen met een sterke didactiek kan deze uitdagende lesvorm werken. 

We kijken wat die belangrijkste principes zijn, ervaren zelf en gaan er mee aan de slag. 

Methodiek

Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Laptop/smartphone

Beurten
  • A: 09:00 tot 09:40
  • G: 15:15 tot 15:55
Docenten
  • Marieke Pieters
Doelstelling

Na deze sessie weet je hoe je je leerlingen actief aan het denken kan zeten tijdens je instructie. 

Inhoud

Steeds meer ervaren we dat het moeilijk is om de aandacht van de leerlingen te houden. Zeker bij instructiemomenten lijkt de aandachtsspanne van de leerlingen kort. Hoe kunnen we hen langer bij de les houden? En hoe maken we optimaal gebruik van die computer, die er in steeds meer klassen is. 

We kijken naar eenvoudige mogelijkheden van educatieve technologie maar ook naar een brede didactische aanpak. Geen technologie om de technologie maar wel techniek ten dienste van didactiek. 


Methodiek

Deze workshop is opgevat als een interactieve instructie met ruimte voor hands-on.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Laptop/smartphone

Beurten
  • B: 09:50 tot 10:30
  • H: 16:05 tot 16:45
Docenten
  • Marieke Pieters
Doelstelling
Na deze sessie:
  • Ken je verschillende voorbeelden van AR-toepassingen met de tablet/smartphone
  • Weet je de weg naar het maken van je eigen AR-omgeving
Inhoud
Deze sessie focust op beginners die graag willen weten wat er mogelijk is met Augmented Reality m.b.v. de smartphone en/of iPads/tablets die in de school vaak al aanwezig zijn. Er worden vanuit verschillende vakken en verschillende graden apps getoond en besproken en we gaan ietwat dieper in op Fectar, een app waarmee je je eigen AR-omgeving kan bouwen en ook op afstand kan samenwerken met leerlingen.
Tijdens deze sessie word je getriggerd om na te denken over de mogelijkheden voor jouw school en/of jouw vakken en vertrek je hopelijk met een pak goesting en inspiratie.

Methodiek
  • Demonstratie (via presentatie)
  • Uitproberen (aanwezigen + eventueel op afstand via eigen toestel)
  • Huiswerk (leidraad voor wie wil starten met AR)
  • Gesprek (Q&A)
Beurten
  • C: 11:00 tot 11:40
  • D: 11:50 tot 12:30
Docenten
  • Kim Dekeyser
Doelstelling

Word ondergedompeld in de wereld van Instagram en hoe je Instagram als motivator kan inzetten in je lessen of school. 

Inhoud

Aan de hand van onze eigen Instagrampagina die we enkele maanden geleden hebben opgestart willen we leerkrachten inspireren over hoe ze Instagram kunnen gebruiken als digitale tool in de klaspraktijk.

In onze sessie gaan we in op hoe je moet plannen, wat de tijdsinvestering is, wat de valkuilen en moeilijkheden zijn en wat de positieve meerwaarde is. 

Daarnaast geven we een paar praktische tips, tricks & tools mee die iedereen op weg kan zetten! 


Methodiek

Digitale interactieve werkvormen

Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • Smartphone met app om QR codes te scannen
  • Eventueel iets om notities te maken
Beurten
  • E: 13:30 tot 14:10
  • F: 14:20 tot 15:00
Docenten
  • Pheline Roels
  • Ciska Veenhof
Doelstelling

Deze sessie zoomt in op wat i-Learn kan betekenen voor jou als leerkracht, voor jouw school en voor jouw leerlingen.

Inhoud
  • Voorstelling van het i-Learn project: het waarom en het hoe.
  • Voorstelling en demo van i-Learn MyWay: wat zijn leersporen, hoe zijn ze opgebouwd.  
  • Voorstelling en demo van de i-Learn Academy: welke ondersteuning voorziet i-Learn voor de leerkrachten en de scholen.

Methodiek

Presentatie 

Vraag en antwoord

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eventueel eigen device (laptop, iPad)

Beurten
  • G: 15:15 tot 15:55
Docenten
  • Katrien Vandemeulebroecke
Doelstelling

- De planner en de webquest van Bookwidgets verduidelijken.

- Via planner en webquest je widgets zo structureren dat je een digitale cursus hebt.


Inhoud

Er zijn verschillende mogelijkheden om een digitale cursus op te bouwen en Bookwidgets is daar één van. Het bundelen van de verschillende widgets tot één geheel zorgt ervoor dat je kan differentiëren, leerlingen op eigen tempo laten werken, sleutelmomenten inlassen… 

Methodiek

We presenteren de mogelijkheden van een digitale cursus om dan zelf aan de slag te gaan. 

Beginsituatie

Als leerkracht heb je een basiskennis van Bookwidgets. Een widget aanmaken en delen met je leerlingen mag geen probleem zijn.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop

Beurten
  • A: 09:00 tot 09:40
  • B: 09:50 tot 10:30
Docenten
  • Anja Pardoel
  • Joke Messiaen
Doelstelling
  • Deelnemers leren enkele basisbegrippen kennen van blended leren 
  • Deelnemers ervaren een concrete methodiek om met een team aan de slag te gaan rond blended leren.
Inhoud

Verkennen van een storyboardingmethodiek om met een vakgroep een module of leerinhoud te vertalen naar blended leren


De ABC-methodiek is een heel concrete methodiek om aan de slag te gaan met ontwerpteams die samen een module verzorgen of een vakgroep. Je leert een effectieve aanpak kennen voor het (her)ontwerpen van curricula, gebaseerd op onderzoek van University College Londen. De bouwstenen van deze methodiek - de leeractiviteiten - werden onderzocht door prof. Laurillard. De methodiek werd door VIVES verder vertaald en ontwikkeld.

Deelnemers werken samen aan een visueel ‘storyboard’ waarin de leeractiviteiten worden opgenomen die nodig zijn om de doelstellingen van het vak te bereiken. Het storyboard toont niet alleen welke leeractiviteiten mogelijk zijn en in welke volgorde die kunnen doorlopen worden, er wordt ook nagedacht over de inzet van onderwijstechnologie en de manier waarop deze leeractiviteiten worden geëvalueerd.

Methodiek

Een praktische workshop waarin je in het kort de methodiek doorloopt in kleine groepen (ontwerpteams).

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Laptop, eigen cursusmateriaal die je graag meer blended wil aanpakken

Beurten
  • C: 11:00 tot 11:40
  • D: 11:50 tot 12:30
Docenten
  • Delphine Wante
Doelstelling

Wil je opdrachten eenvoudig online aan de leerlingen bezorgen en erna ook online corrigeren? Dan is deze sessie iets voor jou.

Inhoud

In deze nascholing wordt uitgelegd hoe je online een opdracht kan maken in Teams. Dat is een heel mooi en handig alternatief voor de uploadzone in Smartschool waarbij vooral het verbeteren vlotter gaat. Een opdracht kan een taak zijn die de leerlingen online moeten invullen, een taak waarbij de leerlingen 1 of meer zaken moeten indienen/uploaden, een langetermijnopdracht waarbij je meerdere keren tussentijdse feedback wil geven, … 

Een opdracht kan ook enkel een evaluatie (bv. d.m.v. een rubriek) van attitudes, een spreekbeurt, een werkstuk, … bevatten.  

De uitleg wordt zowel gegeven vanuit het standpunt van de leerkracht (opdracht aanmaken en verbeteren) als vanuit het standpunt van de leerling (opdracht invullen, uploaden, indienen, …).


Methodiek

De verschillende stappen worden één voor één uitgelegd. Op het moment dat ik de uitleg geef vanuit het standpunt van de leerling, krijgen de deelnemers de kans om zelf mee te doen. 

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop (pen device)

Beurten
  • E: 13:30 tot 14:10
  • F: 14:20 tot 15:00
  • G: 15:15 tot 15:55
  • H: 16:05 tot 16:45
Docenten
  • Christophe Vermeire
Doelstelling
  • De mogelijkheden van MS Forms verkennen als tool voor digitale evaluatie
  • Taken en toetsen integreren in een digitale cursus 
Inhoud

In deze sessie maak je kennis met de vele mogelijkheden van Microsoft Forms. Op het eerste zicht een zoveelste assessment programma, maar de mogelijkheden zijn erg veelzijdig. Bijkomend voordeel is dat je je assessment in je OneNote cursus kan integreren. 

Naast de verschillende vraagtypes kan je met dit programma verregaand differentiëren. Ook de mogelijkheden om feedback en remediëring te geven aan de leerlingen komen aan bod.

Methodiek

Demo

Beurten
  • A: 09:00 tot 09:40
  • B: 09:50 tot 10:30
Docenten
  • Kris Mostrey
Doelstelling

De deelnemers krijgen:

  • een duidelijk beeld wat VR is en hoe deze voorkomt;
  • tips en tricks aangereikt hoe VR toegepast kan worden in de praktijk.


Inhoud

In deze sessie worden de termen XR, MR, AR & VR nog eens duidelijk besproken en gekaderd. We bekijken welke VR systemen er op de markt zijn. Er wordt bekeken op welke opstellingen je hebt in VR en op welke manieren deze kan ingezet worden op de klasvloer. In de sessie worden tips meegegeven over de meest gangbare didactische opstellingen voor het gebruik in klas. Je leert op welke manier je content creëert of kan gecreëerd worden.

Methodiek

Deze sessie heeft een inzicht in geheel nieuwe werkvormen op de werkvloer en hoe VR als extra leermiddel ingebed kan worden in klas/les-praktijk

Beurten
  • C: 11:00 tot 11:40
  • D: 11:50 tot 12:30
Docenten
  • Pieter Schutijser
Doelstelling
  • Wat zijn de voorwaarden van een goeie evaluatie(tool);
  • Een overzicht van enkele digitale tools voor de evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes;
  • Wat is de meerwaarde van elke tool.

Inhoud

Geen leren zonder evalueren. Elke evaluatie moet bijdragen tot de groei van de leerling. Digitale tools dragen hier ook toe bij. In deze sessie overlopen we enkele mooie digitale toepassingen die een meerwaarde zijn voor de leerkracht en leerling. We bekijken hun bijdrage tot goed evalueren.

Er komen digitale tools aan bod voor de evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes. Naast de evaluatie door de leerkracht zijn er ook verschillende mooie tools voor zelf- en peerevaluatie.


Methodiek

Demo

Beurten
  • E: 13:30 tot 14:10
  • F: 14:20 tot 15:00
Docenten
  • Kris Mostrey

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 16 maart 2022
van 09:00u tot 16:45u

Locatie

KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België

Prijs

€ 110,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D22-030