Nieuw dit schooljaar
De zorgbegeleider herkent hoe het zelfbeeld van leerlingen samenhangt met hun denkpatronen en coping strategieën. Je maakt o.a. gebruik van gedachtenlogboek, uitdaagvragen en zorgenschema’s om de leerling te begeleiden (1 op 1 of via groepssessie).
In deze module ontdekken zorgbegeleiders hoe het zelfbeeld van leerlingen verbonden is met hun denkpatronen en (pieker)gedrag. Ze leren hoe negatieve gedachten kunnen vastlopen in een fixed mindset, en hoe ze via groeidenken en positieve focus een growth mindset kunnen stimuleren. Daarbij staat de kracht van neuroplasticiteit centraal: het brein is veranderbaar en wat je aandacht geeft, groeit. Zorgbegeleiders leren hoe je helpende denkpatronen kunt versterken. Er wordt stilgestaan bij het spotlight effect, het principe dat wat je ‘in het licht zet’ in de aandacht van het brein blijft en dus groeit in invloed. Deelnemers leren het verschil maken tussen denken in belemmeringen en denken in mogelijkheden. Er is aandacht voor de wisselwerking tussen lichaam en gedachten: spanning, ademhaling, lichaamshouding en energie beïnvloeden hoe iemand denkt en zich voelt. Via het herkennen van piekergedachten en het aanleren van groeigerichte denkstrategieën reiken we concrete handvatten aan voor de begeleiding van leerlingen. Daarnaast krijgen deelnemers de kans om eigen casussen in te brengen waarin ze vastlopen of waarin ze samen willen nadenken over hoe de inzichten uit de module praktisch toepasbaar zijn. Er wordt geoefend in het vertalen van de theorie naar de dagelijkse praktijk op school, afgestemd op de noden van leerlingen. Tot slot oefenen we in het herkennen van signalen van diepere problematieken en gepaste doorverwijzing.
Deelnemers brengen een zacht matje/grote handdoek en een flesje water mee.
Deelnemers kunnen vooraf casussen inzenden via info@eekhoutacademy.be
Zorgbegeleiders leren cognitief-gedragsmatige methodieken inzetten om negatieve denkpatronen bij leerlingen om te buigen. Via lichaamsgerichte technieken zoals ademhaling, relaxatie, hartcoherentie en mindfulness ontdekken ze hoe piekergedachten via het lichaam gereguleerd kunnen worden. Aan de hand van groeidenken, omdenken en inzichten uit de Rots- en Watermethodiek ervaren ze hoe lichaam en geest elkaar beïnvloeden.
We verwachten van de zorgbegeleider geen specifieke voorkennis. Het is wel een meerwaarde als je de basismodule 1 gevolgd hebt. Cruciaal is de motivatie en openheid om de oefeningen zelf te ervaren. Ze staan open voor actief lichaamswerk, zelfbewustzijn en willen praktijkervaringen en casussen delen. Zo kunnen ze de tools beter toepassen en doorgeven aan jongeren.
Het IN JE KRACHT!-traject voor zorgprofessionals is speciaal ontwikkeld voor iedereen met een zorg- of begeleidingsrol binnen het onderwijs: leerlingen- en studentenbegeleiders, zorgcoördinatoren, vertrouwensleerkrachten, stagementoren, ondersteuners (O.N.), GOK-begeleiders, OKAN-begeleiders, , mentoren & stagebegeleiders en iedereen die jongeren/jongvolwassenen van het secundair en hoger onderwijs mee richting geeft.
Code | Sessies | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I26-107-A |
|
inschrijven |
1
€ 145,00
incl. broodjeslunch
Individu
Classic
16
I26-107