Dag van Frans

Afgelopen

Inhoud

Timing:

08.30 u. - 09.00 u.: onthaal + educatieve boekenstands 

09.00 u. - 10.30 u.: ateliers – beurt 1

10.30 u. - 11.00 u.: pauze + educatieve boekenstands

11.00 u. - 12.30 u.: ateliers – beurt 2

12.30 u. - 13.25 u.: broodjeslunch + educatieve boekenstands

13.30 u. - 15.00 u.: ateliers – beurt 3

Werkwinkels

Doelgroep

Leraren tweede graad doorstroomfinaliteit en derde graad

Doelstelling

Leerkrachten krijgen voorbeelden en tips (inhoudelijk en praktisch) om motivatie en interesse voor de Franse taal op te wekken bij hun leerlingen.

Inhoud

Verschillende factoren hebben een effect op de leerwinst en vooruitgang die leerlingen boeken bij het aanleren van een taal. Motivatie is er één van en blijft een absolute voorwaarde om jongeren aan het werk te krijgen. Door in te spelen op hun natuurlijke nieuwsgierigheid, kan je ervoor zorgen dat ze geprikkeld worden, welk ook hun niveau is.
In deze sessie tonen we hoe je met sterke routines je passie voor de Franse taal kan overdragen en het nodige vertrouwen creëert zodat leerlingen meer interesse en durf tonen in je lessen. Met een serie goede gewoontes, kan je niet alleen de kennis en vaardigheden van je leerlingen versterken, je verbreedt er ook hun horizon aanzienlijk mee én je zal zelf (nog) meer plezier ervaren bij het les geven.

Methodiek

Aan de hand van ervaringen en voorbeelden tonen we aan hoe je motivatie bij leerlingen (terug) kan aanwakkeren. We geven een overzicht van concrete ingrepen en technieken die je kan uitproberen en laten ruimte om ideeën en ervaringen uit te wisselen.

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Aurélie Schalenbourg
Doelgroep

Leraren tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit + leraren derde graad

Doelstelling

Explorer des démarches permettant de favoriser le recours spontané aux stratégies d’apprentissage.

Inhoud

Apprendre de manière efficace et motivée, c’est possible grâce à un recours aux stratégies d’apprentissage. Encore faut-il que nos élèves les connaissent et prennent conscience de leur plus-value. Dans cette formation, nous explorerons la pédagogie des stratégies pour faire de nos élèves des apprenants en confiance.

Concrètement, nous découvrirons les différentes typologies de stratégies d’apprentissage, nous présenterons des dispositifs permettant de conscientiser les apprenants au recours aux stratégies et nous proposerons des exercices pratiques pour réussir la mise en œuvre de stratégies dans nos classes.

Cette formation est le fruit d’un échange entre les trois communautés de notre pays. Geneviève Geron (Communauté Wallonie-Bruxelles), Isabelle Delnooz (Communauté germanophone) et Joëlle De Pessemier (Communauté flamande) ont réuni leur expertise d’enseignantes et de formatrices en FLE. 

Methodiek
  • Présentation des stratégies
  • Reconnaissance des stratégies dans les manuels
  • Présentation des principes d’une pédagogie des stratégies
  • Appliquer la pédagogie dans du matériel de cours
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Joëlle De Pessemier
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad

Doelstelling

Op het einde van de sessie…

  1. heb je inzicht in de impact van een growth en fixed mindset op het functioneren van zowel de leerkracht als de leerlingen.
  2. ken je enkele concrete suggesties om een op groei gerichte mindset of growth mindset te bewerkstelligen in de lessen Frans.
Inhoud

In deze workshop willen we je informeren over de op groei gerichte mindset of growth mindset theorie van Carol Dweck, meer bepaald de impact die onderliggende overtuigingen kunnen hebben op het functioneren van leerlingen én leerkrachten in de lessen Frans. De inzichten uit deze theorie worden vertaald naar de context van de (vreemde)talenklas en geconcretiseerd in voorbeelden voor de lessen Frans waarmee je meteen aan de slag kan. Op deze manier verbinden we onderzoek aan de concrete klaspraktijk en wordt je klaspraktijk verrijkt op een onderzoeksgeïnformeerde manier. 

Methodiek

Interactieve lezing met voldoende ruimte voor reflectie en vragen.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Smartphone

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Katrien Dewaele
Doelstelling

Je maakt kennis met enkele aspecten van effectieve feedback in het onderwijs.

Inhoud

Feedback is één van de belangrijkste factoren die het leren kunnen beïnvloeden. Hoe komt het dat sommige leerlingen heel vaak feedback krijgen en andere veel minder? Hoe komt het dat sommige feedback het leren een enorme boost geeft, terwijl andere feedback het leren net afremt? Hoe komt het dat sommige leerlingen met plezier met de feedback aan de slag gaan, terwijl anderen zich er net van afkeren?

We gaan met deze vragen aan de slag in een interactieve werkwinkel.

Je maakt kennis met de essentiële ingrediënten van feedback en je leert de drie feedbackvragen toepassen op verschillende niveaus. Je wordt uitgenodigd om kritisch na te denken over hoe feedback geven haalbaar kan worden voor elke leraar. Tot slot verkennen we een feedbackcultuur, die ervoor zorgt dat feedback werkelijk tot leer-winst kan leiden.

Methodiek

Interactieve workshop

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Smartphone

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Jan Coppieters
Doelstelling

Les participants apprendront à connaître un certain nombre d'outils numériques permettant à travailler l’interaction écrite en classe de FLE.

Inhoud

En plus de l'expression écrite, les nouveaux programmes scolaires incluent désormais la compétence d'interaction écrite. Mais comment s’y mettre ? Dans cet atelier, nous présenterons quelques outils numériques qui pourront nous aider à réaliser nos objectifs dans le domaine de l’interaction écrite. L'atelier sera interactif, en partie sous forme de simulation de classe. Cela permettra aux participants de se faire une idée concrète des outils. Nous discuterons des possibilités didactiques et les participants auront également l'occasion de créer eux-mêmes un ou plusieurs exercices. Tous les outils présentés sont gratuits, intuitifs et pas trop difficiles. Ils peuvent être utilisés à tous les niveaux de l'enseignement du FLE.

Methodiek

L'atelier sera interactif, en partie sous forme de simulation de classe.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop, chromebook of tablet (smartphone alleen is niet voldoende)

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Pascale Fierens
Doelgroep

Leraren tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit en leraren derde graad aso-kso-tso

Doelstelling

Deze getuigenis van een leerkracht Frans derde graad tso kan een inspiratiebron zijn voor collega’s. 

Inhoud

Veel leerkrachten Frans kampen met een “rien ne va plus”-gevoel: ze stellen overduidelijk vast wat niet (meer) werkt maar hebben geen idee welke richting het talenonderwijs uit kan. In dit atelier wordt een positieve en haalbare communicatieve aanpak voorgesteld om werkwoorden in te oefenen en te laten gebruiken in communicatie. 

De informatie-en communicatietechnologieën kunnen een ongelofelijke meerwaarde betekenen in het talenonderwijs. Via ICT verwerven leerlingen immers zelfstandig kennis, ze oefenen die in en testen zichzelf. De leerkracht kan inzetten op het versterken van vaardigheden. In de praktijk echter blijken leerlingen hun smartphone of laptop vooral te gebruiken als alleswetende vertaalmachine en recent zelfs als tekstschrijfmachine. ICT blijkt dus meer een vloek dan een zegen.  De uitdaging bestaat erin om leerlingen voldoende steun en inspirerend taalmateriaal aan te bieden om hen tot communicatie te brengen. De “tijden” zijn de concrete communicatieve context in dit atelier. 
Methodiek

Toelichting aan de hand van een PowerPointpresentatie waarbij ook lesmateriaal getoond wordt. Er is ook aandacht voor het theoretisch kader. 

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Sabine Rouseu
Doelstelling
  • breed evalueren concretiseren door bepaalde aspecten onder de loep te nemen en toe te lichten;
  • (proberen te) inspireren;
  • de link leggen met je evaluatiepraktijk om mogelijkheden te ontdekken en te verkennen.

Inhoud

Toelichting van de verschillende facetten van breed evalueren, geïllustreerd met concrete aanzetten en tips. 

Het Referentiekader OnderwijsKwaliteit (ROK) vermeldt expliciet breed evalueren (kwaliteitsverwachting O2), idem voor de onderwijsschalen van de inspectie. 

Maar een brede evaluatie kan vooral een stimulans zijn om de motivatie aan te zwengelen en om de leerling zijn leerproces in handen te laten nemen. 

Veel tijd voor interactie zal er niet zijn, maar dat zal wel kunnen in een latere vervolgsessie. 

Methodiek

Input met een korte reflectie en interactie op het eind.

Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • smartphone of ander mobile device
  • schrijfgerief
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
Docenten
  • Jan De Waele
Doelstelling
  • (de mogelijkheden van) enkele gebruiksvriendelijke ICT-tools kennen …
  • … en die even uitproberen …
  • … zodat je er ’s anderendaags zelf mee aan de slag kunt
  • nadenken over de toepassingsmogelijkheden van wat aan bod komt voor je eigen lespraktijk
Inhoud

Ben je zelf niet zo ICT-vaardig en/of ICT-minded, waar ik begrip voor heb, dan is dit atelier wellicht voor jou. 

Ik stel een drietal laagdrempelige ICT-toepassingen voor die gratis zijn (Mentimeter, Padlet en Monosnap). Vervolgens krijg je de kans om die zelf te gebruiken, met gedetailleerde stappenplannen. Zo ben je in staat die ’s anderendaags al te gebruiken in je les. 

Ik vul nog wat aan met tips, o.a. voor een efficiënt gebruik van Verbuga, zodat je leerlingen gedifferentieerd kunt laten oefenen en evalueren zonder dat je er verbeterwerk aan hebt. 


Methodiek

Per ICT-toepassing een korte toelichting, gevolgd door de mogelijkheid op je eigen laptop, alleen of per twee, de ICT-toepassing zelf te gebruiken. 

Beginsituatie
  • Héél elementaire ICT-vaardigheden. Zelfs als je nu nog geen ICT-toepassingen gebruikt in je les, zul je ongetwijfeld kunnen volgen. 
  • Bereidheid om alleen, of per twee, met ondersteuning, eenvoudige ICT-tools uit te proberen. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop, met opgeladen batterij, waarop je zaken kunt downloaden

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Jan De Waele
Doelgroep

Leraren eerste graad 1A/1B, leraren tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit en leraren derde graad aso-kso-tso

Doelstelling
  • De deelnemers verwerven inzicht in het feedbackmodel van Hattie & Timperley.
  • De deelnemers verkennen werkvormen die in de lessen vreemde talen kunnen ingezet worden om leren en feedback zichtbaar te maken.
Inhoud

Zuinig met punten en gul met woorden; welke werkvormen of aanpak ontbreken er nog in jouw toolbox om leerlingen op een laagdrempelige manier met feedback aan de slag te laten gaan?

In deze sessie vertrekken we vanuit het feedbackmodel van Hattie en Timperley (Hattie & Timperley, 2007). Op deze manier willen we maximale kansen aanreiken aan de leerlingen om bij te leren via woordelijke feedback. Het formuleren van effectieve feedback is zeker een verantwoordelijkheid van de leraar, maar het is wél de leerling die de kans moet krijgen om hiermee aan de slag te gaan. We bekijken van dichtbij welke bouwstenen feedback doen renderen in schriftelijke en mondelinge interactie. 

Methodiek
  • De deelnemers gaan in dialoog over hanteerbare werkvormen om leren en feedback zichtbaar te maken.
  • De deelnemers analyseren werkvormen en toetsen dit aan hun eigen onderwijspraktijk.
Beurten
Docenten
    Doelstelling

    L’ambassade de France conduit plusieurs programmes et activités qui méritent d’être portées à la connaissance des enseignants de FLE.

    Inhoud

    Ouverture de la Cité internationale de la langue française à Villers Cotterêt : l’évènement 2023 !

    Les certifications en langue française, une opportunité pour les enseignants et les apprenants !

    La médiathèque de l’Alliance française de Gand : des ressources à disposition !

    Le programme d’assistants de langue néerlandaise en France, un formidable programme à connaitre

    Le Président de la République française a fait du multilinguisme une priorité politique, en 2023 la cité internationale de la langue française sera inaugurée à Villers-Cotterêt. 

    La certification en langue française est un outil au service des enseignants, conduire les élèves vers l’objectif de la certification permet de les encourager et offre un cadre dans l’apprentissage.
    L’Alliance française de Gand accueille volontiers enseignants et apprenants dans leur découverte des ressources pédagogiques qu’elle offre à la Médiathèque. 
    Enfin, la France a ouvert le programme d’assistants de langue néerlandaise aux jeunes belges néerlandophones, une opportunité qui peut être promue par la communauté scolaire.
    Beurten
    • C: 13:30 tot 15:00
    Docenten
    • Typhaine Biard Hamon
    • Christelle Barbera

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • donderdag 9 februari 2023
    van 09:00u tot 15:00u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 110,00

    Broodjeslunch met soep inbegrepen

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Gewoon Secundair Onderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    300

    Code

    D23-013