ZE LEZEN DE VRAAG NIET!’ Herken je deze bijna wanhoopskreet, die leraren –vanuit een flinke dosis frustratie of ergernis– slaken bij/na het corrigeren van taken of toetsen van hun leerlingen? De vraag die zich opdringt is: gaat het enkel over lezen? Of kunnen we dit gegeven vanuit een bredere focus benaderen?
In deze sessie verkennen we deze thematiek vanuit een visie op leren, gestoeld op wetenschappelijke inzichten. We duiden het fenomeen ‘aandacht’ vanuit verschillende gezichtspunten en focussen op het optimaliseren ervan. Een praktijkgerichte insteek dus, zodat jij meteen aan de slag kunt, en jouw succeservaring en die van je leerlingen een flinke boost krijgt.
Deze TOPICS passeren tijdens de sessie de revue:
• Leren en leren leren: wat is dat?
• Hoe en waar situeer je ‘concentratie en focus’ binnen het competentiegericht leren?
• Praktische TIPS om aandacht te bevorderen (wat werkt? wat niet?)
• De werking van het menselijk brein en de gevolgen voor het werken met tekst(en)
• De bepalende factor: MOTIVATIE
• Opdrachten SMART formuleren, hoe doe je dat?
• Vraag en antwoordstructuren: een divers gegeven
• Metacognitie stimuleren door kritische zelfspraak aan te leren
Interactieve presentatie, reflectie en uitwisseling, gesprek, praktische oefeningen
Team
Classic
25
T23-182