Observeren om te leren
Het raam waardoor je kijkt, bepaalt de wereld die je ziet

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Je krijgt zicht op hoe je observeren als tool kan inzetten om beter in te spelen op het kleuterinitiatief en het zelfregulerend leren.
  • Je leert de focus te leggen op het motiveren en niet op het “moetiveren”.
  • Je krijgt zicht op de voor- en nadelen van bepaalde observatiesystemen en observatiestijlen.
  • Je krijgt praktische tips en tools om doelbewust te observeren.
Inhoud

Observeren is een tool en heeft een duidelijke plaats binnen breed evalueren. Ken het kind en weet wat het kind nodig heeft. 

We richten ons op het bevorderen van het kleuterinitiatief met maximale ontwikkelingskansen. Door meer zicht te krijgt in de interesses, noden en behoeften van het kind kan je beter inspelen op het stimuleren en ondersteunen van hun eigen leerproces en zelfregulatie. Van “moetiveren” naar motiveren (van externe naar interne motivatie).

Het raam waardoor je kijkt, bepaalt de wereld die je ziet. Doelbewust observeren betekent tijd nemen om bewust te kijken, te luisteren en te voelen. Dit doe je onbevangen zonder te oordelen. Je maakt kennis met drie valkuilen die jouw blik kunnen vertroebelen.

Tijdens deze workshop krijg je verder zicht op het waarom, om dan concreet in te zoomen op het wat, het hoe en het wanneer van doelbewust observeren. 

Ten slotte bekijken we de voor- en nadelen van bepaalde observatiesystemen en observatiestijlen.  Je krijgt tips om een overload aan informatie te beperken door in te zetten op een concreet observatiestappenplan of te werken met observatiecriteria die voldoende info geven om tot goede en concrete acties te komen.

Methodiek
  • Aan de hand van voorbeelden bekijken we samen de mogelijkheden. 
  • We werken op een interactieve wijze.
  • Er is ook ruimte tot interactie.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 650,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs
  •    Kleuteronderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T24-171