Dag van het lager onderwijs

Nieuw dit schooljaar

Inhoud

Op woensdagnamiddag 25 februari nodigen we alle leraren en directies van het lager onderwijs uit op de Dag van het lager onderwijs in KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.
We zijn bijzonder blij om Maarten Vansteenkiste te mogen verwelkomen voor een inspirerende keynote over motivatie in het onderwijs, gebaseerd op zijn boek 'Het ABC van motivatie in onderwijs'.

Uit een brede waaier aan thema’s kan je aansluitend één workshop kiezen die aansluit bij jouw interesses.

Mis deze inspirerende namiddag vol nieuwe inzichten en praktische ideeën niet!


Timing:
13.00 u: onthaal en leermiddelenbeurs (gebouw A - Kulak Kortrijk)
13.30 u: keynote door Maarten Vansteenkiste - 'Het ABC van motivatie in onderwijs'
14.30 u: pauze en leermiddelenbeurs
15.00 u: werkwinkels
17.00 u: einde

Als je dit wenst, kan je het boek 'Het ABC van motivatie in onderwijs' vrijblijvend ter plaatse aankopen.
Deze studiedag wordt georganiseerd i.s.m. Warme Scholen.

Plenumreferaten

Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • CLB-medewerkers
Doelstelling
  • Leraren een beter inzicht geven in het motiverend omgaan met leerlingen;
  • Praktijkvoorbeelden situeren binnen het leraarkompas;
  • Zelfreflectie en dialoog stimuleren over het thema motivatie tegen de achtergrond van de diverse ontwikkelingen in het onderwijsveld.
Inhoud
De vraag of er universele recepten bestaan voor het motiveren van leerlingen is intrigerend. Werkt eenzelfde motivatiestrategie voor iedereen? Of heb je maatwerk nodig waarbij je rekening moet houden met de kenmerken van de situatie (bijv. groepsgrootte) en de leerlingen (bijv. persoonlijkheid, leeftijd)? Hoe slaag je erin om je motiverende stijl af te stemmen op de situatie en noden van leerlingen? Het fundament voor het motiveren van leerlingen bestaat uit het ondersteunen van hun psychologische basisbehoeftes aan Autonomie, verBondenheid en Competentie. Hoe meer aan het ABC van leerlingen is voldaan, hoe beter ze presteren én hoe beter ze zich in hun vel voelen. In deze sessie wordt het leraarkompas voorgesteld dat een waaier aan motiverende en demotiverende stijlen bevat. Dit kompas dient als een persoonlijk reflectieinstrument voor het motiverend handelen van leraren en vormt een nuttig referentiekader tijdens inter- en supervisie. De lezing is geïnspireerd op het recent verschenen boek ‘Het ABC van motivatie in onderwijs’ (Vansteenkiste & Soenens, 2025; Lannoo)
Methodiek

Interactieve lezing

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 13:30 tot 14:30
Docenten
  • Maarten Vansteenkiste

Werkwinkels

Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs
  • Leerondersteuners
Doelstelling
Massage creëert rust en ontspanning in de klasgroep en stimuleert groepsverbondenheid.
Inhoud
Massage bevordert de aanmaak van gelukshormonen en maakt ‘de blijers’ in ons lichaam wakker. Massage ondersteunt concentratie, helpt kinderen om zich bewust te worden van hun eigen lijf, stimuleert het reguleren van lastige emoties en creëert rust, ontspanning en verbondenheid in de groep.
We leren stapsgewijs hoe je van massage een belangrijk onderdeel van je klaswerking kunt maken.  Eén keer begonnen, wil je dit nooit meer stoppen! 
‘Doen we vandaag weer massage?' zal een veelvoorkomende vraag worden!

De deelnemers brengen het volgende materiaal mee:
  • schrijfgerief
  • makkelijke kledij
  • matje om op de grond te zitten (indien mogelijk)
  • deken
Methodiek
In deze belevingssessie ontdek je met tal van mogelijkheden en materiaal allerhande aanrakingsspelletjes en creatieve massagetechnieken op een veilige en respectvolle manier.
Doel is om direct in en met je klas aan de slag te kunnen gaan! 
Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 15:00 tot 17:00
Docenten
  • Trui Baes
Doelgroep
Leraren lager onderwijs
Doelstelling
  • Ritmische vaardigheden aanwakkeren
  • Muziek en beweging gebruiken als energieboost
Inhoud

Muzische energizers voor alle leeftijden

Musiceren op emmers 

Musiceren met tijdschriftrollen 

Experimenteren met klanken


Methodiek
  • Verschillende manieren van musiceren met wegwerpmateriaal aanleren
  • Handvaten meegeven om kinderen te laten experimenteren met ritme
Beurten
  • B: 15:00 tot 17:00
Docenten
  • Barbara Binnebeek
Doelgroep
Leraren lager onderwijs
Doelstelling

De deelnemer ontwikkelt inzicht in ontwerpprincipes en leert Canva doelgericht inzetten voor het creëren van visueel en pedagogisch sterke lesmaterialen. Daarbij staat efficiënt werken centraal, met aandacht voor creativiteit, leerdoelen en oplossingsgerichte aanpak bij ontwerpproblemen.

Inhoud

In deze workshop leer je hoe visueel aantrekkelijk lesmateriaal het leerproces positief beïnvloedt. Je werkt met een toegankelijke digitale ontwerptool om educatieve content te maken die zowel mooi als pedagogisch sterk is. Geschikt voor het lager onderwijs, biedt de sessie praktische handvatten voor uiteenlopende toepassingen. Je ontdekt hoe je werkbladen, lesplannen en visuele instructies vormgeeft op maat van je doelgroep. Aan de hand van ontwerpprincipes zoals kleurgebruik, typografie en compositie versterk je de inhoud van je materiaal. Je ontwikkelt digitale vaardigheden om doordachte, gestructureerde content te maken. De focus ligt op efficiëntie, creatieve autonomie en kwaliteitsvol ontwerp.

Met concrete tips en technieken leer je sneller en gerichter werken.

De aanpak is hands-on, met veel ruimte voor toepassing, uitwisseling en feedback. Zo groei je uit tot een zelfverzekerde ontwerper van inspirerend lesmateriaal.

De deelnemers voorzien het volgende tijdens de sessie:

  • een laptop
  • een actieve account op Canva for Education

Methodiek

De sessie combineert een demonstratie met een praktijkgerichte workshop.

In de demonstratie verken je aan de hand van voorbeelden hoe de tool didactisch en strategisch ingezet kan worden.

Daarna pas je de inzichten toe op je eigen praktijk in een hands-on workshop. Er is ruimte voor creatie, verdieping, uitwisseling en gerichte feedback.

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 15:00 tot 17:00
Docenten
  • Shane Vermeersch
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: derde graad

Doelstelling
  • Motiverende werkvormen en effectieve instructiestrategieën ontdekken en ervaren.
  • Reflecteren over de impact van deze werkvormen op motivatie en het leerproces van leerlingen.
Inhoud

In deze workshop maken we kennis met een aantal effectieve instructiestrategieën die ingezet kunnen worden in de lessen Frans in de derde graad, steeds onderbouwd door wetenschappelijke inzichten.

Daarnaast reiken we een brede waaier aan motiverende praktijkvoorbeelden aan.

Deelnemers krijgen de kans om zelf met motiverende materialen te experimenteren. Daarbij staat reflectie centraal: we onderzoeken samen de link tussen de gebruikte materialen en hun effectiviteit.

Op die manier willen we inspiratie en concrete handvatten aanreiken voor de eigen klaspraktijk.

Methodiek

Er is veel aandacht voor motiverende praktijkvoorbeelden waarbij de deelnemers ook zelf actief aan de slag gaan. We geven ook toelichting bij een aantal effectieve instructiestrategieën. 

Beginsituatie

Leraren die Frans geven in de derde graad. 

Beurten
  • B: 15:00 tot 17:00
Docenten
  • Natacha Saint-Remy
  • Liezelotte De Schryver
Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
Doelstelling
  • De deelnemers maken kort kennis met de theorie van de EDI-lestechnieken en EDI-lesfasen; 
  • De deelnemers maken kennis met een mogelijk implementatietraject op schoolniveau. 
Inhoud

De EDI-lestechnieken en -lesfasen van dichtbij bekeken: van theorie en implementatietraject tot de klaspraktijk.  
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen, van de leerlingen die moeizaam leren tot de leerlingen die moeiteloos leren. EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen aangevuld met een aantal lestechnieken. Tijdens deze workshop krijg je als deelnemer zicht op een korte theoretische benadering van die lesfasen en technieken en tonen we je via foto’s en filmpjes hoe deze ingewerkt zitten in onze dagelijkse klaspraktijk: van kleuter tot lager. 

Methodiek

Korte theoretische toelichting van de EDI-lestechnieken, EDI-lesfasen én ons schooleigen implementatietraject.

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 15:00 tot 17:00
Docenten
  • Hobie Dujardin
Doelgroep
Leraren lager onderwijs (alle graden)
Doelstelling

Na deze sessie voel je je sterker om vanuit een nieuwsgierige houding levensbeschouwelijke gesprekken in de klas te begeleiden.


Inhoud

Het geactualiseerde leerplan rooms-katholieke godsdienst wil kinderen uitdagen om kritische vragen te stellen en creatief te denken. Dit vraagt van de leraar een houding van nieuwsgierigheid en verwondering om door verdiepende vragen te stellen het denken van kinderen te stimuleren. Aan de hand van praktijkvoorbeelden bieden we je handvatten om tot verdiepende vragen te komen.

De deelnemers brengen hun laptop mee.

Methodiek

Je oefent in het stellen van verdiepende vragen.

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 15:00 tot 17:00
Docenten
  • Severine Verhulst
  • Leen Six

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 25 februari 2026
van 13:30u tot 17:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 75,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs

 

Maximum aantal deelnemers

150

Code

D26-006