Nesten op school - basisopleiding voor tweede en derde graad lager onderwijs
Hoe kan je kinderen in je klas en op school sociaal en emotioneel ondersteunen a.d.h.v. nestinzichten en - methodieken?

Doelstellingen

Met Nesten op school luister je meer gericht naar kinderen, ga je met emoties en gedrag doelgericht om, train je veerkracht bij het individuele kind en versterk je het positief klasklimaat.

Met de vele nestrustbrengers werk je aan groepsverbondenheid en aan zelfreflectie bij kinderen.

Inhoud
  • Wat is verbindende taal?
  • Hoe gebruik je de weggetjeskaart?
  • Hoe leer je kinderen omgaan met hun emotievulkaan?
  • Hoe werk je met de gevoelsmonsters/kaarten bij een individueel gesprek en in klassituaties?
  • Hoe laat je kinderen ervaren dat hersenen en lijf samenwerken?
  • Hoe zoek je samen alternatieven voor lastig gedrag in de klas?
  • Hoe ondersteun je jezelf als leerkracht?


Wie Nesten kent, weet ook dat rustbrengers en focusspelletjes veel teweegbrengen in een klasgroep. Hoe neem je kinderen stapsgewijs mee in het trainen van hun executieve functies? Hoe maak je de gelukshormonen wakker in jezelf? 

Zowel inzicht in noodzakelijke nestachtergrond als aan de slag gaan met tal van nestspelletjes en met casussen uit je eigen klaspraktijk, dat is de inzet van deze vorming. 


Beginsituatie

Geen nestvoorkennis vereist

Edities

Code Sessies Status
I26-027-A
woensdag 26 november 2025
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 26 november 2025
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 3 december 2025
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Aantal edities

1

Prijs

€ 210,00

incl. broodjeslunch op de eerste dag

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •    Lager Onderwijs
  •       Tweede graad
  •       Derde graad
  • Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I26-027