Inhoud
- Stand van zaken tijdsbeheer
- Onderscheiden ‘dringend en belangrijk’, formuleren en communiceren prioriteiten
- Formuleren taakomschrijving en doelstellingen
- Omgaan met externe en interne tijdrovers
- Persoonlijkheid en gedrag: omgaan met tijd en stress
- Wetten van tijdsbeheer en toepassingen: Wet Pareto, Parkinson, Carlson, Illich, Ecclésiaste, Schwoboda, Laborit, Fraisse. Tijdsplanning : 60/20/20
- Efficiënt tijdsgebruik zoals: vergaderen, gebruik moderne communicatiemiddelen, administratie, omgaan met negatief gedrag leerlingen en/of collega's, efficiënt communiceren met directie, collega’s, leerlingen, ouders. Specifieke technieken oefenen: actief luisteren, feedback geven, negatief nieuws brengen, een gesprek efficiënt en constructief leiden onder tijdsdruk
- Plannen en omgaan met deadlines
- Herorganiseren agenda
- Opmaken en opvolgen actieplan
Dit programma bestaat uit een sessie van drie uur, gevolgd door een opvolgsessie twee weken later.
Methodiek
- Zeer praktisch gericht vertrekkend vanuit de huidige situatie tijdsbeheer;
- Oefeningen in subgroepjes, feedback en advies trainer;
- Concreet actieplan voor iedere deelnemer;
- Integratie persoonlijk actieplan met collega’s en schoolorganisatie.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.