Wiskunde door onderzoekend leren: the perfect mat(c)h?
Betere lessen meten en metend rekenen geven? De didactiek van onderzoekend leren toepassen in de 3e graad lager onderwijs en 1e graad secundair onderwijs B-stroom.

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Na de nascholing begrijpen de deelnemers de didactiek van onderzoekend leren en hebben ze deze ingeoefend met concreet lesmateriaal rond meten en metend rekenen. 

Inhoud

In (inter)nationale onderzoeken zien we de resultaten op wiskunde, en specifiek voor meten en metend rekenen, achteruitgaan. 

Er is nood aan (vernieuwende) praktijken om onze onderwijsaanpak te versterken. De didactiek van onderzoekend leren, waarbij leerlingen hands-on en actief aan de slag gaan, is hierbij een veelbelovende aanpak. 

In deze vorming staan we eerst kort stil bij de didactiek van onderzoekend leren. Wat houdt dit precies in? Wat is het effect op de leerlingen?  

Daarna gaan we ook praktisch aan de slag. Aan de hand van een lessenreeks over “drijven en zinken” word je zelf ondergedompeld in de materie. Maateenheden zoals gewicht, volume, inhoud komen hierbij aan bod en worden via verschillende onderzoeksopdrachten aangebracht. 

We sluiten af met een korte reflectie over hoe de didactiek van onderzoekend leren meer een plaats kan krijgen in jouw (wiskunde)lessen. 

Iets onthouden lukt toch voor iedereen beter als je iets hebt mogen dóen en je snapt waar het kunt voor gebruiken?


Methodiek

Korte theoretische schets. 

Hands-on toepassing op praktijkvoorbeelden.


Edities

Code Sessies Status
I25-037-A
donderdag 8 mei 2025
13.30u tot 16.30u
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Annelore Blondeel
  • Geert Neyrynck
  • Joke Lippens

Aantal edities

1

Prijs

€ 720,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

Doelgroep

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I25-037