Afgelopen
Timing
08u30 – 09u00: onthaal
09u00 – 09u15: transfer naar diverse locaties
09u15 – 10u45: workshop 1
10u45 – 11u00: transfer naar diverse locaties
11u00 – 12u30: workshop 2
12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch
13u15 – 13u30: transfer naar diverse locaties
13u30 – 15u00: workshop 3
15u00 - 15u30: afsluitend drankje
De beschikbare parkeerplaatsen rond het gebouw zelf en aan het stedelijk zwembad zijn eerder beperkt. Wie verkeerd parkeert, riskeert een boete. Daarom willen we je vragen om de gratis parkeermogelijkheid te overwegen op de parking van de Mast (Industrielaan - vlak naast de Stedelijke Sportzalen) en op de parking van Van Haren (Noordlaan - overkant Industrielaan).
Leraren LO hebben kennis van de basisprincipes van Parkour/Freerunning en kunnen deze op een veilige en gedifferentieerde manier aanreiken in de les LO.
Deze workshop geeft je tools om Parkour/Freerunning aan te bieden in jouw les LO op een veilige en leuke manier zonder dat je over teveel sporttechnische kennis moet beschikken.
De leraren kwamen nog niet eerder in contact met Parkour/Freerunning. Leraren die Parkour reeds geven of uitgeprobeerd hebben zijn ook welkom met hun ervaringen.
Hun visie op deze sport en feedback over de implementatie ervan in het onderwijs.
Een spelgecentreerde leerlijn aanreiken waarmee elke leraar LO aan de slag kan binnen zijn onderwijscontext.
Roundnet (beter gekend als Spikeball) is een spectaculair balspel met een atypisch, verrassend en dynamisch spelverloop.
Dit wervelend kaatsspel heeft hetzelfde spelidee als tchoukball en bevat eigenschappen van volleybal en tennis waarbij beide teams zich 360° rond het horizontale net mogen verplaatsen. Er zijn letterlijk geen grenzen aan het speelveld én de ondergrond. Je kan het overal spelen!
Alternatieve opstellingen en aangepaste speelregels zorgen voor betrokkenheid bij en waardering voor het spel. Via een progressieve opbouw en coaching worden deelnemers ertoe aangezet om tactisch goede keuzes te maken.
Deelnemers met een verschillend spelniveau kunnen, dankzij de verschillende levels, van elkaar leren én met elkaar in competitie gaan.
Leerdoelen kunnen geconcretiseerd worden aan de hand van de speluitdagingen die eigen zijn aan de terugslagspelen.
Spelgecentreerde aanpak
Basis balvaardigheid en veel ‘goesting’ in een leuke spelles.
Indoor sportschoenen
Een spelgecentreerde leerlijn aanreiken waarmee elke leraar LO aan de slag kan binnen zijn onderwijscontext.
Racketsporten aanbieden in het onderwijs lijkt vaak een hele opgave. Een tekort aan technische vaardigheden staat een vlot spelverloop vaak in de weg waardoor het spelplezier al snel verdwijnt.
Pickleball is een toegankelijke variant van tennis en wordt zowel in enkel- als dubbelspel gespeeld. Door een kleiner speelveld, ter grootte van een badmintonveld, en aangepast spelmateriaal wordt de instapdrempel aanzienlijk verlaagd. De gatenbal en het houten racket zorgen voor een tragere balwisseling waardoor spelers meer tijd hebben om te handelen. Dit maakt van Pickleball een ideaal terugslagspel voor het onderwijs.
We kiezen in de sessie voor de SpelenderWijs-aanpak die ook terug te vinden is in de meest recente uitgave van het boek ‘Speel je vrij! – Praktijkboek sportspelen’ (H. Leysen, T. Dehandschutter, H. Minten & P. Vandersmissen).
De verschillende speluitdagingen van de terugslagspelen worden belicht in deze sessie. Voor elk van deze speluitdagingen wordt een progressieve opbouw in spel- en/of oefenvormen voorzien met telkens een duidelijk link naar de eindspelvorm.
Proef van Pickleball en je gaat de smaak onmiddellijk te pakken hebben!
Spelgecentreerde aanpak
Basis balvaardigheid en veel ‘goesting’ in een leuke spelles.
Indoor sportschoenen
Met behulp van een PowerPointpresentatie, die wordt ondersteund met filmpjes van het Rode Kruis, leer je de technieken voor eerst hulp bij verdrinking, verstikking, hart- en ademhalingsstilstand aan. Nadien krijg je een praktisch voorstel om dit aan de leerlingen -in een gesimuleerde leeromgeving- aan te leren.
Ook de technieken voor eerste hulp bij ongevallen (verstuiking, bloedneus, wonde en brandwonde) die leerlingen in de eerste graad leerden, zullen kort theoretisch worden herhaald. Dit om de drempelvrees tot actief handelen in reële situaties te verlagen en in functie van een leerlijn naar de derde graad.
Het eerste deel bestaat uit theorie waarin de PowerPoint, die leekrachten kunnen gebruiken tijdens hun lessen, wordt besproken.
Het tweede deel bestaat uit praktijk waarin men een voorstel krijgt aangeboden om de technieken aan te leren aan leerlingen in een gesimuleerde leeromgeving.
Grappling als een mentale boost waarmee je op een veilige manier stoom kan aflaten en inzetten op verbinding en individuele veerkracht.
Je leert de verdedigende en winnende grepen al doende. Een perfect invulling van leerdoel ‘zelfverdediging’. Een sportles waarbij vechtplezier centraal staat, geknuffeld en gelachen wordt, waar grenzen verlegd worden en samenwerking troef is.
Zie ook de website www.schoolgrappling.be
Een uitdagend circuit met oefeningen waarbij telkens 2 of meer leerlingen een onderling duel aangaan. We bieden zowel Cross training oefeningen aan als trek- en duwopdrachten met spelmateriaal.
Alle spiergroepen worden getraind op een ludieke en uitdagende manier!
Een les Grappling gericht op zelfverdediging geeft je enkele realistische verdedigingstechnieken in actie. We laten vechten vanuit reële situaties. Op die manier leren de leerlingen zichzelf verdedigen en worden ze ook verondersteld zichzelf beter te leren kennen. Het zorgt er ook voor dat ze vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen.
Werken aan je eigen veerkracht!
KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België
€ 110,00
inclusief broodjeslunch
Dag van
Classic
200
D23-012