Pubers in de klas!
Hoe kan je op een positieve manier omgaan met het (ontluikende) puberende brein van de leerlingen?

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy

Doelstellingen

Deelnemers krijgen inzicht in het puberbrein van hun leerlingen. Ze leren de uitdagingen, beperkingen en kwaliteiten kennen van het puberbrein zodat ze daar zo goed mogelijk kunnen op inspelen tijdens het lesgeven. 

Inhoud

Hoe kan je in de klas rekening houden met en inspelen op het puberbrein op het vlak van (leren) leren, klasdynamiek en klasmanagement?  

De ontwikkeling van het puberbrein is bij elke puber gelijklopend maar de timing van deze ontwikkeling is zeer divers. We zoomen in op de socio-emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling van het puberbrein. Dit heeft een impact op klasmanagement, groepsdynamica en leren leren. Aan de hand van (eigen ingebrachte) casussen analyseren we het gedrag van de pubers, zoeken we de reden achter het gedrag en bieden we (gedrags)alternatieven aan om op een constructieve manier in te spelen op het puberbrein. 


Methodiek

In het eerste deel wordt er via doceren en onderwijsleergesprek een kader aangereikt waarbinnen het puberbrein besproken wordt.

In het tweede deel gaan we concreet aan de slag met casussen, bieden we handvaten en zoeken de oorzaken achter het gedrag. 

Beginsituatie

Geen voorkennis verreist. 

Edities

Code Sessies Status
I25-117-A
donderdag 21 november 2024
9.00u tot 12.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 Brugge, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Amélie Fauquant

Aantal edities

1

Prijs

€ 72,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Lager Onderwijs
  •          Derde graad
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I25-117