ADHD: een zorgpad of knelpunt?
Inclusie en aanpak van ADHD

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
We willen leerkrachten wegwijs maken in de diagnostiek en behandeling van ADHD. We willen schoolteams handvatten bieden bij het aanmelden en begeleiden van deze kinderen in de klas en op schoolniveau. Leerkrachten kunnen samenwerken met ouders, het zorgteam en CLB binnen het thema ADHD. 
Inhoud
ADHD wordt té snel gesteld? Is er sprake van ‘Over’etiketering van ADHD? ADHD als excuus voor storend en ongepast gedrag? Inclusie en aanpak van ADHD. 
We bekijken samen kort en krachtig de theorie: wanneer, waarom en hoe komen we tot een diagnose. We staan stil bij (over)etikettering en gevolgen.
We spitsen toe op de aanpak, op klas- en schoolniveau. 
We maken het onderscheid met andere problemen of overlap met andere diagnoses. We staan stil bij risicofactoren, beschermende factoren. 
Hoe past dit binnen inclusie? Wat verwacht de wetgeving? Hoe zit het met onze draagkracht en wat zijn redelijke aanpassingen? 

Methodiek

Powerpoint ter beschikking, beeldmateriaal, online tool: zorgpad zal zeker ook aan bod komen. We gaan actief aan de slag met voorbeelden, er is ruimte voor vragen en interactie vanuit jullie team t.a.v. de nascholer.


Beginsituatie
Heb je al ervaring met kinderen met ADHD-diagnoses? Of helemaal nog niet? Het maakt niet uit, we starten met een opfrissing! 

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie
  • € 1.350,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-194