De Dag van de kleuter zal doorgaan op woensdagnamiddag 4 februari 2026 in KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.
We zorgden opnieuw voor een brede waaier aan werkwinkels.
Als je kiest voor een lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.
Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.
Graag ook één reservekeuze aanduiden bij jouw inschrijving.
Timing:
13.30 u: onthaal en leermiddelenbeurs (gebouw A - Kulak Kortrijk)
14.00 u: werkwinkels: beurt 1
15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs
15.45 u: werkwinkels: beurt 2
17.00 u: einde
We hopen jullie opnieuw talrijk te mogen verwelkomen!
Tijdens deze workshop leer je luisterstrategieën inzetten om verhaalbegrip te versterken bij kleuters.
Tijdens deze workshop tonen we via concrete voorbeelden hoe je luisterstrategieën kan inzetten bij bestaande prentenboeken.
/
Ideeën opdoen rond kunsteducatie (beeld, muziek, drama, dans) rond het thema vogels.
We spelen de muziektheatervoorstelling ‘Vogel & Vriend’ voor kinderen en deelnemers aan de sessie. Dit duurt 40 minuten. Daarna zitten we nog even samen met de deelnemers en gaan door de bundel met muzische activiteiten rond het thema vogels.
/
Wie Nesten kent, weet dat verwoorden van wat we voelen, werken met emotiemonsters en leren zorgen voor ons ikje de basis vormen voor een goed klasklimaat. Maar hoe ga je om met verlieservaringen in de klas? Wat is levend verlies? Hoe spreek je over de dood? Welke prentenboeken zijn zinvol om mee te werken? Hoe richt je een verdrietplek in? In deze workshop krijg je een bad vol concrete tips en info om in je kleuterklas mee aan de slag te gaan. Er is geen nestvoorkennis vereist om deze workshop te kunnen volgen.
Deelnemers leren hoe ze kennisgerichte instructie en speels leren combineren om de leerwinst én betrokkenheid van kleuters te vergroten.
Deze sessie verkent hoe je expliciete instructie en kennisrijk lesgeven op een kleutervriendelijke manier kan combineren met spel en creativiteit.
Afwisseling tussen korte theoretische input en praktijkvoorbeelden; analyse van klasactiviteiten; werken in kleine groepjes rond eigen thema’s; plenair terugkoppelen van inzichten.
/
Peuter- en kleuteronderwijzers
Deelnemers verwerven inzichten en technieken om haalbaar te differentiëren en samenwerking als hefboom voor leren in te zetten.
Afwisseling tussen korte theoretische input en praktijkvoorbeelden. Reflectie op eigen lesgeven; brainstorm; uitwisseling van inspirerende praktijkvoorbeelden.
/
Basishoeken met maximale ruimte voor inbreng van de kleuters!
Goed uitgeruste basishoeken wakkeren de exploratiedrang aan. Het versterkt het zelfsturend vermogen van de kleuters en hun ondernemingszin.
In deze sessie exploreer je de kansen die je de kleuters kan bieden om bestaande en gekende materialen op verschillende manieren in te zetten. Bij het geven van ruimte tot zelf kiezen, exploreren, experimenteren tot zelfsturing en ondernemingszin, bied je orde en structuur.
/
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 Kortrijk, België
€ 75,00
Dag van
Classic
300
D26-001