Dag van de kleuter
Voor peuter- en kleuteronderwijzers

Inhoud

De Dag van de kleuter zal doorgaan op woensdagnamiddag 4 februari 2026 in KU Leuven Campus Kulak Kortrijk.
We zorgden opnieuw voor een brede waaier aan werkwinkels.

Als je kiest voor een lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.

Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.

Graag ook één reservekeuze aanduiden bij jouw inschrijving.


We bieden deze editie ook een workshop aan waarin een korte muziektheatervoorstelling gespeeld zal worden. 


Timing:

13.30 u:  onthaal en leermiddelenbeurs (gebouw A - Kulak Kortrijk)

14.00 u: werkwinkels: beurt 1

15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs

15.45 u: werkwinkels: beurt 2 

17.00 u:   einde

We hopen jullie opnieuw talrijk te mogen verwelkomen!

Werkwinkels

Doelgroep
  • Kleuteronderwijzers
  • Zorgcoördinatoren
  • Directies
Doelstelling

Tijdens deze workshop leer je luisterstrategieën inzetten om verhaalbegrip te versterken bij kleuters.  

Inhoud
Als je krachtige prentenboeken voorleest aan kleuters, moet je hen aanleren hoe ze kunnen gebruikmaken van luisterstrategieën. Het gaat om voorspellen, visualiseren, samenvatten … Daarop oefenen doe je met kleuters door:
  • de prenten van het verhaal in de juiste volgorde te leggen;
  • personages te beschrijven;
  • gevoelens van personages te duiden of te visualiseren;
  • te voorspellen wat er zal gebeuren;
  • oplossingen te bedenken voor een probleem in het verhaal;
  • kernelementen of tekststructuren te visualiseren.
Kleuters luisterstrategieën laten ontdekken en verkennen, doe je ook door hardop te denken.  

Methodiek

Tijdens deze workshop tonen we via concrete voorbeelden hoe je luisterstrategieën kan inzetten bij bestaande prentenboeken. 

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Matthias Lefebvre
Doelgroep
  • Peuter- en kleuteronderwijzers
  • Leraren lager onderwijs: eerste graad
Doelstelling

Ideeën opdoen rond kunsteducatie (beeld, muziek, drama, dans) rond het thema vogels. 

Inhoud
In opdracht van VIVES hogeschool Kortrijk, studiegebied Onderwijs, bedachten Steef Coorevits en Ellen Hardyns de muzische voorstelling ‘Vogel & Vriend’. Vanuit hun jarenlange ervaring als docenten kunsteducatie gingen ze op zoek naar ontroering, naar muziek, naar tekeningen en danspasjes. Het resultaat is een poëtische voorstelling met verhaal en verwondering.
We spelen de muziektheatervoorstelling ‘Vogel & Vriend’ voor kinderen en deelnemers aan de sessie. Daarna praten we even na en kunnen er vragen gesteld worden. We gaan aan de slag met de bundel activiteiten beeld, drama, muziek en dans die gemaakt werd als verwerking voor in de kleuterklas. Deze activiteiten in thema vogels kunnen ook los van de voorstelling gebruikt worden. 
Methodiek

We spelen de muziektheatervoorstelling ‘Vogel & Vriend’ voor kinderen en deelnemers aan de sessie. Dit duurt 40 minuten. Daarna zitten we nog even samen met de deelnemers en gaan door de bundel met muzische activiteiten rond het thema vogels. 

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Ellen Hardyns
  • Steef Coorevits
Doelgroep
  • Peuter- en kleuteronderwijzers
  • Leraren lager onderwijs: eerste graad
Doelstelling
  • Handvaten voor kleuterbegeleiders om om te gaan met grote en kleine verliessituaties in de kleuterklas;
  • Kleuters leren verdriet en troost verwoorden, ervaren, beleven en hiermee omgaan.
Inhoud

Wie Nesten kent, weet dat verwoorden van wat we voelen, werken met emotiemonsters en leren zorgen voor ons ikje de basis vormen voor een goed klasklimaat. Maar hoe ga je om met verlieservaringen in de klas? Wat is levend verlies? Hoe spreek je over de dood? Welke prentenboeken zijn zinvol om mee te werken? Hoe richt je een verdrietplek in? In deze workshop krijg je een bad vol concrete tips en info om in je kleuterklas mee aan de slag te gaan. Er is geen nestvoorkennis vereist om deze workshop te kunnen volgen.

Methodiek
  • kring
  • aandacht voor eigen casussen
Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Trui Baes
Doelgroep
Peuter- en kleuteronderwijzers
Doelstelling

Deelnemers leren hoe ze kennisgerichte instructie en speels leren combineren om de leerwinst én betrokkenheid van kleuters te vergroten.

Inhoud

Deze sessie verkent hoe je expliciete instructie en kennisrijk lesgeven op een kleutervriendelijke manier kan combineren met spel en creativiteit.

  • Wat betekent een kennisgericht thema en hoe kies je dit?
  • Hoe breng je rijke begrippen en denkvragen aan zonder het speelse karakter te verliezen?
  • Voorbeelden uit de praktijk (taal, rekenen, wereldoriëntatie) laten zien hoe leerkrachten doelgericht en speels kunnen werken.
Methodiek

Afwisseling tussen korte theoretische input en praktijkvoorbeelden; analyse van klasactiviteiten; werken in kleine groepjes rond eigen thema’s; plenair terugkoppelen van inzichten.

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Esther Gheyssens
Doelgroep

Peuter- en kleuteronderwijzers

Doelstelling

Deelnemers verwerven inzichten en technieken om haalbaar te differentiëren en samenwerking als hefboom voor leren in te zetten.

Inhoud
In deze sessie staat differentiëren in de praktijk centraal. We bekijken hoe je met hoekenwerk, keuzes, coöperatieve werkvormen en fantasierijk spel tegemoetkomt aan verschillen in de klas.
  • Hoe stem je activiteiten af op diverse niveaus en noden, zonder eindeloos losse planningen te maken?
  • Hoe benut je spel en samenwerking als motor voor differentiatie?
  • Hoe kan teamteaching en samenwerking met collega’s en ouders dit versterken?

Methodiek

Afwisseling tussen korte theoretische input en praktijkvoorbeelden. Reflectie op eigen lesgeven; brainstorm; uitwisseling van inspirerende praktijkvoorbeelden.

Beginsituatie

/

Beurten
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Esther Gheyssens
Doelgroep
  • Peuter- en kleuteronderwijzers
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
Doelstelling
In deze sessie ontdek je hoe je het leerplan als uitgangspunt neemt voor het uitwerken van je basisaanbod in de kleuterklas.
Inhoud
We verkennen hoe je de vele leerplandoelen beter begrijpt en ze evenwichtig laat terugkomen in de klaspraktijk. Eerst bekijken we dit breed, over alle ontwikkelingsdomeinen heen. Daarna zoomen we in op taal om het concreet te maken. Je krijgt praktische fiches die de taaldoelen vertalen naar haalbare werkvormen. Deze fiches omvatten vaste routines, klassikale momenten, tips voor leerkrachtenstijl en doordacht basismateriaal. Een strakke planning lijkt star, maar we ontdekken hoe dit net ruimte biedt om creatief te werken vanuit de kinderen of een thema. We staan ook stil bij hoe dit een klasdoorbrekende samenwerking en differentiatie ondersteunt. 
Methodiek
Presentatie met toelichting vanuit praktijkervaring.
Beginsituatie
Gebaseerd op het leerplan van het katholiek onderwijs, maar voorbeelden ook toepasbaar voor andere netten. Het leerplan Zill is in verandering, er worden daarom linken gelegd met de nieuwe minimumdoelen. 
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Lora Pattyn
Doelgroep
Peuter- en kleuteronderwijzers
Doelstelling
  • Je krijgt inzichten mee hoe je goed uitgeruste basishoeken kan inrichten;
  • Je krijgt inzichten mee hoe je met de inbreng van de kinderen de basishoeken kan verrijken zodat de kleuters kunnen keuzes maken, initiatief nemen en groeien. 
Inhoud

Basishoeken met maximale ruimte voor inbreng van de kleuters!
Goed uitgeruste basishoeken wakkeren de exploratiedrang aan. Het versterkt het zelfsturend vermogen van de kleuters en hun ondernemingszin. 

In deze sessie exploreer je de kansen die je de kleuters kan bieden om bestaande en gekende materialen op verschillende manieren in te zetten. Bij het geven van ruimte tot zelf kiezen, exploreren, experimenteren tot zelfsturing en ondernemingszin, bied je orde en structuur. 


Dit is een lange werkwinkel (deel 1 voor de pauze, deel 2 na de pauze).
Methodiek
Bij Kagan Belgium Art de Co betrekken we graag zoveel als mogelijk binnen de tijdsspanne, de deelnemers in het denkproces. Je krijgt veel voorbeelden mee zodat je meteen aan de slag kan. 
Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Tineke Turck
Doelstelling
  • Inzicht verwerven in het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI);
  • Ervaren hoe je een gedifferentieerde aanpak kan organiseren door het inzetten op formatief evalueren, coöperatieve leerstrategieën en zelfstandig werk.
Inhoud
Een goede instructie geven lijkt eenvoudig, maar dat is het niet.
Bij het Expliciete Directe Instructiemodel doorlopen de kleuteronderwijzer en de kleuter samen op een actieve en interactieve manier de stappen in de onderwijsleersituatie.
We laten jullie ervaren hoe je tijdens de verschillende instructiefasen de leerstof actief en gedifferentieerd kan aanpakken door in te zetten op vormen van formatief evalueren, Coöperatieve Leerstrategieën en zelfstandig werk.
 
Dit is een lange werkwinkel (deel 1 voor de pauze, deel 2 na de pauze).
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Josephien Elewaut

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 4 februari 2026
van 14:00u tot 17:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 Kortrijk, België

Prijs

€ 75,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Kleuteronderwijs
  •    Peuter en eerste kleuter
  •    Tweede kleuter
  •    Derde kleuter

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

300

Code

D26-001