Dag van wiskunde - tweede en derde graad

Afgelopen

Inhoud
Programma:

  • 08.30 u.  onthaal met koffie, thee of frisdrank + leermiddelenbeurs + netwerkmoment
  • 09.00 u.  welkom en inleiding 
  • 09.30 u.  werkwinkels beurt 1
  • 11.00 u.  pauze met koffie, thee of frisdrank + leermiddelenbeurs + netwerkmoment
  • 11.30 u.  werkwinkels beurt 2
  • 13.00 u.  einde

We verloten op deze studiedag 5 exemplaren van het spelletje IQ-Digits van SMART GAMES!

Werkwinkels

Doelgroep

Leraren tweede en derde graad met enige ervaring met GeoGebra. ICT-coördinatoren zijn ook van harte welkom!

Doelstelling

Na het volgen van deze workshop:

- ervaar je digitale examens niet langer als afschrikwekkend; 

- heb je de technische skills om een zelf een examen met GeoGebra op te zetten.

Inhoud

Met de Digisprong deed het Vlaamse secundair onderwijs een grote stap vooruit in de digitale richting. Er heerst echter nog veel onduidelijkheid over hoe die ICT-tools veilig op het examen gebruikt kunnen worden. Des te meer omdat sommige leraren er qua ICT alleen voor staan en niet weten waar ze moeten beginnen. Deze nascholing is een reddingsboei voor die leraren die in frustratie verdrinken.

In deze sessie bekijken we zowel examens op papier met ICT-tools als ondersteuning, maar ook volledig digitale examens. Bij beide examenvormen leer je verschillende beveiligingsmogelijkheden van GeoGebra kennen, en leer je praktisch werken met Safe Exam Browser. Er is in deze workshop ook ruimte voor het uitwisselen van tips-and-tricks met andere leraren.

Methodiek

Een inleidende presentatie wordt opgevolgd met een geprojecteerde demonstratie. Vervolgens gaan jullie zelf aan de slag, en wisselen we telkens af tussen demonstratie en zelf uitproberen terwijl de docent rondgaat.

Beginsituatie
  • Enige ervaring met GeoGebra is vereist.
  • Al eens een digitale toets via een vragenplatform (zoals BookWidgets) georganiseerd hebben is een plus.
  • De software uit deze sessie is niet beschikbaar op Chromebooks!
  • Deelnemers brengen een opgeladen laptop (en smartphone indien beschikbaar) mee. Op de laptop moet al Safe Exam Browser geïnstalleerd zijn (zie https://safeexambrowser.org/download_en.html). Op de smartphone graag al de GeoGebra app.
    De software uit deze sessie is niet beschikbaar op Chromebooks!
Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Alexander Holvoet
Doelgroep

Leraren derde graad D-finaliteit

Doelstelling

Na deze sessie:

  • kennen de deelnemers de basisbegrippen en -concepten van meetkundige en rekenkundige rijen
  • kunnen de deelnemers problemen oplossen met meetkundige en rekenkundige rijen
Inhoud

Vanaf de kindertijd zijn rijen aanwezig in de rekenles: aanvullen of beschrijven van patronen, verbanden zoeken tussen een reeks getallen. Ongetwijfeld is iedereen hier wel al eens mee in aanraking gekomen. Nu gaan we in deze sessie niet in op de vaardigheid om verbanden te zoeken, maar gaan we een wiskundige formulering opbouwen, en laten we zien waarvoor rijen relevant zijn. 

Startend van een aantal probleemstellingen, welke rechtstreeks toepasbaar zijn in de klas, verkennen we de bijhorende basisbegrippen en -concepten. Vervolgens kijken we naar het limietbegrip bij rijen en hoe limieten van rijen kunnen bepaald worden. Als slot komen deze begrippen en concepten terug in enkele toepassingen. 

Methodiek

De deelnemers lossen zelf enkele kleinere problemen op met rijen. Dit wordt afgewisseld met een bespreking van deze problemen en de nodige theorie door de lesgever. 

Beginsituatie

Deelnemers brengen een opgeladen laptop mee.

Materiaal door deelnemers mee te brengen
Deelnemers brengen een opgeladen laptop mee.
Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
Docenten
  • Katrijn Frederix
Doelgroep

Leraren tweede en derde graad 

Doelstelling

Na het volgen van de workshop vertaal je de verschillende elementen voor een effectieve didactiek naar werkvormen.

Inhoud

We nemen eerst de verschillende inzichten uit cognitief psychologisch onderzoek onder de loep. Deze inzichten helpen ons om de verschillende elementen voor een effectieve didactiek te begrijpen. Aan de hand van verschillende voorbeelden leer je deze elementen toe te passen in je les. Ontdek hoe je met kleine aanpassingen de leerwinst bij al je leerlingen kunt vergroten. 

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen handboek of eigen syllabus mee.

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Ann Cornelis
Doelgroep
Leraren tweede en derde graad
Inhoud

Priemgetallen, ze blijven aantrekken door hun mysterieuse aspect. De vaakst herontdekte eigenschap ervan – door niet-wiskundige amateurs – is dat ze steeds (op twee na - in feite op 2 en 3 na) van de vorm 6n-1 of 6n+1 zijn. De stelling dat ze met oneindig veel zijn, kan op tig verschillende manieren bewezen worden, ook met kleuren. Nog maar sinds kort (2016) weten we zeker dat er oneindig veel zijn waar het cijfer 7 niet in voorkomt (danzkij James Maynard! Winnaar van een Fieldsmedaille in 2022).  Ze hebben ook te maken met palindromische kettingbreuken en met de meetkunde van stoffen. Maar hebben ze ook praktische toepassingen? Is het een goed idee om eigenhandig te proberen om het grootste (bekende) priemgetal te berekenen? En wist je al dat ChatGPT-4 in maart 2023 heel goed priemgetallen kon identificeren (97,6% correct) maar in juni 2023 niet meer (2,4%!). 

In deze lezing praten we je hierover bij.

Methodiek

Lezing

Beginsituatie

Interesse voor priemgetallen.

Beurten
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Paul Levrie
  • Rudi Penne
Doelgroep

Leraren derde graad D-finaliteit

Doelstelling

Deelnemers een inkijk geven in de samenstelling van een valide ijkingstoets.

Inhoud

De ijkingstoets is één van de stappen die studiekiezers zetten op hun weg naar het hoger onderwijs. Zij informeert leerlingen waar ze staan ten opzichte van de verwachte basiscompetenties en helpt hen in te schatten wat zij van de opleiding mogen verwachten.

Bij het samenstellen van zo’n toets wordt rekening gehouden met verschillende factoren. Enerzijds krijgen deelnemers feedback die hun studiekeuze mogelijk beïnvloedt, anderzijds verwachten leerlingen dat ze zich tijdens de toets kunnen identificeren met de opleiding van hun keuze.


Dr. Jolan Hanssens deed in zijn doctoraat onderzoek naar de predictieve validiteit van de ijkingstoets voor de opleidingen biochemie, biologie, chemie, geografie, geologie en geowetenschappen, maar onderzocht daarnaast ook de perceptie van de deelnemers. Dr. An Speelman is inhoudelijk verantwoordelijke voor deze toets. Samen geven ze een inkijk in de samenstelling, met plaats voor basiswiskunde en wiskunde in context.

Methodiek
  • Interactieve presentatie
  • Discussie en vragen
Beginsituatie

Basiskennis van de ijkingstoets, zoals bijvoorbeeld te vinden op de website www.ijkingstoets.be 

Beurten
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • An Speelman
  • Jolan Hanssens
Doelgroep

Leraren derde graad 

Doelstelling

Introductie in hoe R kan gebruikt worden voor data manipulatie, analyse en visualisatie binnen het secundair onderwijs.

Inhoud

In deze workshop ontdek je de basiscompetenties om met het statistisch softwareprogramma R aan de slag te gaan. Startend van de exploratie van de RStudio omgeving, introduceren we de functionaliteiten die relevant zijn voor verschillende soorten data types en structuren in de R taal. We bekijken hoe we een dataset kunnen importeren en data kunnen exploreren, zowel grafisch als aan de hand van samenvattende maten. 

Het doel van de workshop is een eerste kennismaking met de taal zodat deelnemers een zicht krijgen op de instapdrempel om R te gebruiken in hun vakken, maar tegelijk de mogelijkheden zien die R biedt om snel inzichten te verkrijgen in gegevens. Tenslotte sluiten we af met een kleine test om te laten zien hoe je creatief schriftelijk kunt examineren met behulp van R.

Methodiek

We gebruiken een mix van voorbeelden en hands-on oefeningen. We sluiten af met een schriftelijke test. De workshop zal voornamelijk praktijkgericht zijn.

Beginsituatie
  • Basiskennis over de meest bekende centrum- en spreidingsmaten (gemiddelde, variantie, …) en enkele figuren voor visualisatie (boxplot, histogram, …). Verder is het ook handig dat de deelnemer enige basiskennis Engels heeft aangezien dit de voertaal van R is.
  • Deelnemers brengen een eigen laptop mee waarop en RStudio geïnstalleerd is. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen een eigen laptop mee waarop R en RStudio geïnstalleerd is. 

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Wouter Smeets
  • Miguel Beynaerts
Doelgroep

Leraren tweede en derde graad aso-kso-tso

Doelstelling

De deelnemers hebben overzicht in dit onderwerp en hebben materialen om dit onderwerp in de klas aan te brengen, als het handboek hierin wat beperkt is. 

Inhoud

Na een korte periode staan de veeltermen terug op het leerplan van de tweede graad met 5u wiskunde. Maar ook in sommige richtingen van de derde graad heeft dit een plaats. We bekijken een mogelijke opbouw om veeltermen te ontbinden en vergelijkingen op te lossen. We nemen de graad van een veelterm en van een getal onder de loep. En wat met de graad van het getal nul? Dat blijkt niet zo eenduidig te zijn. 

We vullen aan met rationale lettervormen voor wie de algebraïsche vaardigheden steviger bij de leerlingen wil verankeren. Dit alles is gegoten in een nieuwe cursus die voor de deelnemers beschikbaar zal zijn. 

We bekijken enkele applicaties die de algoritmen kunnen uitvoeren. Zo kunnen leerlingen zichzelf controleren. 

Methodiek

Dit is een presentatie doorspekt met oefeningen. Er is zeker ruimte voor inbreng en vragen van de deelnemers.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen een opgeladen laptop mee.

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Machteld Verhenne
Doelgroep

Leraren derde graad D-finaliteit

Doelstelling

Door middel van expliciete (tegen)voorbeelden komen een aantal subtiliteiten maar ook toepassingen van groepen aan bod. 

Inhoud

Een abstract begrip binnen de wiskunde, zoals dat van een groep, kan op veel verschillende manieren aangebracht worden. Welke manier men ook verkiest, het is belangrijk om veel voorbeelden en tegenvoorbeelden te geven, zowel van de definitie als van de eigenschappen die men aantoont. Het kan bv. voor een leerling triviaal lijken dat er in een groep maar één neutraal element is of maar één invers, maar dat is het niet. In deze sessie geven we heel wat voorbeelden en tegenvoorbeelden en zoomen we ook in op enkele subtiliteiten.

Om de relevantie van groepentheorie zowel binnen als buiten de wiskunde aan te tonen, behandelen we ook enkele toepassingen die bruikbaar kunnen zijn in klasverband.

Beginsituatie

Alhoewel de definitie van een groep herhaald zal worden is enige ervaring met groepentheorie een pluspunt.

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Karel Dekimpe
Doelgroep

Leraren derde graad 

Doelstelling

Leerkrachten kunnen hypothesetesten op een concrete, niet-wiskundige manier begrijpen, vooraleer ze wiskundig uit te voeren.

Inhoud

Hypothesetesten, en de kansverdelingen die we gebruiken om ze wiskundig uit te voeren, zijn voor veel leerlingen een moeilijk onderwerp. 

In deze sessie verneem je hoe je hypothesetesten zonder wiskunde kan begrijpen en uitvoeren. Daarbij spelen simulaties een cruciale rol.

Eens de basisredeneringen aan de hand van simulaties duidelijk zijn geworden, kan de stap naar wiskunde beetje per beetje gezet worden. De steekproevenverdelingen, die tijdens de simulaties spontaan opduiken, kunnen in een eerste benadering worden gemodelleerd als een normale verdeling. Voor wiskundig sterkere leerlingen kan vervolgens overgestapt worden op correcte kansverdelingen. Zo ontstaat een opbouw van concreet naar abstract, waarbij de gehanteerde begrippen steeds een duidelijke betekenis hebben en een hypothesetest niet ontaardt in een black box die met ICT mysterieuze getallen oplevert.

Methodiek

De gebruikte werkvorm is directe instructie.

Beginsituatie

Vertrouwdheid met begrippen als populatie, steekproef, gemiddelde, standaardafwijking en normale verdeling vormt een meerwaarde, maar ook wie nog niet vertrouwd is met statistiek zal een groot deel van de sessie kunnen volgen.

Beurten
  • A: 09:30 tot 11:00
  • B: 11:30 tot 13:00
Docenten
  • Pedro Tytgat
Doelgroep
Leraren derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
Doelstelling
Lesideeën opdoen rond matrices en determinanten.
Inhoud

Op 1 september 2024 zijn de leraren van de derde graad gestart met vernieuwde leerplannen. Eén van de topics die in de nieuwe leerplannen meer aandacht gekregen heeft, is het begrip determinant. Samen gaan wij enkele toepassingen overlopen en de wisselwerking met matrices bekijken.

Beurten
Docenten
    Doelgroep
    Leraren tweede en derde graad
    Doelstelling
    Na deze sessie hebben de deelnemers zicht op de mogelijkheden en didactische aanpak van GeoGebra bij het leerstofonderdeel statistiek.
    Inhoud
    Beschrijvende statistiek is een onderwerp waarvoor je GeoGebra perfect kan inschakelen. Zowel bij het maken van bestanden voor de leerlingen als bij het gebruik door de leerlingen zelf (dat laatste is volgens de nieuwe leerplannen zeker de bedoeling bij een onderwerp zoals statistiek).
    De volgende onderwerpen komen dan ook aan bod:
    • gebruik van de ingebouwde data-analyse (via het rekenblad van GeoGebra) bij ruwe datasets, geordende datasets en klassen
    • GeoGebra commando’s en gebruik van lijsten voor het berekenen van statistische grootheden (centrum- en spreidingsmaten), maken van frequentietabellen, tekenen van grafieken (staafdiagrammen, lijndiagrammen, puntenplots, cirkeldiagrammen, boxplots)
    • vergelijken van verschillende reeksen datasets
    • normaalverdeling en binomiale verdeling gebruiken bij eenvoudige vraagstukken kansrekenen

    Methodiek
    • Met voorbeelden bekijken we de mogelijkheden van beschrijvende statistiek in GeoGebra, en tonen ook kort de mogelijkheden van kansrekenen met normale en binomiale verdeling.
    • De sessie zal een demosessie zijn. De deelnemers kunnen achteraf wel de gebruikte bestandjes downloaden.
    Beginsituatie
    Basiskennis bij het gebruik van GeoGebra.
    Materiaal door deelnemers mee te brengen
    Deelnemers mogen een laptop meebrengen om een en ander uit te proberen van wat gedemonstreerd wordt (maar dit is zeker geen vereiste, de sessie is vooral een demosessie). In dat geval zorgen zij er zelf voor dat GeoGebra vooraf op hun laptop geïnstalleerd is.
    Beurten
    • A: 09:30 tot 11:00
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Paul Decuypere
    Doelgroep
    Alle leraren secundair onderwijs
    Doelstelling
    Deze workshop wil leraren en vakgroepen stimuleren om zelf het wiskundecurriculum in hun school op een doordachte manier vorm te geven.
    Inhoud
    Bij de hervormingen en de invoering van de nieuwe minimumdoelen en leerplandoelen staat de autonomie van de leraar en de scholen centraal. Meer dan vroeger wordt van vakgroepen en leraren wiskunde verwacht dat ze  nadenken over het wiskundecurriculum in hun school. Hoe doe je dat als vakgroep?
    We starten deze workshop met een ruimer theoretisch kader dat houvast moet geven. We bespreken hierbij enkele essentiële onderdelen van curriculumontwikkeling. Daarna lichten we de theorie toe aan de hand van een concreet praktijkvoorbeeld: hoe kunnen we een rijk, helder en samenhangend curriculum rond algebraïsch rekenen uitwerken en implementeren in de school? Hoe begin je daaraan binnen de vakgroep? Wat zijn kansen en waar zitten valkuilen? In dit deel komen af en toe de ervaringen van de lesgevers bij het werken aan Wiskundeplan naar voor. In het laatste deel van de workshop doen de deelnemers zelf een stukje van deze oefening in kleinere groepen waarbij ze werken aan een ander topic zoals bijvoorbeeld problem solving, het functiebegrip… Belangrijk daarbij is dat dit binnen het geschetste theoretisch kader gebeurt. Afsluiten doen we met een korte bespreking van wat in de groepjes aan bod is gekomen.
    Methodiek
    Theoretische uiteenzetting afgewisseld met oefening in kleine groepen.
    Beurten
    • A: 09:30 tot 11:00
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Koen De Naeghel
    • Els Vanlommel

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • zaterdag 16 november 2024
    van 09:00u tot 13:00u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 69,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Gewoon Secundair Onderwijs
    •    Tweede graad
    •    Derde graad

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    300

    Code

    D25-005