Dag van de opvoeder

Afgelopen

Inhoud

Timing:

08.30 uur: onthaal met koffie, thee of frisdrank

09.00 uur: De pedagogische kracht van een filosofie van de relatie op je school! Hoe omgaan met polarisering en radicalisering?  door Henk Vandaele

10.00 uur: pauze met koffie, thee of frisdrank

10.30 uur: workshops – deel 1

12.30 uur: verzorgde broodjeslunch

13.30 uur: workshops – deel 2

15.30 uur: einde 


Deze vormingsdag gaat door in Gebouw S (Sociaal-Agogisch Werk) op Vives Campus Kortrijk

Plenumreferaten

Doelstelling

Een kader bieden die leraren ondersteunt in het omgaan met polarisering en radicalisering in het onderwijs.

Inhoud

Henk Vandaele is docent filosofie in de VIVES-opleiding orthopedagogie. In dialoog met zijn studenten maakt hij werk van een filosofie van de relatie die opgevat kan worden als een inspiratiebron om als opvoeder of leraar om te gaan met een groeiende maatschappelijke polarisering, die ook zijn weg vindt naar onze scholen. We zullen aantonen hoe filosofie relevant vertaald kan worden naar concrete opvoedingsprocessen. Niet in het minst hoe filosofie een antwoord kan geven op de groeiende maatschappelijke radicalisering. We pleiten voor een radicale relationele visie op opvoeding. 


Methodiek

Lezing

Beurten
  • A: 09:00 tot 10:00
Docenten
  • Henk Vandaele

Werkwinkels

Doelstelling

Agressie en grensoverschrijdend gedrag is een hot item in het onderwijs. Tijdens deze workshop gaan we samen op zoek naar antwoorden.

Inhoud

De volgende vragen komen aan bod:

‘Ik had het kunnen weten’ (verloop van een agressie-incident)

‘Ik zei nochtans niets’ (agressie en non-verbale communicatie)

‘Nu is het genoeg hé!’ (tips naar aanpak)

Methodiek

De docent vertelt vanuit zijn eigen achtergrond en ervaring met dit thema in het werkveld. Daarnaast gaan we samen in dialoog.

Beurten
  • B: 10:30 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Geert Taghon
Doelstelling

De deelnemers maken kennis met de No Blame-aanpak en ontdekken hoe ze deze op een eenvoudige manier kunnen inzetten om pesten in hun school te verminderen.

Inhoud

In deze interactieve workshop maak je kennis met de No Blame-aanpak: een methodiek die pesten bespreekbaar maakt, leerlingen verantwoordelijkheid laat nemen en de groepsdynamiek herstelt.

Wat kun je verwachten?

  • Inzicht in het thema pesten en de impact op leerlingen.
  • Een duidelijke uitleg van de 7 stappen van de No Blame-aanpak.
  • Praktische oefeningen en een rollenspel om de methode beter te leren kennen en te verkennen hoe je deze kunt toepassen (in jouw school).

Ontdek hoe je samen met leerlingen een positieve groepssfeer kunt creëren en pesten duurzaam aanpakt.

Methodiek

In de workshop maken deelnemers kennis met de No Blame-aanpak via stellingen, theorie, casusbesprekingen en rollenspel. Er is ruimte voor reflectie en het delen van ervaringen.

Beurten
  • C: 13:30 tot 15:30
Docenten
  • Charlotte Storme
Doelstelling

Achter gedrag van jongeren/leerlingen en hun context leren kijken en er sensitief-responsief mee in interactie treden, ook bij psychische kwetsbaarheid.

Inhoud

Sensitief-responsief opvoeden in verbondenheid met oog voor psychische kwetsbaarheid.

We kunnen jongeren niet beschermen tegen de onvermijdelijke moeilijkheden van het leven. Maar we kunnen hen wel ‘in verbinding’ helpen om die ervaringen te integreren in hun ‘kijk op de wereld’ en ‘zijn in de wereld’.

We reiken een aantal metaforen aan om achter gedrag van leerlingen te kijken en bieden hierbij handvatten aan om sensitief-responsief met hen om te gaan.

Concrete inhouden:  Handmodel van het brein, Window of tolerance, onzichtbare koffers, het belang van signalen oppikken en (h)erkennen en er sensitief-responsief op te reageren (vs traditionele respons), mentaal welzijn op school).

Methodiek

Interactief doceren

Beurten
  • B: 10:30 tot 12:30
Docenten
  • Virginie Casier
Doelstelling
Kaders, tips & tricks met betrekking tot verbindende activiteiten 
Inhoud
In deze workshop zullen we ervaren wat er nodig is om je goed te voelen in een groep, om verbondenheid te creëren over verschillen heen, en om groepen tot een hoger niveau van samenwerken te tillen. Het leef- en leerklimaat bevorderen, met andere woorden.
Deelnemers krijgen kapstokken en ervaringen mee die kunnen toegepast worden in klassen, groepen jongeren en misschien zelfs in eigen team.
Methodiek
Al doende (via oefeningen en activiteiten) ervaren en al denkend (via uitwisseling en gesprek) reflecteren over de theorie en de praktijk van verbindend werken. 
Beurten
  • B: 10:30 tot 12:30
Docenten
  • Elisabeth Vandenbogaerde

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • dinsdag 13 mei 2025
van 09:00u tot 15:30u

Locatie

KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België

Prijs

€ 125,00

inclusief verzorgde broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Leerlingenbegeleiders
  • Opvoeders

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D25-008