Dag van het vijfde en zesde leerjaar

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Inhoud
Op woensdagnamiddag 18 oktober organiseren we de Dag van het vijfde en zesde leerjaar.

De timing zal er als volgt uitzien:
13.30 u:  onthaal en leermiddelenbeurs - gebouw A
14.00 u: werkwinkels: beurt 1
15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs
15.45 u: werkwinkels: beurt 2 
17.00u: einde

Je kunt kiezen uit 6 werkwinkels.
Als je kiest voor de lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.
Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.

Werkwinkels

Doelgroep
Leraren lager onderwijs: derde graad
Doelstelling

Laagdrempelig kennismaken met enkele online tools die kunnen ingezet worden in de klas.

Inhoud

Korte kennismaking met enkele interessante (online) programma’s die  gebruikt kunnen worden om ICT te integreren in de klas. We vertrekken hierbij vanuit het digi comp edu kader. 

Een klein voorproefje van hoe er gewerkt kan worden aan mediawijsheid.

De deelnemers brengen mee:
Een laptop om de geziene zaken uit te testen.

Methodiek

We geven per ICT eindterm een tweetal praktijkvoorbeelden die kunnen gebruikt worden. We gaan ook aan de slag om dit uit te proberen.

Beginsituatie

/

Materiaal door deelnemers mee te brengen
Een laptop om de geziene zaken uit te testen.
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Bert Vanhauwaert
Doelgroep
Leraren die Frans geven in de derde graad (lager onderwijs). 
Doelstelling
Instructiestrategieën inzetten om het leren van Frans effectief te ondersteunen. Hierbij ook educatieve technologische tools zinvol integreren.
Inhoud

Excellent onderwijs Frans is onderwijs dat effectief is, ofwel Effectief in Frans!


In deze workshop staan we stil bij een aantal effectieve instructiestrategieën die ingezet kunnen worden in de lessen Frans, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. We illustreren deze strategieën aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden uit de derde graad. We bekijken ook een aantal digitale tools die het leren effectief kunnen ondersteunen. 

We bieden inspiratie om zelf aan de slag te gaan.

Methodiek
We geven meer toelichting bij een aantal instructiestrategieën. 
Er is veel aandacht voor praktijkvoorbeelden. 
Beginsituatie
Leraren die Frans geven in de derde graad (lager onderwijs). 
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Natacha Saint-Remy
  • Liezelotte De Schryver
Doelstelling
  • Kennis en vaardigheden opdoen over minder lang stilzitten en meer bewegen in je eigen klasomgeving;
  • Je leert en ervaart beweegvriendelijke praktijkvoorbeelden die je de volgende dag al in je klaspraktijk kan inzetten. 
Inhoud
Jongeren van 6 tot 18 jaar zitten gemiddeld zo’n 7 tot 8,5 uur neer per dag waarvan bijna de helft tijdens hun schooldag. Uit onderzoek blijkt dat dit sedentair gedrag negatieve effecten heeft op de gezondheid van deze jongeren: lagere cardiovasculaire fitheid, minder sterke spieren maar ook lager mentaal welbevinden en minder goede schoolresultaten. Met het praktijkonderzoek Vital Schools ondersteunen we leraren om leerlingen minder te laten zitten en meer te laten bewegen in de lessen zelf. 
In deze workshop geven we tips en tricks hoe je dit doet aan de hand van vier concrete praktijkvoorbeelden. Deze kunnen de dag nadien meteen toegepast worden in je eigen klas. Een doe-workshop die je aan het denken zet! 
Meer info vind je reeds op onze website Vitalschools.be

De deelnemers brengen mee:
losse kledij en gemakkelijk schoeisel
Methodiek

Op een interactieve wijze kennismaken met een beweegvriendelijke aanpak.

Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Gert Muylle
Doelgroep
Leraren derde graad lager onderwijs
Doelstelling

Een presentatie hoe scholen schaaklessen kunnen aanbieden aan hun leerlingen. Nadien doen we een stukje oefenles hoe het eruit kan zien.

Inhoud

De tactiek van schaken gebruiken als medium om het probleemoplossend vermogen en de concentratie van leerlingen te verhogen. We gebruiken de stappenmethode.


  • Eerst een korte uitleg: schaken is patroonherkenning; waarom is winnen in schaken zo complex terwijl de spelregels heel eenvoudig zijn? De diverse facetten van schaken;
  • Via beamer en specifieke software worden schaakposities getoond: enkele voorbeeldpatronen worden getoond. Samen zoeken we de oplossing die winst geeft;
  • Via kopies gaan de cursisten daarna zelf aan de slag: ze zoeken zelf en met ondersteuning naar de juiste oplossing.

    De deelnemers brengen schrijfgerief mee.

Methodiek
  • Instructie: inleiding over schaken
  • Interactie: via beamer
  • Opdracht: met kopies
Beginsituatie

Alle leraren: men hoeft geen of weinig voorkennis te hebben (enkel interesse om het meer te doen)

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Sven Schatteman
Doelgroep
Leraren derde graad lager onderwijs
Doelstelling

Een presentatie hoe scholen schaaklessen kunnen aanbieden aan hun leerlingen. Nadien doen we een stukje oefenles hoe het eruit kan zien. We mikken op leerkrachten die de regels kennen en die minstens al enkele maanden met enige regelmaat spelen: want de oefeningen zullen moeilijker zijn.

Inhoud

De tactiek van schaken gebruiken als medium om het probleemoplossend vermogen en de concentratie van leerlingen te verhogen. We gebruiken de stappenmethode.

  • Eerst een korte uitleg: schaken is patroonherkenning; waarom is winnen in schaken zo complex terwijl de spelregels heel eenvoudig zijn? De diverse facetten van schaken;
  • Via beamer en specifieke software worden (matige tot iets moeilijkere) schaakposities getoond: enkele voorbeeldpatronen worden getoond. Samen zoeken we de oplossing die winst geeft;
  • Via kopies gaan de cursisten daarna zelf aan de slag: ze zoeken zelf en met ondersteuning naar de juiste oplossing.

    De deelnemers brengen schrijfgerief mee.


Methodiek
  • Instructie: inleiding over schaken
  • Interactie: via beamer
  • Opdracht: met kopies
Beginsituatie

Schaakregels kennen + een zekere basis (minstens al enkele maanden met enige regelmaat spelen)

Beurten
Docenten
    Doelgroep
    Leraren uit het vijfde en zesde leerjaar
    Doelstelling
    • Je krijgt een overzicht van alle mogelijke uitdagingen waar kinderen vandaag de dag te maken mee krijgen online;
    • Je krijgt tips en tricks om met kinderen hierover in gesprek te gaan.
    Inhoud

    Infosessie veilig internet voor iedereen die kinderen ondersteunt

    ‘Mijn kind wordt online gepest’. ‘De schoolresultaten van mijn leerlingen lijden onder hun smartphonegebruik’. Het is maar een greep uit de bezorgdheden waar ouders, docenten en directeurs Tom Termote, docent cybersecurity (elektronica-ICT), mee aanspreken. 

    De online wereld is verweven met het echte leven, zeker in het geval van onze kinderen. Maar hoe ga je daarmee om? Het gaat immers razend snel: je hebt nog maar net geleerd wat TikTok precies is en daar is BeReal al. Leraren zijn nauwelijks op de hoogte van de online leefwereld waarin kinderen opgroeien. Dat maakt het extra moeilijk om de kinderen te waarschuwen voor de gevaren.

    In deze lezing gidst Tom je door het landschap van gamers, influencers, sociale media en algoritmes. Welke invloed hebben apps op onze leerlingen? Hoe ga je het gesprek aan over problematisch gamegedrag? Hoe bescherm je je kind tegen de gevaren van het internet? Wat met privacy? Tom vertelt uit zijn eigen ervaringen als millennial, vader en docent. In zijn informatieve lezing, met een stevige portie humor, reikt hij praktische tips aan voor elke volwassene die kinderen opvoedt. 

    Methodiek
    Entertainende lezing met mogelijkheden tot vragen tijdens en na de lezing
    Beginsituatie
    /
    Beurten
    Docenten

      Inschrijven

      niet mogelijk

       

      Praktische info

      Datum

      • woensdag 18 oktober 2023
      van 14:00u tot 17:00u

      Locatie

      KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
      Etienne Sabbelaan 53
      8500 KORTRIJK, België

      Prijs

      € 65,00

      Type nascholing

      Dag van

      Leerformat

      Classic

      Onderwijsniveau

      • Basisonderwijs
      •       Lager Onderwijs
      •          Derde graad

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

       

      Maximum aantal deelnemers

      200

      Code

      D24-004