In deze workshop wordt een gestructureerde dialoog gefaciliteerd, waarin de directieteams (en leerkrachten) worden begeleid bij een standpuntinname omtrent de implementatie van AI in de schoolomgeving. Dit gebeurt a.d.h.v. een reeks vooraf vastgelegde dimensies, die de verschillende aspecten van AI bespreken. De dimensies zijn verankerd in bestaande kaders, zoals ‘Ethische richtsnoeren voor het gebruik van AI en data bij onderwijzen en leren voor onderwijsactoren’ van de Europese Commissie.
De uitkomst is een visie en daaruit volgend afsprakenkader voor leerlingen, leraren en ondersteunend personeel om de coherente en ethische toepassing van AI binnen de schoolomgeving te waarborgen.
Daarnaast maken we gebruik van de inzichten uit de visietekst 'Verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs', opgesteld door het Kenniscentrum Digisprong en het Kenniscentrum Data en Maatschappij. Deze tekst dient als een essentiële leidraad, waarmee we zorgen dat de gevormde standpunten niet alleen aansluiten bij, maar ook aanvullend zijn aan de voorwaarden en inzichten die hierin zijn vastgelegd.
Afwijkingen in de exacte inhoud omwille nieuwe technische ontwikkelingen zijn mogelijk.
Gestructureerde workshop
Team
Classic
15
T25-184