Hoe de lexicale leerwinst van activiteiten, taken en taaltaken verhogen?
Een brug tussen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk Frans

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen

Deze workshop slaat een brug tussen de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk. Het doel van deze workshop bestaat erin een aantal suggesties te formuleren waardoor we binnen een visie van communicatief en taakgericht onderwijs het leerrendement voor woordenschat kunnen optimaliseren. 


  • weet hebben van een aantal belangrijke wetenschappelijke inzichten i.v.m. woordenschatverwerving.
  • een idee hebben hoe je die inzichten naar je eigen lespraktijk kunt vertalen met het oog op efficiënte(re) woordenschatverwerving.
Inhoud

Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat woordenschatkennis sterk bepaalt hoe succesvol lees-, luister-, spreek-, en schrijftaken worden uitgevoerd. Een weldoordachte aanpak van de woordenschatcomponent kan daarom vaardigheids- en taakgericht vreemdetalenonderwijs ten goede komen. 

In het eerste deel van deze workshop bespreken we op basis van een recent afgerond onderzoeksproject de efficiëntie van verschillende methodes voor het leren van nieuwe woordenschat. Daarna spiegelen we deze bevindingen aan enkele vrij gangbare vakdidactische opvattingen. In het derde deel van deze workshop bespreken we aan de hand van concrete voorbeelden hoe we de lexicale leerwinst van diverse activiteiten, taken en taaltaken voor het vak Frans kunnen inschatten of verhogen. We voorzien daarbij ook een vrij uitgebreid interactief transfermoment. 

Methodiek

Toelichting, uiteenzetting met interactieve momenten

Beginsituatie

Ontvankelijkheid voor de wetenschappelijke inzichten om die op een doordachte wijze, vanuit concrete aangereikte suggesties, te kunnen toepassen bij je eigen leerlingen. 

Edities

Code Sessies Status
I22-204-A
woensdag 8 juni 2022
14.00u tot 17.00u
Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West-Vlaanderen d'Abdij Brugge
Baron Ruzettelaan 435
8310 ASSEBROEK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Bert Vandenberghe
  • Jan De Waele

Aantal edities

1

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

40

Code

I22-204