Nieuw dit schooljaar
Afgelopen
Deze workshop slaat een brug tussen de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk. Het doel van deze workshop bestaat erin een aantal suggesties te formuleren waardoor we binnen een visie van communicatief en taakgericht onderwijs het leerrendement voor woordenschat kunnen optimaliseren.
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat woordenschatkennis sterk bepaalt hoe succesvol lees-, luister-, spreek-, en schrijftaken worden uitgevoerd. Een weldoordachte aanpak van de woordenschatcomponent kan daarom vaardigheids- en taakgericht vreemdetalenonderwijs ten goede komen.
In het eerste deel van deze workshop bespreken we op basis van een recent afgerond onderzoeksproject de efficiëntie van verschillende methodes voor het leren van nieuwe woordenschat. Daarna spiegelen we deze bevindingen aan enkele vrij gangbare vakdidactische opvattingen. In het derde deel van deze workshop bespreken we aan de hand van concrete voorbeelden hoe we de lexicale leerwinst van diverse activiteiten, taken en taaltaken voor het vak Frans kunnen inschatten of verhogen. We voorzien daarbij ook een vrij uitgebreid interactief transfermoment.
Toelichting, uiteenzetting met interactieve momenten
Ontvankelijkheid voor de wetenschappelijke inzichten om die op een doordachte wijze, vanuit concrete aangereikte suggesties, te kunnen toepassen bij je eigen leerlingen.
Code | Sessies | Status | ||
---|---|---|---|---|
I22-204-A |
|
niet mogelijk |
1
€ 59,00
Individu
Classic
40
I22-204