Dag van bewegingsopvoeding

Inhoud
De Dag van bewegingsopvoeding zal plaatsvinden op vrijdag 23 januari 2026.

De timing ziet er als volgt uit:
08u30 – 09u00: onthaal 
09u15 – 10u45: workshop 1
11u00 – 12u30: workshop 2
12u30 – 13u15: middagpauze met broodjeslunch
13u30 – 15u00: workshop 3
15u00 – 15u45: afsluitend drankje

Parkeren:
De beschikbare parkeerplaatsen rond het gebouw zelf en aan het stedelijk zwembad zijn eerder beperkt. Wie verkeerd parkeert, riskeert een boete. Als er geen plaats meer is aan het zwembad, kan je je wagen parkeren op de parking van de Mast (Industrielaan - vlak naast de Stedelijke Sportzalen) en op de parking van Van Haren (Noordlaan - overkant Industrielaan).


De Dag van bewegingsopvoeding wordt georganiseerd i.s.m. Hogeschool VIVES.

Werkwinkels

Doelgroep
Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
Doelstelling

Al spelenderwijs op een laagdrempelige manier judo aanleren voor kleuters.

Inhoud

Theorie: korte toelichting over het project ‘Dollen en rollen’

  • Voorstellen Kim, Ono en Neku
  • Kant-en-klare map lesgevers
  • Materialenlijst
  • Dol en rolspel

Praktijk:

  • Afspraken maken (samen groeten, start en stop)
  • Opwarmen
  • Spelenderwijs leren vallen
  • Spelenderwijs leren vastnemen
  • Spelenderwijs voorbereiden naar een worp
  • Dol en rolspel en andere stoeispelen

De deelnemers voorzien sportieve kledij (bij voorkeur zonder ijzer in)
Methodiek
  • Theoriegedeelte
  • Praktijkgedeelte

Beginsituatie

Zin voor bewegen, actieve deelname aan oefeningen.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Anthony Tetaert
Doelgroep
Leraren bewegingsopvoeding lager onderwijs: eerste en tweede graad
Doelstelling

Al spelenderwijs op een laagdrempelige manier judo aanleren (voor leerlingen in het lager onderwijs)

Inhoud

Theorie: korte toelichting over het project ‘Dollen en rollen’

  • Voorstellen Kim, Ono en Neku
  • Kant-en-klare map lesgevers
  • Materialenlijst
  • Dol en rolspel

Praktijk:

  • Afspraken maken (samen groeten, start en stop)
  • Opwarmen
  • Spelenderwijs leren vallen
  • Spelenderwijs leren vastnemen
  • Spelenderwijs voorbereiden naar een worp
  • Dol en rolspel en andere stoeispelen

De deelnemers voorzien sportieve kledij (bij voorkeur zonder ijzer in).
Methodiek
  • Theoriegedeelte
  • Praktijkgedeelte

Beginsituatie
Zin voor bewegen, actieve deelname aan oefeningen.
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Anthony Tetaert
Doelgroep
Leraren bewegingsopvoeding derde graad lager onderwijs
Doelstelling
De deelnemers maken kennis met volleybal waarbij de nadruk niet ligt op het technische maar wel op spelinzicht, looplijnen en spelplezier.
Inhoud
De sessie omvat een algemeen gedeelte met aandacht voor veel individuele coördinatie. In het specifieke gedeelte komen de looplijnen en spelinzicht aan bod (2 met 2) en bij de spelvormen wordt er 1-1, 2-2 en smashvolley gespeeld.

De deelnemers voorzien sportkledij en indoor schoenen.
Methodiek
  • Individueel met bal en kleine attributen (hoepels)
  • Oefenvormen per 2
  • Oefenvormen aan het net (per 4)
  • Spelvormen 
Beginsituatie

Actieve deelname

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Mario Trochs
Doelgroep
  • Leraren bewegingsopvoeding tweede en derde graad lager onderwijs
  • Docenten hoger onderwijs
Doelstelling
We gaan basisvaardigheden combineren om tot een correcte lichaamshouding te komen in het water zodat ademen en stuwen makkelijker wordt.
Inhoud

De basisvaardigheden zoals drijven, glijden, roteren, stuwen en het aquatisch ademen hebben de kinderen onder de knie. Hoe start ik met het aanleren van crawl?
Aandachtspunten: roteren met een juiste hoofdpositie met het aquatisch ademen; zijlig met juiste hoofdpositie en stuwen benen; lichaamspositie houden bij het overbrengen van de armen. Verder zaken zoals: wat is een steunarm? Wat is een catch? Wat is de timing van de ademhaling? Waarom roteren?

De deelnemers brengen hun zwemgerief mee voor het praktijkgedeelte in het zwembad.

Methodiek
  • theorie
  • praktijk in het zwembad
Beginsituatie

Graag zwemgerief meebrengen en oefeningen zelf uitvoeren.

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Carine Verbauwen
Doelgroep
Leraren bewegingsopvoeding tweede en derde graad lager onderwijs
Doelstelling

Leerlingen stimuleren om aan hun fysieke conditie te werken door het creëren van een uitdagend en gevarieerd interactief sportklimaat

Inhoud

Een interactieve, uitdagende en gevarieerde workshop die je de middelen geeft om je lessen te voorzien van heel wat spel- en oefenvormen om je leerlingen fysiek sterker te maken!

Diverse warm-upvormen en leuke workouts met behulp van weinig en klein materiaal. 

Alle oefenstof staat online en iedereen krijgt toegang tot de gedeelde Drive.


Methodiek

Voornamelijk praktisch op maat van de deelnemers! Gewoon “aan den lijve” ondervinden is de beste methode om deze workshop te ervaren!

Beginsituatie

/

Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Matthias Deloof
Doelgroep
  • Kleuteronderwijzers
  • Leraren lager onderwijs
  • Docenten hoger onderwijs
Doelstelling
De deelnemers leren hoe ze met de CoreBox op een eenvoudige en speelse manier complete bewegingslessen kunnen opbouwen.
Inhoud

Een CoreBox kan door de leerkracht zelf gemaakt worden.
De CoreBox is een mat met hoge schokabsorptie, bedrukt met lijnen, vlakken, kruisen en cijfers. Aan de hand van deze symbolen kunnen talrijke functionele, gevarieerde en speelse oefeningen worden uitgevoerd. De CoreBox is een eenvoudige maar veelzijdige tool die inzetbaar is in scholen, sportclubs of trainingen. Ze biedt eindeloze mogelijkheden om kracht, coördinatie, uithouding, behendigheid en flexibiliteit te trainen. Daarnaast maakt de CoreBox het organiseren van bekende spel- en oefenvormen sneller en overzichtelijker. Een bijkomend voordeel: een CoreBox kan door de leerkracht of trainer zelf gemaakt worden.

Methodiek

Praktijkgerichte sessie met demonstraties en individuele- en groepsopdrachten. Deelnemers ontdekken via spelvormen en oefeningen de veelzijdigheid van de CoreBox en leren deze toepassen in hun eigen lessen of trainingen.

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Els Eerdekens
Doelgroep
  • Peuter- en kleuteronderwijzers
  • Leraren lager onderwijs eerste graad (sommige dansen kunnen ook voor de eerste graad)
Doelstelling

Meer kennis verwerven over het dansaanbod van dansspetters voor kleuters

Inhoud

In deze workshop gaan we aan de slag met het dansmateriaal van dansspetters dat vrij verkrijgbaar is op hun website. We doen samen een aantal dansen die haalbaar zijn voor kleuters. Het accent ligt op oudere kleuters maar er komen ook een paar dansopdrachten voor jongere kleuters aan bod. Op deze manier kan je meteen na deze sessie aan de slag met de muziek en het aanbod van dansspetters dat binnen de sessie aan bod kwam. 
Opgelet, deze workshop werd vorig schooljaar ook aangeboden (identieke inhoud).

Methodiek

Praktijksessie dansen

Beginsituatie

Zin hebben om te dansen.

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Ellen Hardyns
Doelgroep
Leraren lager onderwijs: alle graden
Doelstelling
  • Nieuwe energizers om de groep mee te krijgen
  • Leuke opwarmingen
  • Creatief bewegen en musiceren met het lichaam
  • Ritmisch bewegen op verschillende niveaus
Inhoud
  • Creatieve instap met extra bruikbare voorbeelden voor in de klas
  • Bewegen en dansen op een leuke manier
  • Creatief aan de slag met bodypercussion
  • Zelf leren creëren van ritmische stukjes
  • Cirkelspringen op verschillende niveaus
Methodiek
  • Kinderen leren creëren
  • Plezante instap om te komen tot iets nieuws leren
  • Visualisatie ritmisch werken
  • Groepswerk/samenwerken
Beginsituatie
Geen voorkennis of ervaring nodig
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Barbara Binnebeek
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: alle graden

Doelstelling
  • Nieuwe energizers om de groep mee te krijgen
  • Leuke opwarmingen
  • Creatief bewegen en musiceren met basismateriaal
  • Ritmisch bewegen op verschillende niveaus
Inhoud
  • Creatieve instap met extra bruikbare voorbeelden voor in de klas
  • Bewegen en dansen op een leuke manier
  • Creatief aan de slag met kosteloos ritmisch materiaal
  • Zelf leren creëren van ritmische stukjes
  • Stokspringen op verschillende niveaus

    De deelnemers voorzien het volgende materiaal: soepele kledij, sportschoenen en een flesje water.
Methodiek
  • Kinderen leren creëren
  • Plezante instap om te komen tot iets nieuws leren
  • Visualisatie ritmisch werken
  • Groepswerk/samenwerken
Beginsituatie

Geen voorkennis of ervaring nodig

Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Barbara Binnebeek
Doelgroep

Kleuteronderwijzers

Doelstelling

Bomen brengen ons hele ZIJN in beweging.

Inhoud
Kijk naar een boom, hij neemt je mee in de wereld van verbeelding, bewegen, gronden, stromen, dansen, dankbaarheid, ...
Het kleine meisje of het jongetje in jou mag weer spelen, groeien en bloeien. Je hoeft je alleen maar open te stellen. Durf het en je zult jouw energie door heel jouw lijf voelen stromen.
Beginsituatie

Je hart durven openen.

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
Docenten
  • Els Michiels
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: onderbouw

Doelstelling

Bomen brengen ons hele ZIJN in beweging.

Inhoud

Kijk naar een boom, hij neemt je mee in de wereld van verbeelding, bewegen, gronden, stromen, dansen, dankbaarheid, ...

Het kleine meisje of het jongetje in jou mag weer spelen, groeien en bloeien. Je hoeft je alleen maar open te stellen. Durf het en je zult jouw energie door heel jouw lijf voelen stromen.

Beginsituatie
Je hart durven openen.
Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Els Michiels
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: bovenbouw

Doelstelling

Bomen brengen ons hele ZIJN in beweging.

Inhoud

Kijk naar een boom, hij neemt je mee in de wereld van verbeelding, bewegen, gronden, stromen, dansen, dankbaarheid, ...

Het kleine meisje of het jongetje in jou mag weer spelen, groeien en bloeien. Je hoeft je alleen maar open te stellen. Durf het en je zult jouw energie door heel jouw lijf voelen stromen.

Beginsituatie
Je hart durven openen.
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Els Michiels
Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs: alle graden
  • Leraren buitengewoon onderwijs
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • Alle geïnteresseerden
Doelstelling

Leraren inspireren met vernieuwende, haalbare en speelse beweegvormen die direct inzetbaar zijn op een sportdag.

Inhoud

Een energieke, speelse en grensverleggende workshop vol bewegingsplezier. Jeppa neemt deelnemers mee in een actief concept waarbij beweging, fun en toegankelijkheid centraal staan. Doe inspiratie op voor jouw jaarlijkse sportdagen met Jeppa.
Tijdens deze workshop ontdekken deelnemers vernieuwende bewegingsactiviteiten, korte doorschuifvormen en speelse challenges geïnspireerd op Jeppa’s sportdagen en verhuurconcepten. We zetten in op toegankelijkheid, variatie en fun. Deelnemers ervaren hoe ze zelf met beperkte middelen en maximale energie een impact kunnen maken met een sportdag. 

De deelnemers voorzien sportieve kledij en schrijfgerief.

Methodiek

Interactieve workshop met veel praktijk, korte demo’s, hands-on experimenteren en energieke groepsmomenten.

Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Jelle Bettens
Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs: alle graden
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners
  • Alle geïnteresseerden
Doelstelling

Leraren inspireren met vernieuwende, haalbare en speelse beweegvormen die direct inzetbaar zijn in elke sportles.

Inhoud

Een energieke, speelse en grensverleggende workshop vol bewegingsplezier. Iedereen kent tussen 4 vuren, dogeball of koningsbal maar ken je ook indianentrefbal, superman trefbal, baggerbal, biembal en onze trefbal arena?  Doe inspiratie op voor jouw jaarlijkse bewegingslessen met Jeppa.
Tijdens deze workshop ontdekken deelnemers vernieuwende jagerbal en trefbal vormen. We zetten in op toegankelijkheid, variatie en fun. Deelnemers ervaren hoe ze zelf met beperkte middelen en maximale energie een impact kunnen maken in de bewegingsles.
De deelnemers voorzien sportieve kledij en schrijfgerief.

Methodiek

Interactieve workshop met veel praktijk, korte demo’s, hands-on experimenteren en energieke groepsmomenten.

Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
Docenten
  • Jelle Bettens
Doelgroep
  • Kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter
  • Leraren lager onderwijs: alle graden
  • Leraren buitengewoon onderwijs

    Deze workshop is vooral gericht naar de lagere school. Mits vereenvoudiging is de workshop zeker ook geschikt voor de oudste kleuters en voor buitengewoon onderwijs (door de leerkrachten zelf te vereenvoudigen).
Doelstelling

Werken aan motorische en sociale vaardigheden, op een ludieke manier. Vernieuwende werkvorm met een hoog whauw-gehalte!

Inhoud

Op zoek naar een vernieuwende bewegingsvorm? Met je klas, in de turnles, als activiteit voor een toonmoment/schoolfeest? Dan is DRUM AND DANCE hetgeen je zoekt! Met drumsticks trommelen op een zitbal, ondertussen een bewegingscombinatie op muziek! Hoog fun-gehalte, hoog whauw-gehalte. Gegarandeerd succes.

Je ontvangt een neerslag van alle combinaties. De muziek gebruikt tijdens deze vorming kan je via een afspeellijst op Spotify beluisteren/downloaden. Met toestemming van iedereen uit de deelnemende groep, mogen de eind-combinaties gefilmd worden en met elkaar gedeeld worden. Deze filmpjes mogen enkel als neerslagwerk voor jezelf gebruikt worden en NIET geplaatst/gedeeld worden op welk mediakanaal dan ook.
Draag gemakkelijk zittende kledij en schoenen, we gaan actief aan de slag!


Methodiek

Praktijkgerichte workshop, je gaat dus zelf actief aan de slag!

Voldoende kans om de combinaties te oefenen. Je ontvangt tips & tricks om deze werkvorm op een ludieke manier over te brengen aan jouw doelgroep.

Beginsituatie

Geen voorervaring nodig, iedereen kan meedoen volgens eigen kunnen. 

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Chantal Bols
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: tweede en derde graad

Doelstelling

Leerlingen leren dribbelen, werpen en vangen via interactieve spelen.

Inhoud

Aanbod van verschillende spelvormen die je kan hanteren voor een opwarming van een les LO alsook voorbereiden op de vaardigheden nodig voor een les handbal
Er wordt een aanbod doorlopen van verschillende spelvormen die telkens gericht zijn op vaardigheden zoals dribbelen, werpen en / of vangen. De spelvormen zijn bedoeld als speelse manier om een les LO mee te beginnen alsook om kinderen de nodige vaardigheden bij te brengen die nodig zijn voor een les of initiatie handbal.
De deelnemers voorzien sportkledij en sportschoenen.

Methodiek

Deelnemers voeren de verschillende spelvormen uit. De instructie kan gebeuren door een lesgever, een deelnemer of via taakkaarten/kijkwijzers.

Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Joeri Van de Voorde
Doelgroep
Leraren lager onderwijs
Doelstelling
Werkvormen aanreiken die leerkrachten lager onderwijs kunnen ondersteunen/ gebruiken/ inspireren bij het geven/ voorbereiden van een les Acro porté.
Inhoud

In deze workshop ontdek je didactieken om acro porté aan te brengen bij kinderen in de lagere school.
Ontdek hoe je op een speelse en veilige manier acro porté kan inzetten tijdens jouw les. In deze praktijkgerichte workshop maak je kennis met inspirerende circusdidactieken, acro-oefeningen en leuke spelletjes waarmee kinderen samenwerken, vertrouwen opbouwen en de basisbeginselen van Acro Porté onder de knie krijgen. 

Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Eve Zeghers
Doelgroep
Leraren lager onderwijs eerste en tweede graad
Doelstelling
  1. Verbeelding, creativiteit en probleemoplossend denken stimuleren;
  2. Taalontwikkeling koppelen aan beweging;
  3. Lichaamsbewustzijn, sociale en relationele vaardigheden versterken.
Inhoud

Ontdek de magie van het tot leven brengen van verhalen via dans! In deze workshop voor leerkrachten basisonderwijs leer je hoe je verhalen kan omzetten in expressieve en speelse dansactiviteiten die jouw leerlingen inspireren. Met eenvoudige technieken en creatieve werkvormen maak je van verhalen krachtige tools voor beweging, samenwerking en verbeelding in de klas. Laat je meevoeren en verrijk je lessen met verhalen en dans!


Methodiek
De navorming werkt vanuit een story-based en procesgerichte dansmethodiek waarin taal, beweging en cultuur geïntegreerd worden. 
Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Inge Joosen

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • vrijdag 23 januari 2026
van 08:30u tot 16:00u

Locatie

KH VIVES Campus Torhout
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout, België

Prijs

€ 132,00

incl. broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs
  •    Kleuteronderwijs
  •    Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

300

Code

D26-005