Dag van Nederlands

Inhoud

Timing: 

13u00 - 13u30: onthaal in gebouw A + leermiddelenbeurs 

13u30 - 14u30: welkomstwoordje + plenumreferaat door Kris Van den Branden

14u45 - 15u45: workshops eerste beurt 

15u45 - 16u15: pauze + leermiddelenbeurs 

16u15 - 17u15: workshops tweede beurt

Plenumreferaten

Doelstelling
De deelnemers verwerven inzicht in concrete maatregelen die kunnen bijdragen tot krachtige leeromgevingen voor taalcompetenties Nederlands. Specifieke aandacht gaat naar leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal verwierven.
Inhoud
In deze presentatie komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Werken aan de nieuwe minimumdoelen Nederlands
  • Kenmerken van een krachtig taalbeleid voor competenties Nederlands
  • Evidence-informed principes van krachtig taalonderwijs Nederlands
  • Krachtige leeromgevingen voor leraren Nederlands
  • Aandacht voor leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal verwierven
  • Hoe omgaan met meertaligheid in een Nederlandstalige school? 
Methodiek
Presentatie met met aan het einde ruimte voor vragen vanuit het publiek.
Beurten
  • A: 13:30 tot 14:30
Docenten
  • Kris Van den Branden

Werkwinkels

Doelgroep

Leraren derde graad

Doelstelling

Discussie over de waarde van canonliteratuur in de derde graad SO in de doorstroom-, dubbele én arbeidsmarktfinaliteit, inclusief een verkenning van het bestaande educatieve aanbod.

Inhoud

Alle Britse tieners hebben op school Shakespeare gelezen en in Italië duiken hun leeftijdsgenoten in het werk van Dante. Maar in Vlaanderen is amper een zeventienjarige te vinden die Vondels Lucifer nog helemaal gelezen heeft. Waarom gaan we in het secundair onderwijs zo stiefmoederlijk om met ons literaire erfgoed? Nochtans bestaan er in deze tijden van verregaande ontlezing, afzwakkende leesmotivatie en verengelsing tal van leermiddelen om de Nederlandstalige literaire canon voor jongeren relevant te houden. We reflecteren in deze workshop over de waarde van canonteksten in de klas en de uitdagingen voor de leerkracht. Behandel je de volledige tekst of werk je met fragmenten? Kies je voor het origineel of voor een hertaling? Wat is de meerwaarde van voorlezen in belevend literatuuronderwijs? En bied je biografische informatie aan over de auteur of laat je enkel de tekst zelf spreken? Een verwerking van Vondels canontekst over de wortels van het kwaad geldt hier als casestudy.

Methodiek

Workshop met onderwijsleergesprekken en de presentatie van (online) leermateriaal bij de laatste versie van de dynamische literaire canon van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL 2025).

Beginsituatie


Geen specifieke voorkennis vereist, enkel interesse in historische Nederlandstalige literatuur.

Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Ruud Ryckaert
Doelgroep

Leraren eerste, tweede en derde graad

Doelstelling
  • Je kent technieken om dit medium in de klas te behandelen.
  • Je krijgt een overzicht van concrete lesideeën, vindplaatsen voor lesmateriaal en recente titels.
Inhoud

Strips en graphic novels hebben hun weg naar de klas gevonden. In nascholingen en handboeken ligt de focus nu echter vaak op definities (geschiedenis, perspectieven, soorten strips...), eerder dan op het lezen van beeldverhalen. 

In deze sessie kijken we enerzijds naar manieren om de interactie tussen lezer en tekst te versterken om zo tot een actieve leeshouding te komen. Anderzijds zetten we in op een aanpak om interactie tussen leerlingen over beeldverhalen te verdiepen: hoe vertellen deze teksten een verhaal op een eigen manier? 

Als theoretisch uitgangspunt gebruiken we de principes van dialogisch literatuuronderwijs (Janssen 2009; Schrijvers 2019; D’Hoker 2022) en Charles Hatfields lezersgerichte benadering van strips en graphic novels (Hatfield 2005). 

Methodiek

Na een kort theoretisch kader, maken de deelnemers tijdens deze sessie kennis met concrete voorbeelden om in de klas aan de slag te gaan. Ze krijgen ook een overzicht van vindplaatsen voor lesmateriaal en titels van recente beeldverhalen.

Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Gino Bombeke
Doelgroep

Leraren eerste, tweede en derde graad

Doelstelling

Deelnemers gaan naar huis met een ‘werkkoffer’ vol expressieve werkvormen voor de lessen Nederlands.

Inhoud

Een doe-sessie waarin - in een notendop - verschillende expressieve werkvormen voor de lessen Nederlands worden aangebracht en toegelicht. Er is aandacht voor variatie in werkvormen, toepassingen en doelpubliek (differentiatie). De workshop is een smaak- en gangmaker om in de eigen lespraktijk verder aan de slag te gaan.

Methodiek

Taalspelen, expressie-oefeningen, inlevingsoefeningen, creatief schrijven, presentatie-oefeningen, rollenspel, tekstzegging e.a.

Beginsituatie
  • expertise in het vak Nederlands 
  • motivatie om met creatieve werkvormen aan de slag te gaan
Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Filip Vandemeulebroecke
Doelgroep
  • Leraren eerste, tweede en derde graad
  • Docenten volwassenenonderwijs
  • Docenten Hoger Onderwijs
Doelstelling
  • Je krijgt inzicht in waarom het belangrijk is om positieve aandacht te geven aan meertaligheid op school en in de klas.
  • Je maakt kennis met verschillende manieren om meertaligheid een plek te geven in je (taal)lessen.

Inhoud

In het gemiddelde klaslokaal zitten steeds meer meertalige leerlingen, die ook andere talen spreken naast het Nederlands. Dat creëert voor het onderwijs Nederlands kansen, maar zeker ook uitdagingen: hoe ga je als taalleerkracht precies met die talige diversiteit om? Op welke manier kun je het Nederlands van (meertalige) leerlingen verder versterken? Waarom kan het nuttig zijn om met meertaligheid aan de slag te gaan in de klas, en hoe doe je dat dan precies? In deze sessie proberen we een antwoord te geven op deze vragen. We maken eerst tijd voor een blik op het bestaande onderzoek naar meertaligheid in de klas, om zo de ‘waarom’-vraag te beantwoorden, en gaan daarna in op praktische tips, tools en ideeën om thuistalen in de klas in te zetten bij het versterken van het (taal)leerproces van meertalige leerlingen.  

Methodiek

Interactieve lezing, met ruimte voor vragen en uitwisseling.

Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Steven Delarue
Inhoud
Meer info volgt...
Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Virginie Tijtgat
Inhoud

Meer info volgt...

Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Céline Goekint
Doelgroep
  • Leraren eerste graad A
  • Leraren tweede en derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
  • Leraren volwassenenonderwijs
  • Leraren Hoger Onderwijs
Doelstelling
Zelfstandig een les Nederlands uitbouwen door de meest gepaste AI-tools te hanteren tot je een afgewerkt resultaat hebt.
Inhoud

AI & Nederlands: van hype naar hefboom. Hoe zet je deze technologie evidence-informed en leerdoelgericht in, zonder de greep op je lespraktijk te verliezen? In deze workshop krijg je een scherp, actueel overzicht van de sterkste mogelijkheden voor cursusontwerp voor het vak Nederlands waarbij AI dé productiviteitshefboom is die je nodig hebt. Je krijgt een scherp overzicht van hoe antwoordmachines, lesontwerptools en feedback-assistenten – van research tot evaluatie – je lessen Nederlands kunnen

verdiepen én versnellen. Concrete cases tonen hoe je digitale geletterdheid versterkt, opdrachten AI-ready maakt en feedback transparanter wordt. Je vertrekt met een helder kader, praktische voorbeelden en een digitale copiloot die het zware werk op zich neemt.

Methodiek
Vóór de pauze in lezingformaat, na de pauze hands-on aan de slag!
Beginsituatie
Je hebt eerder al eens een AI-chatbot, zoals ChatGPT, gebruikt.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee. Het zou ook handig zijn als je een Google Gemini-account meebrengt (gemini.google.com).
Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Thomas Vliebergh
Doelstelling
  • Verhogen van de effectiviteit van je schrijflessen
  • Inspiratie opdoen voor motiverende schrijfactiviteiten
  • Ervaren van de kracht van modelleren 
Inhoud

‘Ze kunnen het niet, en ze doen het niet graag’ is doorgaans het antwoord op de vraag hoe het met de schrijfvaardigheid van onze leerlingen gesteld is. In deze workshop kijken we vooruit: hoe bouw je een schrijfles uit die zowel motiverend als effectief is? En ook: hoe leer je schrijfstrategieën aan, zodat leerlingen echte vaardige (en aardige) schrijvers worden? Als antwoord op beide vragen laten we je kennismaken met een model om schrijfstrategieën te modelleren. Om heel concreet te kunnen werken, vragen we je om een schrijfles mee te brengen. Deze sessie richt zich tot leraren van de A- en de B-stroom. 

Methodiek
Presentatie met concrete oefeningen.
Beginsituatie
Ervaring met schrijflessen in het secundair onderwijs of basisonderwijs
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Deelnemers brengen een schrijfles mee.
Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Lien Vanopstal
  • Liesbeth Ghesquière
Inhoud

Meer info volgt...

Beurten
  • B: 14:45 tot 15:45
  • C: 16:15 tot 17:15
Docenten
  • Nathalie De Graef

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • donderdag 5 februari 2026
van 13:30u tot 17:15u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 75,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D26-008