Je hoort wel eens een leraar zuchten: ‘Ik geef nog slechts de helft van de tijd les en de andere helft werk ik aan het gedrag van mijn leerlingen!’ Dag in dag uit gaan directies, leerkrachten, opvoeders … op school en op het internaat aan de slag met leerlingen en met leerlingengedrag.
We willen ongepast en ongeoorloofd gedrag verminderen en goed leergedrag en sociaal gericht handelen versterken. De uitdaging om dit op een manier te doen die zo weinig mogelijk schade berokkent aan de menselijke relaties in de school, in de leefgroep … en tegelijkertijd de leerling voorbereidt op maatschappelijk verantwoord gedrag, is groot.
In deze nascholing vragen we ons af welke de bril is waarmee we op onze school of op ons internaat goed en fout gedrag van leerlingen bekijken. Kiezen we voor de negatief statische of voor de positief dynamische kijk?
We zoeken een antwoord op de volgende vragen:
We verkennen ten slotte voorbeelden van hulpmiddelen en instrumenten voor (zelf)reflectie, om evolutie te begeleiden, om communicatie te activeren, om de motivatie te stimuleren …
Voor dit programma kan je na de hierboven beschreven sessie een beroep doen op de lesgever om als procescoach je school verder te begeleiden via 1 of meer sessies "Toepassing op de praktijk via trajectondersteuning". Tijdens die trajectcoaching kan je terugblikken op de stappen die je al ondernomen hebt, het resultaat ervan evalueren en vooruitblikken op mogelijke nieuwe initiatieven in het proces.
Team
Classic
25
T23-052