Afgelopen
08.30u - 09.00u: Onthaal met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs
09.00u - 10.30u: Jan Dumolyn - ‘De Vlaamse Canon en de kansen voor het geschiedenisonderwijs’
10.30u - 11.00u: Pauze met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs
11.00u - 12.30u: Jonas Roelens - ‘Lust en Laster. Homo-erotiek in de oudheid en middeleeuwen’
12.30u - 13.30u: Middaglunch + didactische leermiddelenbeurs
13.30u - 15.00u: workshops - beurt 1
15.00u - 16.30u: workshops - beurt 2
De leerkrachten vertrouwd maken met -het wetenschappelijke en maatschappelijke debat over de Canon en hoe men ermee aan de slag kan gaan.
Aan de hand van een aantal concrete ‘vensters’ uit de Canon van Vlaanderen reflecteer ik over het mogelijke gebruik ervan door leerkrachten in het middelbaar onderwijs.
Lezing met tijd voor vragen.
Deze lezing wil docenten en leerlingen een inleiding geven tot gendergeschiedenis via de perceptie rond homo-erotiek in het verleden.
Homo-erotiek in de klassieke wereld is een veelbesproken onderwerp onder academici. Door de jaren heen kwamen ze tot verschillende conclusies. Volgens sommigen werden relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht vrij beoefend, volgens anderen werden ze wettelijk en sociaal veroordeeld. Via teksten, mythes en kunst proberen we een genuanceerd beeld te brengen van de dagelijkse situatie in de oudheid.
Die situatie veranderde drastisch in de middeleeuwen met de invoering van het christendom. Homo-erotiek viel onder het Bijbelse begrip sodomie, dat gebruikt werd om een reeks zondige seksuele handelingen aan te duiden en wreed werd vervolgd met de brandstapel in grote delen van Europa. We bekijken de dynamieken achter dit vervolgingsbeleid en duiken in de leefwereld van middeleeuwse mensen die als ‘tegennatuurlijk’ beschouwd werden.
Hoorcollege met suggesties voor verder brongebruik.
In de Onderwijsspiegel 2020 beschrijft de Vlaamse onderwijsinspectie dat bij meer dan de helft van de scholen die zij bezochten feedback een werkpunt is in het gewoon secundair (voortgezet) onderwijs. Feedback is volgens hen nog te veel productgericht, vertrekt te weinig vanuit de doelstellingen en focust te weinig op wat de volgende stappen voor leerlingen zijn. Bovendien blijkt dat feedback vaak onvoldoende geïntegreerd is in het hele klasgebeuren.
Maar hoe geven we effectieve feedback waar onze leerlingen iets aan hebben, mee verder kunnen gaan? Hoe kunnen we die feedback op een handige manier integreren in ons lesgeven? En kost dat allemaal niet ontzettend veel extra tijd?
Aan één mirakel had de heilige Amandus genoeg om de koppige Gentenaars te bekeren tot het christendom. Zo stelden zijn middeleeuwse biografen de kerstening in Vlaanderen voor. Zo eenvoudig was het natuurlijk niet. Om het complexe proces van de kerstening van de samenleving in Vlaanderen te begrijpen, keren we een heel eind terug in de tijd. Hoe drukten de Romeinse veroveraars in de eerste eeuwen van onze jaartelling hier hun stempel op de samenleving? Wat bleef er van die romanisering over toen ze de controle verloren en Germaanse boeren de vrijgekomen gronden innamen? Hoe verliep in de 7de eeuw de confrontatie tussen die eenvoudige Franken en de missionarissen uit het zuiden? Een hernieuwde kritische lectuur van de geschreven bronnen en een overzicht van de recente archeologische vondsten, lichten een tip van de sluier.
Indien mogelijk vooraf op VRT MAX Het verhaal van Vlaanderen, aflevering 3, 02:50-18:58 (her)bekijken.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 119,00
inclusief broodjeslunch
Dag van
Classic
200
D24-005