Inhoud
In deze module ontdekken zorgbegeleiders hoe het zelfbeeld van leerlingen verbonden is met hun denkpatronen en (pieker)gedrag. Ze leren hoe negatieve gedachten kunnen vastlopen in een fixed mindset, en hoe ze via groeidenken en positieve focus een growth mindset kunnen stimuleren. Daarbij staat de kracht van neuroplasticiteit centraal: het brein is veranderbaar en wat je aandacht geeft, groeit. Zorgbegeleiders leren hoe je helpende denkpatronen kunt versterken. Er wordt stilgestaan bij het spotlight effect, het principe dat wat je ‘in het licht zet’ in de aandacht van het brein blijft en dus groeit in invloed. Deelnemers leren het verschil maken tussen denken in belemmeringen en denken in mogelijkheden. Er is aandacht voor de wisselwerking tussen lichaam en gedachten: spanning, ademhaling, lichaamshouding en energie beïnvloeden hoe iemand denkt en zich voelt. Via het herkennen van piekergedachten en het aanleren van groeigerichte denkstrategieën reiken we concrete handvatten aan voor de begeleiding van leerlingen. Daarnaast krijgen deelnemers de kans om eigen casussen in te brengen waarin ze vastlopen of waarin ze samen willen nadenken over hoe de inzichten uit de module praktisch toepasbaar zijn. Er wordt geoefend in het vertalen van de theorie naar de dagelijkse praktijk op school, afgestemd op de noden van leerlingen. Tot slot oefenen ze in het herkennen van signalen van diepere problematieken en gepaste doorverwijzing.
De deelnemers brengen het volgende mee:
Schrijfgerei, zacht matje/grote handdoek en een flesje water
Het IN JE KRACHT!-traject voor zorgprofessionals is speciaal ontwikkeld voor iedereen met een zorg- of begeleidingsrol binnen het onderwijs: leerlingen- en studentenbegeleiders, zorgcoördinatoren, vertrouwensleerkrachten, stagementoren, ondersteuners (O.N.), GOK-begeleiders, OKAN-begeleiders, , mentoren & stagebegeleiders en iedereen die jongeren/jongvolwassenen van het secundair en hoger onderwijs mee richting geeft.
Methodiek
In deze module leren zorgbegeleiders cognitief-gedragsmatige methodieken inzetten om negatieve denkpatronen bij leerlingen om te buigen. Via lichaamsgerichte technieken zoals ademhaling, relaxatie, hartcoherentie en mindfulness ontdekken ze hoe piekergedachten via het lichaam gereguleerd kunnen worden. Aan de hand van groeidenken, omdenken en inzichten uit de Rots- en Watermethodiek ervaren ze hoe lichaam en geest elkaar beïnvloeden.