VIVES Onderwijs Forum '26

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy

Inhoud

Hogeschool VIVES helpt Vlaamse onderwijsprofessionals voor de tweede keer te connecteren, reflecteren en innoveren. Hoe? Door te debatteren over actuele onderwijstopics én te inspireren met de nieuwste innovaties uit ons praktijkgericht onderwijsonderzoek. 

De onderwijswereld staat onder druk: kennisrijk curriculum, minimumdoelen, inclusief onderwijs... Hogeschool VIVES laat een frisse wind waaien in het onderwijslandschap en blaast met het Onderwijs Forum extra zuurstof in je klas. Kom connecteren en versterk je onderwijspraktijk.

Voor wie: onderwijsprofessionals kleuter-, lager en secundair onderwijs

Programma:

  • 17.30 - 18.00 uur: ontvangst met broodjes
  • 18.00 - 18.40 uur: keynote 'Breng zuurstof in je klas!' 
  • 18.50 - 20.15 uur: break-outsessies
  • 20.15 - 21.30 uur: netwerkreceptie

Plenumreferaten

Inhoud

In het onderwijs willen we dat leerlingen leren én dat ze zich goed voelen op school. Om beide doelen te bereiken is een motiverend klimaat goud waard. In de praktijk zijn veel leraren zoekende om hun motiverende opdracht zo goed mogelijk in te vullen. Soms moeten ze daarbij trekken en sleuren. Motiveren wordt dan 'moet'-iveren.

Volgens de Zelf-Determinatie Theorie vormen ABC-ervaringen - Autonomie, verBondenheid en Competentie - het fundament voor duurzame motivatie. Als leraren systematisch aandacht schenken aan dit ABC brengen ze zuurstof in hun klas en worden excellentie en welzijn met elkaar verzoend.

Bart Soenens is hoogleraar en onderzoeker aan UGent. Samen met Maarten Vansteenkiste schreef hij Het ABC van motivatie in onderwijs en Vitamines voor groei. 

Beurten
  • A: 18:00 tot 18:40
Docenten

    Werkwinkels

    Doelgroep
    • Onderwijsprofessionals lager onderwijs
    • Onderwijsprofessionals secundair onderwijs
    Inhoud

    Maak kennis met het DigCompEdu-raamwerk, the European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu) én jouw kompas voor digitale professionalisering. Verken hoe (generatieve) AI naadloos aansluit bij de verschillende competentiedomeinen en hoe AI-competenties logisch geclusterd kunnen worden binnen het raamwerk. 

    Daarna ga je zelf aan de slag in twee praktische breakoutsessies. Leerkrachten basisonderwijs focussen op leerdoelen laten uitschrijven, differentiatiesuggesties genereren en inspiratie krijgen bij evaluatieopdrachten. Leerkrachten secundair onderwijs zetten AI slim in voor lesvoorbereiding, evaluatie en professionalisering. Bovendien schakelen ze AI in als tutor, coach of procesbegeleider voor leerlingen.

    Beurten
    • B: 18:50 tot 20:15
    Docenten
    • Diverse docenten
    Doelgroep
    • Onderwijsprofessionals kleuteronderwijs
    • Onderwijsprofessionals lager onderwijs
    Inhoud

    Adem in, adem uit… want buiten is er nog steeds meest zuurstof!

    Goed onderwijs laat zich niet opsluiten tussen vier muren. Het biedt kinderen rijke ervaringskansen en straalt optimisme uit. Goed onderwijs leert kinderen niet enkel OVER het leven, maar ook IN het leven. There’s a lot to be learnt outside the classroom…

    Nood aan een (kleine) mindswitch of wat extra zuurstof? Ontdek frisse visies over buitenonderwijs én maak de praktische vertaalslag, waarbij je do’s en don’ts onder de loep neemt.  Wie weet, misschien wil je achteraf niet meer binnenkomen… want buiten is er nog altijd het meeste zuurstof !

    Beurten
    • B: 18:50 tot 20:15
    Docenten
    • Diverse docenten
    Doelgroep
    • Onderwijsprofessionals derde graad lager onderwijs
    • Onderwijsprofessionals secundair onderwijs
    Inhoud

    In tijden waarin de klas soms aanvoelt als een snelkookpan, is het belangrijk om stil te staan bij wat écht zuurstof geeft aan leerlingen, leerkrachten en teams. We nemen samen een frisse duik in thema’s die het hart van het onderwijs raken.

    We verkennen hoe verbindende relaties zorgen voor veiligheid en motivatie, hoe duidelijke routines rust en structuur brengen, en hoe we in een grootstedelijke context kunnen omgaan met de rijkdom én de uitdagingen van diversiteit.

    Daarnaast staan we stil bij hoe verandering écht gebeurt in een schoolcontext. Wat werkt, wat schuurt, en hoe ga je daar als directie en leerkracht samen doorheen? Verwacht geen theorie vanop afstand, maar praktijkgetuigenissen die raken, inspireren en uitdagen.

    Laat je voeden door concrete voorbeelden, eerlijke verhalen en frisse inzichten. Want zuurstof in de klas begint bij zuurstof voor jezelf.

    Beurten
    • B: 18:50 tot 20:15
    Docenten
    • Diverse docenten

    Inschrijven

    inschrijven

     

    Praktische info

    Datum

    • dinsdag 3 maart 2026
    van 18:00u tot 21:30u

    Locatie

    KH VIVES Campus Kortrijk
    Doorniksesteenweg 145
    8500 Kortrijk, België

    Prijs

    € 35,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
    • Secundair Onderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    300

    Code

    D26-020