08.30 uur: onthaal + netwerkmoment in 't Forum
09.00 uur: plenumreferaat door Ann Vuylsteke
10.00 uur: pauze + netwerkmoment in 't Forum
10.30 uur: workshops – deel 1
12.30 uur: verzorgde broodjeslunch in 't Forum
13.30 uur: workshops – deel 2
15.30 uur: einde
De studiedag i.s.m. Hogeschool VIVES gaat door in Hogeschool VIVES Campus Kortrijk. Welkom vanaf 8.30 uur in centrale hal 't Forum.
Bereikbaarheid en parking: https://www.vives.be/nl/over-vives/campussen/vives-kortrijk/onderweg
Het programma is niet alleen interessant voor opvoeders maar ook heel zeker voor élke leraar uit het secundair onderwijs!
Alle geïnteresseerden
Leraren secundair onderwijs
Directies, middenkader en beleidsondersteuners
CLB-medewerkers
Begeleiders maken kennis met het brein in opbouw.
Begeleiders leren hoe ze kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van veerkracht bij jongeren.
Het moment waarop een jongere er niet in slaagt zichzelf aan te sturen, is een moment waarop het brein op een heel eigen manier samenwerkt. Relationele ervaringen kunnen op zo’n moment een groot verschil maken voor de jongere. Een afgestemde volwassene is op dit moment een bepalende factor om tot groei te komen. Zelfsturing ontwikkelt zich in relatie tot belangrijke anderen en we gaan ervan uit dat elke significante volwassene een belangrijke rol kan spelen in de ontwikkeling van jongeren.
We staan in de vorming stil op welke manier we hierop kunnen inzetten en proberen op deze manier te zoeken naar alternatieven van restrictieve maatregelen en diagnostisering. We benaderen deze zaken telkens vanuit de werking van het brein.
Het kunnen opzetten en begeleiden van creatieve activiteiten.
Bij het opzetten en begeleiden van creatieve activiteiten moet er met heel wat zaken rekening gehouden worden: de opbouw van je activiteit, je begeleidershouding, veiligheid, vrijheid en uitdaging, weerstand bij deelnemers. Aan de hand van een workshop staan we stil bij een aantal belangrijke kapstokken om een comfortabele en stimulerende omgeving te creëren voor creatieve activiteiten.
Dramaworkshop + nabespreking
Iedereen die met jongeren werkt.
Kennismaking met de methodiek storyweaving.
Storyweaving is de vaardigheid om verhalen met waardigheid uit te nodigen, naar waarde te schatten, te beluisteren en te documenteren. Storyweaving is ook het ontdekken van betekenissen, rode draden, lessen en mogelijkheden doorheen de groeiende verzameling van verhalen.
In deze workshop maken we kennis met de praktijk van storyweaving door het zelf te ervaren: we delen en beluisteren verhalen over hoe het is om als opvoeder aan de slag te gaan met jongeren. Terzelfdertijd bieden we inspiratie om deze methodiek in te zetten in de eigen werkcontext.
Interactieve workshop
Deelnemers worden meer bewust van de eigen deelidentiteiten en eventuele blinde vlekken.
Deelnemers ontwikkelen inzichten in processen van sociale categorisatie.
Als opvoeder-begeleider werken we in een superdiverse context. Ons eigen referentiekader beïnvloedt hoe we anderen benaderen. Daarom willen we in deze sessie stilstaan bij onze eigen deelidentiteiten, welke we eventueel bewuster inzetten binnen onze dagdagelijkse praktijk en welke niet. We bekijken vanuit welke deelidentiteiten we leerlingen sneller of minder snel benaderen en waar er eventuele blinde vlekken liggen. Tijdens deze interactieve sessie nemen we jullie mee in het kruispuntdenken.
Na een theoretische inleiding waarbij een aantal kernconcepten wordt meegegeven, gaan we aan de slag met de diversiteitskaarten van Marten Bos. Er is uitwisseling in groep mogelijk.
Achter gedrag van jongeren/leerlingen en hun context leren kijken en er sensitief-responsief mee in interactie treden, ook bij psychische kwetsbaarheid (m.i.v. suïcidepreventie).
We kunnen jongeren niet beschermen tegen de onvermijdelijke moeilijkheden van het leven. Maar we kunnen hen wel ‘in verbinding’ helpen om die ervaringen te integreren in hun ‘kijk op de wereld’ en ‘zijn in de wereld’.
We reiken een aantal metaforen aan om achter (soms moeilijk) gedrag van kinderen en jongeren te kijken en bieden hierbij handvatten aan om sensitief-responsief met hen om te gaan.
We staan tevens stil bij mentaal welzijn, psychische kwetsbaarheid m.i.v. suïcidaliteit.
(concrete inhouden: Handmodel van het brein, Window of tolerance, onzichtbare koffers, sensitief-responsief afstemmen (ter preventie ook van verdere escalatie van moeilijk gedrag), het belang van signalen oppikken en (h)erkennen en er sensitief-responsief op te reageren (vs traditionele respons), mentaal welzijn op school en suïcidepreventie/basisfundamenten goede zorg suïcidale leerlingen, beschikbare tools…)
Interactief doceren
Alle geïnteresseerden die werken met jongeren.
Tips & tricks over hoe je met jongeren -individueel en in groep- banden kan smeden, spanningen kan aanpakken, breuken kan proberen te herstellen.
In de workshop hebben we het graag over een verbindende leiderschapshouding (social discipline window), herstelgerichte vragen (en herstelgerichte gesprekken) en de magie van het cirkelen (zowel proactief als reactief).
Via oefeningen, cirkels, gesprek en reflectie samen verbinden en nadenken over hoe de aangebrachte kaders kunnen worden toegepast in de praktijk van de deelnemers.
Cirkelen is voornamelijk interessant voor mensen die met groepen werken (klassen of teams).
Het herstelgesprek kan ook één-op-één.
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
€ 119,00
inclusief verzorgde broodjeslunch
Dag van
Classic
120
D24-021