Kapstokken verzamelen voor:
Deze kapstokken oefenen in eenvoudige simulaties.
Opvoeders en ondersteunend personeel communiceren voortdurend met ouders, leerlingen, collega’s, leveranciers … en dat op zoveel plaatsen en momenten: bij het onthaal van de school, tijdens toezicht op de speelplaats, bij het beantwoorden van een administratieve vraag …
Voelen bezoekers zich welkom? Ontmoet je wel eens een boze vader of moeder? Is er een collega die, ondanks zijn dringend verzoek, niet meteen kan geholpen worden? En kennen sommige leerlingen het verschil niet tussen gepast mondig zijn en ronduit onbeleefd uit de hoek komen? Vaardig omgaan met ongeduld, frustratie, onzekerheid, teleurstelling: het is een opdracht op zich. Blijvend reageren vanuit een positieve ingesteldheid al evenzeer.
We belichten in deze sessie sterke communicatietechnieken en oorzaken van misverstanden en van verbale conflicten. We ontdekken de kenmerken van escalatie en leren gepast (preventief) reageren. En natuurlijk hebben we het over de kunst van toezicht houden.
Ook de non-verbale communicatie krijgt aandacht. Met de juiste gebaren, de gepaste lichaamshouding, een bewust gebruik van onze gelaatsuitdrukking kunnen we onze boodschap onderstrepen.
Als de tijd het toelaat richten we in deze vorming niet alleen de spots op een hele lijst concrete tips, maar oefenen we de nieuw opgedane kennis over do’s en don’ts meteen in.
Eigen situaties aangebracht door de deelnemers kunnen besproken worden.
Team
Classic
25
T25-054