Team Teach. Alleen gaat het sneller, samen gaat het beter
Hoe speel je via teamteaching in op de noden van de leerlingen en leerkrachten?

Doelstellingen
  • je analyseert de doelen of meerwaarde van teamteaching voor jouw school of leerlingengroep.
  • je leert een hele waaier aan vormen van teamteaching kennen.
  • je begrijpt de valkuilen van teamteaching en weet hoe je die kan voorkomen.
  • je zet de eerste stappen om teamteaching op jouw school vorm te geven.

Inhoud
Om een antwoord te bieden op een aantal uitdagingen in het onderwijs, kiezen meer en meer scholen en leerkrachtenteams voor teamteaching. Het is een krachtige werkvorm waarmee je veel doelen kan bereiken. Wil je via teamteaching beter inspelen op de verschillen in je klas, willen jullie samen een grotere variatie aan werkvormen aanbieden of zetten jullie samen in op zelfgestuurd leren? Ook voor de leraar biedt teamteaching veel mogelijkheden. Leerkrachten leren dagelijks door een collega te zien of feedback te krijgen en teamteachers steunen elkaar om uitdagingen samen aan te pakken. 
Methodiek
De vorming (inspiratiesessie) begint met een brainstorm over de doelen van teamteaching, op leerling- en leraarniveau. Wat zou de meerwaarde van teamteaching zijn voor jullie klaspraktijk? Die is namelijk voor elke school verschillend. Daarna krijg je een brede waaier aan praktijkvoorbeelden over hoe je die doelen kan bereiken via teamteaching. Vervolgens staan we samen stil bij de valkuilen van teamteachen en krijg je informatie over hoe je die kan voorkomen. Ten slotte gaan jullie in team aan de slag om de eerste stappen te zetten om jullie samenwerking vorm te geven. 
Beginsituatie
Deze workshop is voor iedere leraar, directeur of onderwijsondersteuner die aan teamteaching wil beginnen, maar graag inspiratie krijgt over hoe je dat het beste aanpakt, of elk team dat met teamteaching begonnen is en tegen een aantal hindernissen botst. We bekijken teamteaching heel breed als elke vorm van samenwerkend lesgeven.

Voor basisonderwijs
… of het nu gaat over een sporadische samenwerking tussen parallelleerkrachten die voor Wero de deuren van hun klassen af en toe openzetten, of over een structureel samenwerkingsverband tussen een zorgleraar en een kleuterleraar om de overgang naar eerste leerjaar vlotter te laten verlopen. 
Voor secundair onderwijs
… of het nu gaat over een sporadische samenwerking om vakoverstijgend een project geschiedenis en Nederlands op poten te zetten, of over een structureel samenwerkingsverband tussen verschillende leraars die een flex-werking aanbieden om leerstof te remediëren en verdiepen.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 650,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T23-164