Omgaan met trauma op school. Jij maakt het verschil.
Hoe herken je, begrijp je en ondersteun je leerlingen die trauma hebben meegemaakt of met trauma te maken hebben?

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Na deze nascholing:

  • herken en begrijp je trauma;
  • ben je alert op trauma en kijk je vanuit een traumabril;
  • kan je veerkracht en zelfregulatie bij kinderen met trauma vergroten;
  • ben je bewust van de kracht van verbinding;
  • heb je tools en voel je je zelfverzekerder om leerlingen met trauma in je klas of op school te benaderen. 
Inhoud

Onderzoek heeft aangetoond dat er een link is tussen trauma en de ontwikkeling van kinderen, het gedrag van kinderen en de schoolresultaten. Trauma kan ervoor zorgen dat kinderen plots uitbarsten in de klas of heel afwezig zijn, trauma maakt het moeilijk om vriendschappen te sluiten of volwassenen te vertrouwen.  

Maar onderzoek toont ook iets anders aan. Wanneer trauma wordt herkend en kinderen benaderd worden vanuit een traumabril maakt dit een enorm verschil, niet alleen op het gedrag van kinderen, maar ook op het verdere leven van kinderen. 


In het eerste deel van deze nascholing wordt gefocust op de theorie. Deze wordt toegelicht op een heel interactieve manier met heel veel voorbeelden uit de praktijk en ruimte voor inbreng van eigen casussen en vragen. 

Je leert: 

  • wat trauma is;
  • hoe trauma de ontwikkeling, het gedrag en het leren van kinderen kan beïnvloeden.


In het tweede deel van deze opleiding gaan we aan de slag en leer je hoe jij het verschil kan maken. 

Na deze nascholing:

  • heb je tools en voel je je zelfverzekerder om leerlingen met trauma in je klas of op school te benaderen;
  • kan je veerkracht en zelfregulatie bij kinderen met trauma vergroten;
  • ben je bewust van de kracht van verbinding.

    Deze vorming duurt een volledige dag (van 9u tot 12u en van 13u tot 16u) 
Methodiek

Interactieve nascholing gebaseerd op recent onderzoek en de dagdagelijkse praktijk van de trainer. Tijdens deze nascholing wordt theorie omgezet naar praktische tools en tips en krijgen deelnemers voldoende ruimte voor inbreng van vragen en eigen casussen.

Beginsituatie

/

Edities

Code Sessies Status
I25-050-A
dinsdag 18 maart 2025
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
dinsdag 18 maart 2025
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Ilse Vande Walle

Aantal edities

1

Prijs

€ 135,00

incl. broodjeslunch

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

17

Code

I25-050