Dag van de godsdienstleraar en leraar ILD
Binnenstebuiten! Omgaan met interne en externe pluraliteit

Inhoud

Timing:

08u30 – 09u00  Onthaal + leermiddelenbeurs

09u00 - 09u15 Algemeen welkom 

09u15 – 11u15 Panelgesprek met Christophe Vekeman, Jos Bielen en Kristien Hemmerechts

11u15 – 11u25 Pauze + leermiddelenbeurs

11u30 – 12u30 Workshop 1 

12u30 – 13u45 Middagmaal + leermiddelenbeurs

13u50 – 14u50 Workshop 2

14u55 – 15u55 Workshop 3 

Gratis parkeergelegenheid: 

  • Op de openbare parking P & R Steenbrugge nabij de ophaalbrug; slechts 250 m wandelen (185 plaatsen).
  • Rechts van de H. Hartkerk vlak naast d'Abdij (45 plaatsen).
  • Langs de Baron Ruzettelaan.
  • Op andere locaties links of achteraan d’Abdij mag niet worden geparkeerd omwille van privaat- of veiligheidsredenen.

Catering:

Deze studiedag vindt plaats tijdens de ramadan. We voorzien verschillende cateringmomenten en wensen daarom te polsen of je hieraan deelneemt. Zo kunnen we rekening houden met je voorkeuren (te vermelden tijdens inschrijfmodule). 

Plenumreferaten

Inhoud
Als inleiding op onze studiedag over interne pluraliteit en omgaan met externe pluraliteit binnen de eigen levensbeschouwing gaat moderator Liselotte Anckaert (Kerk&Leven) in gesprek over de christelijk-katholieke interne diversiteit met Kristien Hemmerechts, Jos Bielen en Christophe Vekeman.
Beurten
  • A: 09:15 tot 11:15
Docenten

    Werkwinkels

    Doelstelling

    Vrijzinnig humanisme beter leren kennen.

    Inhoud

    Brede schets van het vrijzinnig humanisme in Vlaanderen.

    Methodiek

    Exposé met mogelijkheid om vragen te stellen.

    Beginsituatie

    Alle geïnteresseerden

    Beurten
    • B: 11:30 tot 12:30
    • C: 13:50 tot 14:50
    • D: 14:55 tot 15:55
    Docenten
    • Thomas Selis
    Doelstelling
    Inzicht verschaffen in de complexiteit van de protestants-evangelische traditie(s) en bewegingen. In het bijzonder het duiden van de diversiteit.
    Inhoud
    In deze workshop verkennen we het veelzijdige landschap van protestantse en evangelische kerken in Vlaanderen. We staan kort stil bij enkele thema’s zoals o.a. diaconaal werk, jongerenwerk, en onderwijs. Ook volgt er een kort overzicht van de belangrijkste koepels en netwerken, geïllustreerd met cijfers. We bekijken hoe dit zich vertaalt in geloofsbeleving, jeugdwerk en onderwijs. De focus ligt niet op theologische discussies, maar op inzicht en herkenning: wat betekent het wanneer leerlingen of ouders uit een evangelische of protestantse achtergrond komen? Welke gevoeligheden, gewoonten en woorden spelen daarin een rol? Met enkele concrete voorbeelden uit het kerkelijk leven helpt deze sessie je om met meer kennis en respect in gesprek te gaan met protestantse en evangelische gelovigen in je klas en schoolomgeving.
    Methodiek
    Ex cathedra
    Beurten
    • B: 11:30 tot 12:30
    • C: 13:50 tot 14:50
    • D: 14:55 tot 15:55
    Docenten
    • Filip De Cavel
    Inhoud
    Meer info volgt binnenkort...
    Beurten
    • B: 11:30 tot 12:30
    • C: 13:50 tot 14:50
    • D: 14:55 tot 15:55
    Docenten
      Doelstelling
      • Wat de Anglicaanse Kerk is en wat haar overtuigingen zijn 
      • Hoe discussies binnen de Kerk worden besproken en in de praktijk worden gebracht in relatie tot kerkelijk recht en theologie.
      Inhoud
      • Van waar wij van keltische kerk naar middenweg zijn gekomen na de Elizabethan Settlement en Oxford-beweging
      • Inclusiviteit van geloof (lage en hoge kerk) 
      • Diversiteit en inclusiviteit van culturen (hoe die deel uitmaken van de brede Anglicaanse Kerk) 
      • De Anglicaanse gemeenschap brengt kerken samen
      • De debatten en controversiële kwesties
      • Anglicaanse theologie
      • De toekomst van de kerk
      Methodiek
      • Onderzoekend en dialogisch 
      • Kritisch denken
      • Multidisciplinaire methoden met behulp van perspectieven zoals filosofie, sociologie en theologie
      Beginsituatie

      Het doelpubliek mag weinig kennis hebben van de Anglicaanse Kerk.

      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Marie De Coster
      Doelstelling

      De workshop stelt leerkrachten in staat om de rijkheid van denken in de islamitische traditie te leren kennen. 

      Leerkrachten leren hoe interne pluraliteit (in de islam) kan worden ingezet om een begripvolle sfeer in de klas en op school te bevorderen. 

      Inhoud

      Via de impact van het vraagstuk van de evolutietheorie (de verwondering, de clash, de tegenstand) worden leerkrachten ondergedompeld in de rijkheid aan opinies en standpunten binnen de moslimwereld. 

      Naast een historische en filosofische exploratie, wordt de link gelegd naar vandaag. Hoe gaan leraren om met wij-zij denken, en hoe kunnen radicale vormen van polarisatie (makkelijk) doorbroken worden? 

      Door deze vragen te verkennen, krijgen leerkrachten handvaten om in de klas een inclusieve en begripvolle sfeer te bevorderen.

      Methodiek

      Interactief met Q&A sessies. 

      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Hakim Marmouri
      Doelstelling

      De deelnemers tonen dat er veel interne diversiteit is, wat teken is van maturiteit van de Bijbel én de deelnemers om deze samen te verstaan.

      Inhoud

      De veelheid aan godsnamen, benaming van het volk van God, godsbeelden, Bijbelse boeken, … tonen aan dat de Bijbel een historisch gegroeid geschrift is, geschreven door en voor mens over vele eeuwen heen. Dit zorgt ervoor dat een vraag als ‘Wat zegt de Bijbel over …’ niet eenduidig kan beantwoord worden. Interne pluraliteit in de Bijbel daagt ons uit een diversiteit van zaken samen te verstaan. Echter, het leidt onvermijdelijk ook tot het maken van keuzes: ‘Met welke teksten willen we aan de slag gaan?’

      Methodiek

      Workshop, lezing aan de hand van bijbelpassages.

      Beginsituatie

      Openheid ten aanzien van de Bijbel en haar interne diversiteit.

      Materiaal door deelnemers mee te brengen

      Deelnemers brengen pen en papier mee.

      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Emmanuel Wybo
      Doelstelling

      Kennismaking met één Stilteruimte waar alle levensbeschouwingen evenwaardig aanwezig en welkom zijn.

      Inhoud

      Groeiproces vanaf het idee tot en met de uitvoering en beleving op vandaag. Hinderpalen en obstakels langs de weg van het groeiproces. Hoe respect voor het verleden aanwezig brengen. Samenwerking met de verschillende levensbeschouwingen voor de uitvoering en bij de opening. Dagelijks (en minder dagelijks) gebruik van de Stilteruimte.

      Methodiek

      Vertellend aan de hand van een PowerPointvoorstelling.

      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Mieke Corneillie
      Doelgroep

      Leraren derde graad

      Doelstelling

      Deelnemers krijgen inzicht in de donuteconomie, de vernieuwde werking van Broederlijk Delen en begrijpen de wisselwerking tussen levensbeschouwing en systeemverandering. 

      Inhoud

      De wereld staat in brand, er loopt ‘één en ander’ fout. Verschillende belangen zorgen voor verschillende voorstellen qua oplossingen. 

      Vanuit het donutmodel van Britse econome K. Raworth onderzoeken we enkele systeemfouten. De fenomenen die we zien aan de buitenkant verbergen immers vaak een complexe realiteit aan de binnenkant. 

      Met concrete casussen gaan we in de diepte pluraliteit opzoeken. Welke actoren spelen welke rol? Welke verantwoordelijkheden zijn er? Hoe kunnen we zelf hoop zíjn om stappen te zetten richting een wereld in balans? Zo willen we streven naar een wereld waar iedereen mee is, met respect voor de planeet. 

      Methodiek

      Na een gezamenlijke start, splitsen we op in groepjes op basis van interesse van de deelnemers. 

      We duiken in concrete cases/verhalen om de complexiteit achter bepaalde fenomenen bloot te leggen en zoomen nadien uit naar welke actoren welke maatregelen kunnen treffen. 

      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Joke Bekaert
      Doelstelling
      • Deelnemers informeren en op weg zetten met interne en externe pluraliteit
      • Deelnemers uitdagen om een eigen standpunt in te nemen
      • Deelnemers inspireren, prikkelen en uitdagen om met zoekende jongeren aan de slag te gaan
      • Deelnemers helpen ontdekken wat hun rol kan zijn in deze zoektocht
      Inhoud

      We stellen vast dat jongeren vandaag op zoek zijn naar religie en zingeving in hun leven. Dit is niet nieuw. Wat we wel zien is dat ze steeds vaker aankloppen bij de kerk of vragen stellen over het christelijk geloof. Hoe precair ook, we kunnen hen niet aan hun lot over laten. Wie zijn ze? Wat zijn hun vragen? En hoe helpen we hen het best? De rol van de leerkracht in het verhaal is daarom niet min. In deze workshop willen we met deze vragen aan de slag gaan.

      Methodiek

      Uitwisseling van ervaringen op een creatieve manier, bespreking van enkele casussen, dit alles gebaseerd op community learning-principe. 

      Beginsituatie

      Voorkennis is niet nodig. Het helpt als de deelnemer aan onze workshop geïnteresseerd is in het onderwerp of zelf reeds geconfronteerd werd met jongeren op zoek binnen het christelijke geloof.

      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Matthias De Blaere
      • Anneleen Allaert
      Doelstelling
      Pluraliteit
      Inhoud

      Voor zowel lessen ILD in GO! als lessen rk-gdsd perspectief pluraliteit & integrale benadering in Katholiek Onderwijs Vlaanderen

      Binnen drie SG’en binnen GO! werd een versterkte interlevensbeschouwelijke samenwerking gerealiseerd die leidde tot lestrajecten vanuit de verschillende binnenperspectieven van de verschillende LBV’en. Daarbij een verhoogde aandacht voor interne pluraliteit, ontwapenen van vooroordelen en getuigenissen.  

      Methodiek
      We willen een interactieve workshop geven waar we enerzijds via de gemaakte lestrajecten praktijkvoorbeelden geven en anderzijds in gesprek willen gaan over hoe diverstiteit in de les godsdienst een uitdaging/meerwaarde kan vormen. We vertrekken daarbij vanuit en sterkt uitgebouwde visie op interlevensbeschouwelijk onderwijs die in een eerste deel wordt toegelicht. Aangezien ook in het katholiek onderwijs het perspectief pluraliteit een wezenlijk onderdeel is van de integrale benadering kan de ILDrive ook daar dienstig zijn.   
      Materiaal door deelnemers mee te brengen
      Leraren brengen ervaringen uit eigen klaspraktijk mee.
      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Rudy Masschelein
      Doelgroep
      Leraren tweede en derde graad
      Doelstelling
      Pluraliteit
      Inhoud
      Vanuit de klaspraktijk en aan de hand van concrete impulsen willen we tonen hoe wij aan de slag gaan met de groeiende diversiteit. We staan stil bij de uitdagingen en kansen die deze pluraliteit biedt zonder eventuele valkuilen te verbloemen.  
      Methodiek
      We willen een interactieve workshop geven waar we enerzijds praktijkvoorbeelden geven en anderzijds in gesprek willen gaan over hoe diversiteit in de les godsdienst een uitdaging/meerwaarde kan vormen. We vertrekken daarbij steeds vanuit het drie brillenmodel: eigen kijk/ christelijke traditie en levensbeschouwelijke pluraliteit. 
      Beurten
      • B: 11:30 tot 12:30
      • C: 13:50 tot 14:50
      • D: 14:55 tot 15:55
      Docenten
      • Tom Boeve
      • Charlotte Osstyn

      Inschrijven

      inschrijven

       

      Praktische info

      Datum

      • woensdag 4 maart 2026
      van 09:00u tot 16:00u

      Locatie

      Onderwijscentrum d'Abdij Brugge
      Baron Ruzettelaan 435
      8310 Brugge, België

      Prijs

      € 132,00

      inclusief warm middagmaal

      Type nascholing

      Dag van

      Leerformat

      Classic

      Onderwijsniveau

      • Gewoon Secundair Onderwijs

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

       

      Maximum aantal deelnemers

      200

      Code

      D26-012