Timing:
08u30 – 09u00 Onthaal + leermiddelenbeurs
09u00 - 09u15 Algemeen welkom
09u15 – 11u15 Panelgesprek met Christophe Vekeman, Jos Bielen en Kristien Hemmerechts
11u15 – 11u25 Pauze + leermiddelenbeurs
11u30 – 12u30 Workshop 1
12u30 – 13u45 Middagmaal + leermiddelenbeurs
13u50 – 14u50 Workshop 2
14u55 – 15u55 Workshop 3
Gratis parkeergelegenheid:
Catering:
Deze studiedag vindt plaats tijdens de ramadan. We voorzien verschillende cateringmomenten en wensen daarom te polsen of je hieraan deelneemt. Zo kunnen we rekening houden met je voorkeuren (te vermelden tijdens inschrijfmodule).
Vrijzinnig humanisme beter leren kennen.
Brede schets van het vrijzinnig humanisme in Vlaanderen.
Exposé met mogelijkheid om vragen te stellen.
Alle geïnteresseerden
Het doelpubliek mag weinig kennis hebben van de Anglicaanse Kerk.
De workshop stelt leerkrachten in staat om de rijkheid van denken in de islamitische traditie te leren kennen.
Leerkrachten leren hoe interne pluraliteit (in de islam) kan worden ingezet om een begripvolle sfeer in de klas en op school te bevorderen.
Via de impact van het vraagstuk van de evolutietheorie (de verwondering, de clash, de tegenstand) worden leerkrachten ondergedompeld in de rijkheid aan opinies en standpunten binnen de moslimwereld.
Naast een historische en filosofische exploratie, wordt de link gelegd naar vandaag. Hoe gaan leraren om met wij-zij denken, en hoe kunnen radicale vormen van polarisatie (makkelijk) doorbroken worden?
Door deze vragen te verkennen, krijgen leerkrachten handvaten om in de klas een inclusieve en begripvolle sfeer te bevorderen.
Interactief met Q&A sessies.
De deelnemers tonen dat er veel interne diversiteit is, wat teken is van maturiteit van de Bijbel én de deelnemers om deze samen te verstaan.
De veelheid aan godsnamen, benaming van het volk van God, godsbeelden, Bijbelse boeken, … tonen aan dat de Bijbel een historisch gegroeid geschrift is, geschreven door en voor mens over vele eeuwen heen. Dit zorgt ervoor dat een vraag als ‘Wat zegt de Bijbel over …’ niet eenduidig kan beantwoord worden. Interne pluraliteit in de Bijbel daagt ons uit een diversiteit van zaken samen te verstaan. Echter, het leidt onvermijdelijk ook tot het maken van keuzes: ‘Met welke teksten willen we aan de slag gaan?’
Workshop, lezing aan de hand van bijbelpassages.
Openheid ten aanzien van de Bijbel en haar interne diversiteit.
Deelnemers brengen pen en papier mee.
Kennismaking met één Stilteruimte waar alle levensbeschouwingen evenwaardig aanwezig en welkom zijn.
Groeiproces vanaf het idee tot en met de uitvoering en beleving op vandaag. Hinderpalen en obstakels langs de weg van het groeiproces. Hoe respect voor het verleden aanwezig brengen. Samenwerking met de verschillende levensbeschouwingen voor de uitvoering en bij de opening. Dagelijks (en minder dagelijks) gebruik van de Stilteruimte.
Vertellend aan de hand van een PowerPointvoorstelling.
Leraren derde graad
Deelnemers krijgen inzicht in de donuteconomie, de vernieuwde werking van Broederlijk Delen en begrijpen de wisselwerking tussen levensbeschouwing en systeemverandering.
De wereld staat in brand, er loopt ‘één en ander’ fout. Verschillende belangen zorgen voor verschillende voorstellen qua oplossingen.
Vanuit het donutmodel van Britse econome K. Raworth onderzoeken we enkele systeemfouten. De fenomenen die we zien aan de buitenkant verbergen immers vaak een complexe realiteit aan de binnenkant.
Met concrete casussen gaan we in de diepte pluraliteit opzoeken. Welke actoren spelen welke rol? Welke verantwoordelijkheden zijn er? Hoe kunnen we zelf hoop zíjn om stappen te zetten richting een wereld in balans? Zo willen we streven naar een wereld waar iedereen mee is, met respect voor de planeet.
Na een gezamenlijke start, splitsen we op in groepjes op basis van interesse van de deelnemers.
We duiken in concrete cases/verhalen om de complexiteit achter bepaalde fenomenen bloot te leggen en zoomen nadien uit naar welke actoren welke maatregelen kunnen treffen.
We stellen vast dat jongeren vandaag op zoek zijn naar religie en zingeving in hun leven. Dit is niet nieuw. Wat we wel zien is dat ze steeds vaker aankloppen bij de kerk of vragen stellen over het christelijk geloof. Hoe precair ook, we kunnen hen niet aan hun lot over laten. Wie zijn ze? Wat zijn hun vragen? En hoe helpen we hen het best? De rol van de leerkracht in het verhaal is daarom niet min. In deze workshop willen we met deze vragen aan de slag gaan.
Uitwisseling van ervaringen op een creatieve manier, bespreking van enkele casussen, dit alles gebaseerd op community learning-principe.
Voorkennis is niet nodig. Het helpt als de deelnemer aan onze workshop geïnteresseerd is in het onderwerp of zelf reeds geconfronteerd werd met jongeren op zoek binnen het christelijke geloof.
Voor zowel lessen ILD in GO! als lessen rk-gdsd perspectief pluraliteit & integrale benadering in Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Binnen drie SG’en binnen GO! werd een versterkte interlevensbeschouwelijke samenwerking gerealiseerd die leidde tot lestrajecten vanuit de verschillende binnenperspectieven van de verschillende LBV’en. Daarbij een verhoogde aandacht voor interne pluraliteit, ontwapenen van vooroordelen en getuigenissen.
Onderwijscentrum d'Abdij Brugge
Baron Ruzettelaan 435
8310 Brugge, België
€ 132,00
inclusief warm middagmaal
Dag van
Classic
200
D26-012