Afgelopen
Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen. Met zijn boek “Onderwijs in een gekleurde samenleving”, wil professor Orhan Agirdag (KU Leuven & UvA) dat veranderen op basis van een empirisch onderbouwd verhaal. Tijdens deze lezing zal hij enkele inzichten uit zijn boek kort toelichten en stilstaan bij een aantal praktijkvoorbeelden om het roer zelf om te gooien.
Klassiek college met mogelijkheden tot discussie
In een eerste deel gaan we aan de hand van heel wat praktische voorbeelden samen op zoek naar antwoorden op volgende vragen: Hoe divers is ons Vlaams onderwijs? Zien de scholen diversiteit als meerwaarde of eerder als last? Is er racisme aanwezig op Vlaamse scholen ? Zo ja, bij leerlingen, bij leerkrachten, bij directies? Hoe kunnen we er voor zorgen dat iedereen zich welkom voelt op school? Kunnen Social Media hier ook hun rol in spelen? Wat te doen met meertaligheid ? Hoe verandering brengen in een heersende schoolcultuur ?
We denken na over good practices en kijken na wat de literatuur hierover zegt.
In een tweede deel zien we een praktijkverhaal.
Na deze vorming kan je verder aan de slag binnen je eigen school. Je neemt je eigen schoolcultuur onder de loep en maakt hiervoor gebruik van de tips en trics die aangereikt worden.
Deze vorming is vooral bedoeld voor die mensen die in hun school de noden van de leerling met migratie-achtergrond meer op de agenda willen zetten.
Via deze sessie krijg je een goed inzicht in het concept meertaligheid en taalververwerving. We bekijken hoe jij vanuit jouw rol een bijdrage kan leveren in een krachtig meertaligheidsbeleid.
Vanuit het begrip moedertaal staan we stil bij de slogan: Geen taal zonder opvoeding – Geen opvoeding zonder taal
Scholen die een krachtig meertaligheidsbeleid hanteren (er)kennen het belang van (thuis)taal en weten wat er nodig is om de taalontwikkeling te stimuleren. Iedere medewerker weet wat het vergt om een nieuwe taal te verwerven en kent het belang van contact maken én houden.
We kijken in deze sessie naar de verschillende fasen in het taalontwikkelingsproces en belichten de factoren die dat proces bepalen.
Van daaruit gaan we na hoe we een ontvankelijk en motiverend taalbeleid binnen de school kunnen ontwikkelen. Binnen zo’n beleid kunnen opvoeders een belangrijke rol vervullen. Van het eerste onthaal tot en met het afzwaaien kunnen zij een ‘go-between-‘, een ‘go-to-‘ en ‘go-for-rol’ vervullen. Niet altijd opvallend maar vaak effectief vanuit een rol als motiverende vertrouwenspersoon.
Deelnemers mogen op voorhand een casus die te maken heeft met een leerling die (vermoedelijk) opgroeit in kansarmoede doormailen, maar dit hoef niet per se. We hebben zelf ook casussen. Gelieve de eigen casussen door te mailen naar annelies.meesschaert@vzwkrijt.be tegen 24/01/2023.
Inzicht in het concept ‘gender’ en verdiepende kennis over gender en seksuele identiteit.
Een veilig klimaat creëren waarbij openheid & respect centraal staan. De juiste aanpak voor framing van diversiteitsthema’s.
Op de speelplaats komt homoseksualiteit ter sprake: Joris roept “Eikes!” terwijl Sasha haar oren bedekt omdat ze er niks over wil horen. Sommige jongeren beginnen te gniffelen terwijl Terrance heel kwaad begint te roepen naar Joris dat hij een domme gelovige is en dat iedereen een beetje bi is.
Hete hangijzers rond seksuele diversiteit zijn niet altijd even gemakkelijk om bespreekbaar te maken. Niet alle neuzen staan in dezelfde richting en niet alle visies zijn te verzoenen.
In deze vorming bestuderen we het concept polarisatie en bekijken we dit binnen de leefwereld van jongeren. Vervolgens gaan we aan de slag met praktische en concrete casussen. We formuleren tips over hoe je kan omgaan met weerstand met jongeren. Diversiteit in het algemeen, seksuele diversiteit in het bijzonder, vormt hiervoor ons kader.
Lezing, casussen en interactieve opdrachten.
We leren anders kijken en luisteren naar kinderen en maken kennis met manieren om gevoelens te leren uiten op een constructieve manier.
Emotioneel belastende situaties, waarbij gevoelens worden opgekropt tonen zich, vaak jaren later, in moeilijk en extreem ‘onhandelbaar’ gedrag en handelingen. Kinderen ontploffen, doen woedeaanvallen, worden overbeweeglijk, kruipen eenzaam in een hoekje, worden moe (overbelast lichaam), krijgen hoofdpijn, zetten muren voor zich en dragen maskers. Hun schoolpunten gaan fel (vaak tijdelijk) naar beneden. De ER methode is een ervaringsgerichte methode, met preventieve waarde, die ervoor zorgt dat elk kind, elke jongere kan leren om een opgekropte, ontaarde emotie, om te zetten in een constructieve taal. Dit voorkomt agressie, woede uitbarstingen en/of moeilijk gedrag. Volwassenen zien bovenstaande signalen vaak als een stoornis (grote drang tot diagnostisering annex medicatiedrang) terwijl deze signalen gewoon een uiting kunnen zijn van opkropping en opstapeling van gevoelens.
We nemen jullie graag mee in de visie van ‘anders kijken en luisteren’ naar kinderen en jongeren, waarna we een aantal eenvoudig toepasbare methodieken bekijken en toetsen aan de praktijk.
In aanraking komen met signaalgedrag van kinderen en jongeren.
In deze werkwinkel staan we kort stil bij de visie op identiteit en diversiteit van Katholiek Onderwijs Vlaanderen om vervolgens aan de hand van de identiteitsdriehoek te reflecteren op onze eigen identiteit als professional.
Vanuit dit kader verkennen we aan de hand van concrete casussen mogelijke reactiewijzen bij heikele thema’s.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 110,00
warm middagmaal inbegrepen
Dag van
Classic
200
D23-019