Inhoud
- het WIE-WAT-WAAROM-WANNEER van zelfverwonding bij leerlingen
- handvatten voor een eerste gesprek of voor een gesprek bij een vermoeden van zelfverwonding
- tips over hoe de dagelijkse omgeving, (o.a. leraren en vrienden) 'helpend' kan zijn voor deze leerlingen;
- inhoud van begeleidende gesprekken door leerlingenbegeleiders/zoco's;
- tips voor de EH-verantwoordelijke op school;
- verwijzing naar externe diensten;
- richtlijnen voor het indijken of voorkomen van krasepidemies.
De aanpak is gebaseerd op het oplossingsgericht werken, nieuwe autoriteit en geweldloos verzet en op basis van eigen ervaring als leerlingenbegeleider.
De aanpak is ook bruikbaar bij het omgaan met andere psychische problemen of verslavingen.
Methodiek
- PowerPointpresentatie en toelichting met veel praktische voorbeelden;
- vraaggesprek met de deelnemers.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Beginsituatie
Geconfronteerd worden met de problematiek op school.