Eigenaarschap, zelfsturing, zelfregulatie … Een zoveelste hype of de kern van de zaak?

Doelstellingen
  • zelfsturing helder omschrijven
  • de onuitwisbare rol van de leerkracht in dit proces
  • concrete klaspraktijken aanreiken die zelfsturing bevorderen
Inhoud

De dalende onderwijskwaliteit is een hot item en een terechte zorg.

In opiniestukken wordt druk gezocht naar oorzaken. Zelfsturing, eigenaarschap, zelfregulatie … deelt soms in de brokken. 

Er is volgens sommigen veel te veel ingezet op welbevinden en zelfontdekkend leren en veel te weinig op gedegen kennis aangestuurd door bekwame leerkrachten.

Klopt dit wel? Of wordt hier te veel op een hoopje gegooid?

  • Deze sessie maakt duidelijk wat zelfsturing is.
  • Deze sessie maakt duidelijk dat zelfsturing niet kan ontwikkelen zonder gedegen leerkrachten.
  • Deze sessie maakt duidelijk hoe leerkrachten zelfsturing kunnen bevorderen en zo kennis verdiepen.

De leerkracht als regisseur? Jazeker, maar met het juiste doel: leerlingen goesting en bekwaamheid geven om te blijven leren.

Methodiek

informatie-reflectie - actie


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 650,00 voor 1 sessie
  • € 1.300,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T23-161