Nieuw dit schooljaar
Deelnemers leren stress en emoties bij zichzelf en hun leerlingen reguleren via lichaamsgerichte technieken, om hun welzijn en veerkracht in de klas te versterken.
Ze ontwikkelen vaardigheden in grensbewaking en verbindende communicatie, zodat ze met duidelijkheid, kracht en zachtheid een veilige leeromgeving kunnen creëren.
Deze training ondersteunt leerkrachten om met meer rust, kracht en helderheid in de klas te staan. Je leert signalen van stress tijdig herkennen en beter omgaan met spanning, bij jezelf én bij je leerlingen. Via actieve oefeningen ontdek je hoe je lichaam je iets vertelt en hoe je innerlijke rust kunt activeren in moeilijke momenten. Er is aandacht voor het versterken van zelfzorg, emotieregulatie, het inzetten van lichaamstaal, het aanvoelen en aangeven van grenzen en het oefenen van verbindende communicatie. Je leert schakelen van automatische reacties naar bewuste keuzes en ontwikkelt vaardigheden die bijdragen aan een veilige en positieve leeromgeving. De training vertrekt vanuit ‘doen en ervaren’, gevolgd door inzichten en concrete vertaling naar je klaspraktijk. Zo werk je aan een persoonlijk actieplan dat past bij jouw noden.
In overleg met het team wordt afgestemd welk thema de hoofdfocus krijgt in de workshop. Afstemming op maat is mogelijk. Deze workshop wordt steeds gegeven met twee trainers.
Dit traject richt zich primair op leerkrachten in een klascontext, die werken met hun leerlingen en hun interactie willen verbeteren door middel van lichaamsgerichte oefeningen en theoretische inzichten. Het kan echter ook gevolgd worden door directieleden die in hun omgang met zowel personeel als leerlingen hun communicatieve vaardigheden en zelfzorg willen versterken.
De deelnemers brengen het volgende mee:
Een flesje water, gemakkelijke kledij
Er wordt getraind op blote voeten
Deze training bouwt op de Rots- en Watermethodiek, ademhalingstechnieken en lichaamsgerichte oefeningen.
Daarnaast werken we met het stressraam (Window of Tolerance) en inzichten uit de neuropsychologie. Je ervaart hoe lichaam en brein samenwerken en hoe je via beweging nieuw gedrag kan aanleren. Vanuit doen en ervaren groei je naar inzicht en concrete toepassingen in je klaspraktijk.
De deelnemers aan dit traject moeten gemotiveerd zijn om actief en lichaamsgericht aan de slag te gaan. Ze staan open voor introspectie. Vanuit ervaring kan de transfer naar de eigen klascontext gemaakt worden.
Team
Classic
25
T26-209