Afgelopen
Timing:
13.30u onthaal + leermiddelenbeurs + netwerkmoment
14.00u workshops beurt 1
15.15u pauze + leermiddelenbeurs + netwerkmoment
15.45u workshops beurt 2
17.00u einde
Gebruik maken van unieke programma’s om leerstof te toetsen of aan te leren.
Na enkele lessen kan het gebruik van een PowerPoint saai worden en een Kahoot kennen leerlingen ondertussen al. Nearpod is een alternatief voor PowerPoint die meer activiteiten bevat om de geziene leerstof meteen te controleren. Blooket is dan weer een uitgebreidere versie van Kahoot, met meer tools om leren te stimuleren.
Aan de hand van een Nearpod-presentatie en enkele Blooket games neem ik jullie mee in de wondere wereld van digitale leermiddelen! Je zal zelf kunnen ontdekken hoe leuk Nearpod & Blooket kunnen zijn en welke voordelen ze hebben.
Eigen laptop
You will leave this workshop with a toolkit of practical exercises that you can use to introduce your students to Shakespeare.
Hello Drama founder Abbie, hated Shakespeare when she was at school. To her, it was boring and it felt like a completely different language. Since graduating with a degree in Performing Arts, working with the world’s largest youth Shakespeare festival and developing workshops for secondary students across Belgium, her viewpoint has changed.
This workshop is designed to show how Shakespeare can be fun for young people and the teachers that want to/ have to teach it. We will explore how we can use the tools we have as performers to engage an audience who may not understand ‘old English’. We will look at how we can bring a piece of Shakespearean text alive simply by using the clues we find within it. You will leave this workshop with a handful of practical exercises that you can use with your students.
This will be a practical workshop in which participants explore activities first-hand. This workshop is suitable for anyone who would like to work on Shakespeare with their students, whether they have done so before, or have never even dreamt of it.
Participants must have a good grasp of the English language, as the workshop will be delivered completely in English. No experience with Shakespeare is necessary.
Stimuleer je Franse, Engelse, Duitse … taalvaardigheden met de hulp van enkele bijzonder handige extensies, kleine programmaatjes die je zelf toevoegt aan de browser van je laptop of computer.
Na deze workshop kan je:
Hoe transformeer je je bestaande cursus en lesmateriaal tot interactieve content die leerlingen motiveert, activeert en actief laat (ver)werken?
We vertrekken vanuit je bestaande les(sen) en materialen. We kijken wat de mogelijkheden zijn om interactieve afbeeldingen, interactieve presentaties en video’s in te zetten in de les.
We kijken hoe we bestaande content, eigen (digitale) oefeningen en lesmaterialen kunnen samenbrengen in een leerpad of in een (kleine) escape room.
Naast heel wat inspiratie, kies je ook iets uit waarmee je concreet aan de slag gaat.
Om deze workshop zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en om met echt een concrete interactieve les te kunnen naar huis gaan, zal je in voorbereiding van de workshop een klein beetje voorbereidend werk moeten doen.
Dit houdt in:
Vanuit een overzicht met praktische voorbeelden van wat er allemaal kan en mogelijk is, en na wat uitleg en praktische tips (workshop beurt 1) gaan we concreet aan de slag om een les(onderdeel) te verrijken en te transformeren (workshop beurt 2).
Om deze workshop zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en om met echt een concrete interactieve les te kunnen naar huis gaan, zal je in voorbereiding van de workshop een klein beetje voorbereidend werk moeten doen.
Schrijf je in voor deze workshop? Neem dan snel contact op met info@eekhoutacademy.be en ontvang de link naar de taak.
Eigen laptop
Tijdens deze presentatie ontdek je hoe je een eTwinning-project kunt opstarten en leer je een waaier aan activiteiten kennen, die je kunt inzetten tijdens zo’n project.
Wil je graag een eTwinning-project opstarten, maar weet je nog niet zo goed hoe je eraan begint of welke activiteiten je kan doen? Laat je dan door deze sessie inspireren.
In een eerste deel leg ik uit hoe je met een eTwinning-project kunt beginnen, daarna focussen we vooral op de verschillende activiteiten die je met jouw leerlingen en de leerlingen van je partnerschool of -scholen kunt doen.
Presentatie met mogelijkheid tot vragen stellen.
Je hoeft voor deze sessie nog geen ervaring met eTwinning te hebben.
Eigen laptop
Leraren Engels en/of Duits
In deze sessie ontdek je enkele online tools om taalspelletjes mee te maken. Daarnaast bekijken we enkele online tools voor evaluatie en feedback.
Dit is een hands-on sessie. Nadat de tool werd gedemonstreerd, is er even tijd om de tool zelf uit te testen.
Hörverstehen, Sehverstehen und globales/detailliertes Verstehen: wichtige Lernziele im DaF-Unterricht.
Ich zeige den Workshopteilnehmenden eine bunte Reihe von starken Kurzfilmen. Es handelt sich um eine persönliche Bestliste. Die meisten Filme eignen sich für den DaF-Unterricht ab ERR A2. Einige Filme sind wahre Perlen. Zu jedem Kurzfilm gibt es sinnvolle Aufgaben, wobei vor allem das Sehen, das Hören und das globale/detaillierte Verstehen geübt wird (mit Handreichungen für die Lehrkraft). Meine Lernenden waren begeistert. Ich bin sicher, auch in Ihrer Klasse wird das ein Erfolg!
Workshop, interaktiv, Partnerarbeit, Gruppenarbeit
Leraren derde graad
Die Teilnehmer(innen)
Es wird interaktiv besprochen, welche Möglichkeiten Gegenstände, Fotos, Infografiken, Kurzfilme, Kurzreportagen, Spiele, Werbeclips und Songs zum Trainieren der Sprechfertigkeit (oft in Kombination mit anderen Fertigkeiten) bieten. Die Teilnehmer erhalten zahlreiche praktische Anregungen und editierbare Materialien (GER A2-B1), die sie direkt und flexibel im Unterricht einsetzen können.
Interaktiv und impulsiv.
Leraren tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
Leraren derde graad aso en tso
Um dem Fach Deutsch als Fremdsprache gerecht zu werden, um Schüler(innen), die Deutsch lernen, optimal fördern zu können, bedarf es einer handlungsorientierten, offenen und lebensnahen Unterrichtsgestaltung. In diesem Workshop wird ein aktuelles Erasmus PLUS-Projekt vorgestellt, das ausgehend von der Szenariendidaktik digital zugängliche Lernszenarien für den Deutschunterricht entwickelt. Wir zeigen anhand von konkreten Beispielen, wie der Unterricht mit Lernszenarien motivierend, abwechslungsreich und handlungsorientiert gestaltet werden kann. Wir erklären, was Lernszenarien eigentlich sind, welches didaktische Konzept hinter diesen steht, wie sie aufgebaut sind und welche Rolle die Lehrkraft spielt. Im Anschluss an die theoretischen Erklärungen werden Materialien zur praktischen Anwendung vorgestellt.
Smartphone (eventueel laptop)
Omgaan met digitale technologie binnen het taalonderwijs.
We spreken over onze ervaringen met een aantal aspecten van ondersteunende taaltechnologie, machine learning en kunstmatige intelligentie. Onze deelnemers gaan na toelichting en standpuntbepaling zelf aan de slag met het formuleren van prompts en schrijven een zinvolle opdracht die lees- en/of schrijfvaardigheid bevordert.
Talk met aansluitend workshopgedeelte in kleine groepjes op eigen computer.
Eigen laptop en koptelefoon (oortjes)
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 59,00
Dag van
Classic
200
D23-016