Dag van Engels en Duits

Afgelopen

Inhoud

Timing:

13.30u onthaal + leermiddelenbeurs + netwerkmoment

14.00u workshops beurt 1

15.15u pauze + leermiddelenbeurs + netwerkmoment

15.45u workshops beurt 2

17.00u einde

Werkwinkels

Doelgroep
Leraren Engels en/of Duits
Doelstelling

Gebruik maken van unieke programma’s om leerstof te toetsen of aan te leren.

Inhoud

Na enkele lessen kan het gebruik van een PowerPoint saai worden en een Kahoot kennen leerlingen ondertussen al. Nearpod is een alternatief voor PowerPoint die meer activiteiten bevat om de geziene leerstof meteen te controleren. Blooket is dan weer een uitgebreidere versie van Kahoot, met meer tools om leren te stimuleren. 

Methodiek

Aan de hand van een Nearpod-presentatie en enkele Blooket games neem ik jullie mee in de wondere wereld van digitale leermiddelen! Je zal zelf kunnen ontdekken hoe leuk Nearpod & Blooket kunnen zijn en welke voordelen ze hebben.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Pieter Spriet
Doelstelling

You will leave this workshop with a toolkit of practical exercises that you can use to introduce your students to Shakespeare. 

Inhoud

Hello Drama founder Abbie, hated Shakespeare when she was at school. To her, it was boring and it felt like a completely different language. Since graduating with a degree in Performing Arts, working with the world’s largest youth Shakespeare festival and developing workshops for secondary students across Belgium, her viewpoint has changed. 

This workshop is designed to show how Shakespeare can be fun for young people and the teachers that want to/ have to teach it. We will explore how we can use the tools we have as performers to engage an audience who may not understand ‘old English’. We will look at how we can bring a piece of Shakespearean text alive simply by using the clues we find within it. You will leave this workshop with a handful of practical exercises that you can use with your students.

Methodiek

This will be a practical workshop in which participants explore activities first-hand. This workshop is suitable for anyone who would like to work on Shakespeare with their students, whether they have done so before, or have never even dreamt of it.

Beginsituatie

Participants must have a good grasp of the English language, as the workshop will be delivered completely in English. No experience with Shakespeare is necessary.

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Abbie Moore
Doelstelling
  • Deelnemers kunnen extensies toevoegen aan een browser, extensie-opties instellen en aanpassen én inzetten om hun taalvaardigheden te stimuleren
  • Deelnemers kunnen leerlingen leren diezelfde extensies toe te voegen aan hun eigen laptop enz.
Inhoud

Stimuleer je Franse, Engelse, Duitse … taalvaardigheden met de hulp van enkele bijzonder handige extensies, kleine programmaatjes die je zelf toevoegt aan de browser van je laptop of computer.

  • Korte toelichting bij de afzonderlijke extensies.
  • Deelnemers voegen de extensies toe aan Microsoft Edge op hun laptop.
  • Deelnemers experimenteren met toepassingen. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • Eigen laptop en koptelefoon
  • Inloggegevens voor Google en/of Microsoft account
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Joost Dancet
Doelgroep
Leraren Engels en/of Duits
Doelstelling

Na deze workshop kan je:

  • een papieren oefening omzetten naar een interactieve versie; 
  • interactieve afbeeldingen inzetten om je taalles te versterken;
  • bestaande of eigen filmmaterialen bewerken, opnemen en capteren; 
  • meer uit een videofragment halen door die te verrijken met vragen;
  • een klassieke les omzetten in een interactieve presentatie met of zonder leerpad; 
  • je bestaande en interactieve lesmaterialen samenvoegen tot een leerpad, een interactieve les(presentatie) of een (eerste) escape room. 
Inhoud

Hoe transformeer je je bestaande cursus en lesmateriaal tot interactieve content die leerlingen motiveert, activeert en actief laat (ver)werken? 

We vertrekken vanuit je bestaande les(sen) en materialen. We kijken wat de mogelijkheden zijn om interactieve afbeeldingen, interactieve presentaties en video’s in te zetten in de les. 

We kijken hoe we bestaande content, eigen (digitale) oefeningen en lesmaterialen kunnen samenbrengen in een leerpad of  in een (kleine) escape room. 

Naast heel wat inspiratie, kies je ook iets uit waarmee je concreet aan de slag gaat. 


Om deze workshop zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en om met echt een concrete interactieve les te kunnen naar huis gaan, zal je in voorbereiding van de workshop een klein beetje voorbereidend werk moeten doen. 

Dit houdt in: 

  • materialen  (digitaal, op je pc of in de cloud) verzamelen om mee aan de slag te gaan (video- en beeldmateriaal, oefeningen die je gebruikt in de les);
  • accounts aanmaken op bepaalde sites en apps.
    Schrijf je in voor deze workshop? Neem dan snel contact op met info@eekhoutacademy.be en ontvang de link naar de taak.
Methodiek

Vanuit een overzicht met praktische voorbeelden van wat er allemaal kan en mogelijk is, en na wat uitleg en praktische tips (workshop beurt 1) gaan we concreet aan de slag om een les(onderdeel) te verrijken en te transformeren (workshop beurt 2). 

Beginsituatie

Om deze workshop zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en om met echt een concrete interactieve les te kunnen naar huis gaan, zal je in voorbereiding van de workshop een klein beetje voorbereidend werk moeten doen. 

Schrijf je in voor deze workshop? Neem dan snel contact op met info@eekhoutacademy.be en ontvang de link naar de taak.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Jessica Morseau
Doelgroep
voor leraren Engels en/of Duits
Doelstelling

Tijdens deze presentatie ontdek je hoe je een eTwinning-project kunt opstarten en leer je een waaier aan activiteiten kennen, die je kunt inzetten tijdens zo’n project.

Inhoud

Wil je graag een eTwinning-project opstarten, maar weet je nog niet zo goed hoe je eraan begint of welke activiteiten je kan doen? Laat je dan door deze sessie inspireren.

In een eerste deel leg ik uit hoe je met een eTwinning-project kunt beginnen, daarna focussen we vooral op de verschillende activiteiten die je met jouw leerlingen en de leerlingen van je partnerschool of -scholen kunt doen.

Methodiek

Presentatie met mogelijkheid tot vragen stellen.


Beginsituatie

Je hoeft voor deze sessie nog geen ervaring met eTwinning te hebben.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop

Beurten
Docenten
    Doelgroep

    Leraren Engels en/of Duits

    Doelstelling

    In deze sessie ontdek je enkele online tools om taalspelletjes mee te maken. Daarnaast bekijken we enkele online tools voor evaluatie en feedback.  

    Inhoud
    • Taalspelletjes: Hoe maak ik een Wodoku, een Boggle, een Dobble, een Hangman, een Trimino en een argumentenwipplank?
    • Evaluatie en feedback: Hoe maak ik een Kanban-bord, een evaluatieroos en een gevoelsthermometer?
    Methodiek

    Dit is een hands-on sessie. Nadat de tool werd gedemonstreerd, is er even tijd om de tool zelf uit te testen. 

    Materiaal door deelnemers mee te brengen
    • eigen laptop
    • een lijstje van minstens 9 woorden om een Wodoku mee te maken
    • een lijstje van minstens 9 korte vragen + hun antwoord om een Trimino-spel mee te maken
    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Leen Bruijneel
    Doelstelling

    Hörverstehen, Sehverstehen und globales/detailliertes Verstehen: wichtige Lernziele im DaF-Unterricht.

    Inhoud

    Ich zeige den Workshopteilnehmenden eine bunte Reihe von starken Kurzfilmen. Es handelt sich um eine persönliche Bestliste. Die meisten Filme eignen sich für den DaF-Unterricht ab ERR A2. Einige Filme sind wahre Perlen. Zu jedem Kurzfilm gibt es sinnvolle Aufgaben, wobei vor allem das Sehen, das Hören und das globale/detaillierte Verstehen geübt wird (mit Handreichungen für die Lehrkraft). Meine Lernenden waren begeistert. Ich bin sicher, auch in Ihrer Klasse wird das ein Erfolg!

    Methodiek

    Workshop, interaktiv, Partnerarbeit, Gruppenarbeit

    Beurten
    • B: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Filip De Nys
    Doelgroep

    Leraren derde graad

    Doelstelling

    Die Teilnehmer(innen)

    • erweitern ihre Methodenkompetenz durch (neue) interessante Übungen und Aufgaben.
    • können Impulse aus dem Workshop direkt auf ihren Unterricht übertragen.
    Inhoud

    Es wird interaktiv besprochen, welche Möglichkeiten  Gegenstände, Fotos, Infografiken, Kurzfilme, Kurzreportagen, Spiele, Werbeclips und Songs zum Trainieren der Sprechfertigkeit (oft in Kombination mit anderen Fertigkeiten) bieten. Die Teilnehmer erhalten zahlreiche praktische Anregungen und editierbare Materialien (GER A2-B1), die sie direkt und flexibel im Unterricht einsetzen können.

    Methodiek

    Interaktiv und impulsiv. 

    Beurten
    • A: 14:00 tot 15:15
    Docenten
    • Frank Lenaerts
    Doelgroep

    Leraren tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
    Leraren derde graad aso en tso

    Doelstelling
    • Verstehen, wie Lernszenarien mir helfen können, die Motivation meiner Schülerinnen und Schüler für die Sprache zu steigern und wie ich ihre Sprachkenntnisse (weiter) verbessern kann;
    • In der Lage sein, (im Team) die praktische Umsetzung eines Lernszenarios in meinem Unterricht zu planen und mich dabei an die Bedürfnisse und Interessen meiner Schüler anzupassen.
    Inhoud

    Um dem Fach Deutsch als Fremdsprache gerecht zu werden, um Schüler(innen), die Deutsch lernen, optimal fördern zu können, bedarf es einer handlungsorientierten, offenen und lebensnahen Unterrichtsgestaltung. In diesem Workshop wird ein aktuelles Erasmus PLUS-Projekt vorgestellt, das ausgehend von der Szenariendidaktik digital zugängliche Lernszenarien für den Deutschunterricht entwickelt. Wir zeigen anhand von konkreten Beispielen, wie der Unterricht mit Lernszenarien motivierend, abwechslungsreich und handlungsorientiert gestaltet werden kann. Wir erklären, was Lernszenarien eigentlich sind, welches didaktische Konzept hinter diesen steht, wie sie aufgebaut sind und welche Rolle die Lehrkraft spielt. Im Anschluss an die theoretischen Erklärungen werden Materialien zur praktischen Anwendung vorgestellt.

    Methodiek
    • Frontalunterricht + Diskussion
    • Gruppenarbeit
    Materiaal door deelnemers mee te brengen

    Smartphone (eventueel laptop)

    Beurten
    Docenten
      Doelstelling

      Omgaan met digitale technologie binnen het taalonderwijs. 

      Inhoud

      We spreken over onze ervaringen met een aantal aspecten van ondersteunende taaltechnologie, machine learning en kunstmatige intelligentie. Onze deelnemers gaan na toelichting en standpuntbepaling zelf aan de slag met het formuleren van prompts en schrijven een zinvolle opdracht die lees- en/of schrijfvaardigheid bevordert.

      Methodiek

      Talk met aansluitend workshopgedeelte in kleine groepjes op eigen computer.

      Materiaal door deelnemers mee te brengen

      Eigen laptop en koptelefoon (oortjes)

      Beurten
      • A: 14:00 tot 15:15
      • B: 15:45 tot 17:00
      Docenten
      • Hannes Pype
      • Johan Delbaere
      • Katja Decoster
      Doelstelling
      Het bevorderen van alle English skills.
      Inhoud
      Are you on the look-out for an immersive British experience to offer your pupils?
      Perhaps you fancy:
      • starting the day by enjoying a hearty English breakfast
      • exploring Shakespeare or Kipling in an interactive workshop
      • chit-chatting with our British wardens on dear old Blighty
      • basking in the sunshine while enjoying afternoon tea with scones in our glorious English garden
      • making up your wartime romance by writing your own whirlwind love letter

      Explore British culture on your very doorstep! Leave your international passport in the drawer and meet us at the Every Man’s Club in Poperinge. Make it a perfect day. Select your preferred workshops from our extensive offer, covering the four skills at various educational levels. Our British guides, our actress and available English teachers have extensive experience in their specific fields of expertise. Although visiting teachers will be involved in all the activities with their classes, no extra preparation is required. We offer complete ready-made educational packages. All of this with an extra whiff of Britishness thrown in.
      Methodiek
      Having a chit-chat with natives, writing your own love letter, …
      All basic skills are tested and improved upon during your stay. Reading, listening, speaking, writing, … 
      Beurten
      • B: 15:45 tot 17:00
      Docenten
      • Flor Lenglaert

      Inschrijven

      niet mogelijk

       

      Praktische info

      Datum

      • woensdag 26 april 2023
      van 14:00u tot 17:00u

      Locatie

      KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
      Etienne Sabbelaan 53
      8500 KORTRIJK, België

      Prijs

      € 59,00

      Type nascholing

      Dag van

      Leerformat

      Classic

      Onderwijsniveau

      • Gewoon Secundair Onderwijs

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

       

      Maximum aantal deelnemers

      200

      Code

      D23-016