Dag van aardrijkskunde
Taalstimulerend lesgeven in aardrijkskunde

Afgelast

Inhoud

Ben jij een enthousiaste leraar aardrijkskunde die ernaar streeft om zo veel mogelijk leerlingen te motiveren voor je vak? Loop je daarbij echter tegen bepaalde taalproblemen aan bij je leerlingen? Wil je graag nieuwe manieren ontdekken om hun taal of zelfs moderne vreemde talen te stimuleren in je aardrijkskundelessen? Dan is onze nascholing "Taal / talen stimuleren in de aardrijkskundeles" speciaal voor jou!

We ontdekken samen hoe we onze lespraktijk nog taalrijker kunnen maken, zowel voor leerlingen die het Nederlands minder goed beheersen als voor leerlingen die via CLIL-lessen aardrijkskunde vaardiger willen worden in Frans, Engels of een andere vreemde taal. We begrijpen dat taal geen struikelblok mag zijn voor jouw leerlingen om aardrijkskunde te omarmen en te begrijpen. Daarom bieden we jou een aantal tools en inzichten om dit doel te bereiken.

Deze nascholing biedt jou de kans om je vaardigheden als leraar aardrijkskunde naar een hoger niveau te tillen. Je zult merken dat het stimuleren van taal in je lessen niet alleen de taalvaardigheid van je leerlingen verbetert, maar ook hun begrip en enthousiasme voor aardrijkskunde vergroot.

Timing:

13u30: onthaal met koffie, thee of frisdrank

14u00: plenumreferaat 'Taal / talen stimuleren tijdens de aardrijkskundeles'

15u00: pauze met koffie, thee of frisdrank

15u30: workshop naar keuze

17u00: einde

Plenumreferaten

Inhoud
  • We gaan dieper in op de taalbarrières die leerlingen ervaren tijdens het volgen van aardrijkskundelessen. Dit inzicht zal je helpen om gerichter en effectiever met deze uitdagingen om te gaan.
  • Praktische tips: Je leert concrete strategieën en krijgt tips om verschillende aspecten van taal te stimuleren door er actief mee aan de slag te gaan. Ontdek hoe je meer context, interactie en ondersteuning kunt bieden, zodat jouw leerlingen optimaal kunnen profiteren van jouw lessen.
  • Best practices: We delen succesverhalen en best practices van andere scholen. Hierdoor kun je putten uit een schat aan ervaring en inspiratie om je eigen lespraktijk te verrijken.
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:00
Docenten
  • Barbara Axters
  • Veronique Fricot

Werkwinkels

Inhoud

We gaan aan de slag met de toolbox taalrijk lesgeven om daarin de ondersteuning te zoeken op maat van de noden die jij als leraar ervaart. We zetten het geleerde meteen in de praktijk om. Het kan dus interessant zijn om een stukje cursus voor een van de komende weken mee te nemen naar deze sessie. Vragen waar we een antwoord op zoeken, zijn: Hoe stimuleren we leerlingen om meer vragen te stellen als ze iets willen weten? Hoe komen onze leerlingen tot beter leesbegrip? Hoe dagen we leerlingen uit om de vaktaal te gebruiken? Hoe formuleren we onze instructies of examenvragen duidelijk genoeg zodat leerlingen begrijpen wat we van hen verwachten? Hoe stimuleren we leerlingen om gestructureerd te vertellen of op te schrijven wat ze geleerd hebben? Hoe zetten we meertaligheid in als troef? Hoe maken we onze cursus nog toegankelijker voor meer leerlingen? Hoe kan groepswerk leerlingen stimuleren om actief aan de slag te gaan met vaktaal, de verworven inzichten om zo van elkaar te leren?

Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • laptop of tablet
  • breng gerust eigen materiaal (cursus, excursiebundel, taken, examens) of handboeken mee. Zo kunnen we samen de tips direct toepassen.
Beurten
  • B: 15:30 tot 17:00
Docenten
  • Barbara Axters
Inhoud

In deze sessie kijken we aan de hand van voorbeelden en vragen hoe je door een vreemde taal te gebruiken, meer aandacht kan schenken aan de inhoud van je les. Die vreemde taal kan Engels, Frans of Duits zijn, maar ook Nederlands bijvoorbeeld voor OKAN-leerlingen. Ook voor Vlaamse leerlingen die niet zo sterk zijn in wetenschappelijk Nederlands kunnen CLIL-methodieken nuttig zijn. Door het taalbegrip te verhogen, gaat het aardrijkskundig inzicht ook vooruit.

Uiteraard mag je zelf vragen stellen of problemen voorleggen. Misschien zit je wel met één van deze vragen in je maag… Welke technieken kan je inzetten zonder tijd te verliezen? Hoeveel vreemde taal kan of moet ik gebruiken? Wat is de positie van het Nederlands in CLIL? Moet ik dingen vertalen? En wat met toetsen? Hoe kan ik controleren of de leerlingen wel mee zijn? En wat met mijn eigen taalgebruik? Zijn mijn verwachtingen realistisch? Waar vind ik hulp of inspiratie? 

Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • laptop of tablet
  • breng gerust eigen materiaal (cursus, excursiebundel, taken, examens) of handboeken mee. Zo kunnen we samen de tips direct toepassen.
Beurten
  • B: 15:30 tot 17:00
Docenten
  • Veronique Fricot

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 22 november 2023
van 14:00u tot 17:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 65,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

100

Code

D24-015