Dag van chemie

Afgelopen

Inhoud

Programma:

08u30 - 09u00: onthaal met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

09u00 - 10u15: workshops

10u15 - 10u45: pauze met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

10u45 - 12u00: workshops

Werkwinkels

Doelgroep

Leraren tweede en derde graad

Doelstelling

Leerkrachten en vakgroepen op weg helpen bij het realiseren en evalueren van de STEM-doelen.


Inhoud

Via een interactieve bevraging proberen we zicht te krijgen in het waarom en het hoe van de STEM-doelen. 

Die inzichten worden vervolgens toegepast op een eigen les en practicum.

Het inspiratiedocument “Evalueren van STEM-doelen via rubrics” helpt je op weg om de STEM-doelen gericht te evalueren. 

Tenslotte is er ook aandacht voor het geven van ontwikkelingsgerichte feedback.


Methodiek

Op een interactieve manier verdiepen we ons in het realiseren en evalueren van de STEM-doelen. 

Beginsituatie

De leerkrachten kennen de STEM-doelen die ze moeten realiseren voor hun studierichtingen. 

Materiaal door deelnemers mee te brengen
Deelnemers brengen hun leerplannen, een voorbeeldles en een practicum mee. 
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:15
Docenten
  • Dominique Hoorelbeke
Doelgroep
leraren tweede en derde graad
Doelstelling
Kunnen toepassen van de vernieuwde naamgeving op monofunctionele verbindingen.
Inhoud
Recent werd de nomenclatuur van organische verbindingen aangepast. Op diverse examens (toegangsexamens, toelatingsproef Arts&Tandarts, …) en handboeken zou de nieuwe naamgeving moeten worden toegepast. Daarom is het nuttig om de meest recente regels op een rijtje te zetten en in te oefenen.
Methodiek
Overlopen van de nieuwe regels en maken van oefeningen
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:15
  • B: 10:45 tot 12:00
Docenten
  • Peter Carly
  • Mieke Astaes
  • Patrick Feys
Doelstelling

De deelnemers kunnen na deze werksessie risicoanalyses maken van:

  • de producten,
  • de proefopstellingen,
  • het praktijklokaal.
Inhoud
Sinds begin schooljaar 2020-2021 wordt van leerkrachten natuurwetenschappen verwacht dat ze een risicoanalyse maken van de gebruikte chemicaliën en van de proefopstellingen in hun lessen. Hierbij dient o.m. rekening gehouden te worden met de COS-adviezen en de wetgeving die van toepassing is. De COS-werkgroep ontwikkelde hiertoe een applicatie die dit op een gebruiksvriendelijke manier toelaat te doen. In enkele gevallen moet hier ook de preventiedienst van de school rechtstreeks bij betrokken worden.

Methodiek
Presentatie met voldoende ruimte voor vraagstelling
Beurten
  • B: 10:45 tot 12:00
Docenten
  • Marc Verhaeghe
Doelstelling
Kunnen inschatten van de meerwaarde van de laptop in de les wetenschappen.
Inhoud
Door de digisprong is er een onbeperkte toegang tot ICT tijdens het lesgebeuren. Tijdens de sessie verkennen we de mogelijkheden van Teams en OneNote om de lessen wetenschappen op een nieuwe, eigentijdse manier aan te pakken.
Methodiek
Aan de hand van voorbeelden illustreren we de mogelijkheden.
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:15
  • B: 10:45 tot 12:00
Docenten
  • Peter Willems

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • zaterdag 7 mei 2022
van 09:00u tot 12:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D22-032