Prompt engineering als expert
Van instructie tot inspiratie: leer krachtige prompts formuleren voor educatieve AI-toepassingen

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
Ontwerpbasis
  • De deelnemer ontwikkelt inzicht in de onderliggende principes van prompt engineering, met aandacht voor taalstructuur, context, doelgerichtheid en transparantie.
  • De deelnemer past ontwerprichtlijnen toe om effectieve, duidelijke en controleerbare prompts te formuleren die betrouwbare output genereren binnen diverse onderwijskundige en professionele contexten.
Onderwijstechnologische vaardigheid
  • De deelnemer raakt vertrouwd met AI-interfaces en platforms waarin prompt engineering toegepast wordt.
  • De deelnemer leert variëren met prompttypes (bv. informatief, reflectief, instructief, creatief…) en maakt gebruik van technieken zoals role prompting, few-shot learning, chained prompting en context stacking.
  • De deelnemer leert het effect van verschillende promptstrategieën te analyseren en bij te sturen op basis van feedback en gegenereerde output.
Lesmateriaalcreatie
  • De deelnemer ontwikkelt prompts die AI kunnen inzetten voor het genereren van leermateriaal, oefeningen, toetsvragen, remediëring of individuele begeleiding.
  • De deelnemer past prompt engineering toe voor het ondersteunen van eigen lesvoorbereidingen, curriculumontwikkeling of educatieve contentcreatie.
Efficiëntie en probleemoplossing
  • De deelnemer past efficiënte promptstrategieën toe om sneller kwalitatieve en bruikbare resultaten te bekomen met AI-tools.
  • De deelnemer herkent veelvoorkomende valkuilen (zoals vage instructies, bias, hallucinerende output) en past oplossingsgerichte technieken toe om de betrouwbaarheid en kwaliteit van AI-antwoorden te verhogen.
Inhoud

Wil je AI niet alleen gebruiken, maar ook begrijpen en sturen? In deze professionalisering leer je hoe je met gerichte en doordachte prompts krachtige AI-interacties opzet die jouw onderwijspraktijk ondersteunen, verrijken en versnellen.

Je ontdekt hoe taalstructuur, context en doelgerichtheid bepalen wat een AI-systeem genereert, en hoe jij via slimme formuleringen de touwtjes in handen houdt. Je krijgt inzicht in verschillende strategieën om prompts op te bouwen, variëren en optimaliseren voor uiteenlopende onderwijstoepassingen: van lesvoorbereiding tot leerondersteuning. In de praktijkgerichte workshop experimenteer je met diverse prompttechnieken en verfijn je jouw aanpak op basis van gegenereerde output.

Wat ga je leren in deze professionalisering?

  • Je ontwikkelt inzicht in de opbouw en werking van krachtige prompts binnen AI-gestuurde systemen.
  • Je leert strategieën toepassen zoals role prompting, chaining of few-shot learning om betrouwbare en gerichte resultaten te genereren.
  • Je past deze technieken toe in functie van educatieve contentcreatie, differentiatie, toetsontwikkeling of feedbackondersteuning.
  • Je herkent valkuilen zoals onduidelijke instructies of foutieve informatie en leert hoe je deze voorkomt of bijstuurt.
  • Je werkt aan eigen voorbeelden en leert kritisch reflecteren op het proces, de output en je rol als ontwerpende gebruiker.

Wil je het maximale halen uit AI, met regie over inhoud, kwaliteit en pedagogische meerwaarde?

Schrijf je in voor deze professionalisering en ontwikkel de expertise om AI niet alleen te gebruiken, maar ook slim aan te sturen.

Deze professionalisering kan ook online georganiseerd worden.

Methodiek
Toelichting van het onderwijskundig kader + demonstratie + workshop (hands-on)
Deze professionalisering bestaat uit drie opeenvolgende fasen: een toelichting van het onderwijskundig kader, een demonstratie en een praktijkgerichte workshop.
In de eerste fase wordt het onderliggend didactisch en theoretisch kader toegelicht. Daarbij wordt stilgestaan bij relevante uitgangspunten, onderwijsdoelen en overwegingen voor de toepassing binnen diverse onderwijssituaties.
De tweede fase bestaat uit een demonstratie waarin concrete voorbeelden worden aangereikt ter illustratie van mogelijke toepassingen. De focus ligt hierbij op didactische haalbaarheid, meerwaarde en strategisch gebruik.
Tijdens de afsluitende workshop passen de deelnemers de verworven inzichten toe in een praktijkgerichte opdracht. De deelnemers ontwikkelen eigen toepassingen, met ruimte voor exploratie, reflectie en onderlinge uitwisseling.
Beginsituatie
  • Voor een optimaal leerrendement is het aangewezen dat deelnemers vertrouwd zijn met de inhoud van de professionalisering "Gebruik AI in het onderwijs" (cursuscode T26-031).
  • Deelnemers beschikken over basisdigitale vaardigheden, zoals vlot computergebruik en vertrouwdheid met internettoepassingen.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-054