Onderzoekend leren
Zet een rijk leerproces op vanuit nieuwsgierigheid en verwondering

Doelstellingen

Je leert ...

  • een wetenschappelijk onderzoeksproces opbouwen voor leerlingen
  • doordachte onderzoeksvragen opstellen
  • zicht krijgen hoe je onderzoeksvaardigheden stimuleert
  • onderzoeksgerichte leerprocessen uitwerken en begeleiden
Inhoud

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze stellen vragen, willen dingen uitproberen en leren al doende. Vanuit die verwondering kun je als leerkracht krachtige en interactieve leerprocessen op gang brengen — dat is precies waar onderzoekend leren om draait.

In deze sessie duik je in de basisdidactiek van wetenschappen binnen STEM. Je denkt na over wat een goede onderzoeksvraag is, hoe je een onderzoeksproces opbouwt en hoe je kinderen daarin motiveert en begeleidt. Je krijgt concrete handvatten om zelf een onderzoekstraject te ontwerpen en om je leerlingen stap voor stap mee te nemen in wetenschappelijke denkwijzen.

Deze sessie is ideaal voor leerkrachten die wetenschap dichter bij de leefwereld van kinderen willen brengen en op zoek zijn naar praktische manieren om nieuwsgierigheid en kritisch denken te voeden in hun klas.

Beginsituatie
/

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 600,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •          Peuter en eerste kleuter
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter
  •       Lager Onderwijs
  •          Eerste graad
  •          Tweede graad
  •          Derde graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-170