Inhoud
Tijdens deze vorming krijg je een voorstelling van het systeem van ‘De kleuterclubjes’.
Dit is ontstaan vanuit een behoefte om zorg, in de klas of door een zorgleerkracht, wat leuker en vooral minder stigmatiserend te maken.
Uit de praktijk blijkt dan ook, dat zowel kinderen, ouders als kleuterleidsters deze manier van werken wel aangenaam vinden. De verschillende ‘clubjes’ worden opgebouwd rond de verschillende zorgbehoeften en de ‘leden’ van zo’n clubje kunnen uit alle klasjes komen.
Maar ook ‘niet-leden’ mogen vaak meedoen met een bepaald clubje, bv. als een ‘help-vriendje’, maar soms ook gewoon voor de gezelligheid.
Op deze manier ontstaat er een stimulerende dynamiek en is het voor iedereen gemakkelijker te aanvaarden dat elk kind zich op zijn eigen tempo ontwikkelt.
De kleuterclubjes zijn ook een ideaal uitgangspunt om eventueel ‘deeltijds’ of als Co-teacher mee te werken.
Methodiek
Vertrekt vanuit een concrete klaspraktijk.
Interactief: er wordt tijd gemaakt om te kijken naar je eigen klaspraktijk.
Welke ‘clubjes’ passen in jouw kleuterschool en hoe je ze kan invullen.