Herkennen en signaleren van cognitief sterk functionerende leerlingen in de klas
Welke types van cognitief sterk functionerende leerlingen bestaan er? Hoe kun je ze herkennen?

Doelstellingen

Kennis en inzicht verwerven in de verschillende kenmerken van hoogbegaafdheid, zodat je cognitief sterk functionerende leerlingen leert herkennen in de klas.

Inhoud

Je kent wel de ideale leerling die iedereen in zijn klas wil hebben. Een braaf cognitief sterk functionerend kind dat goed meewerkt, mooie punten haalt, zijn werk netjes en nauwkeurig afmaakt en geliefd is bij zowel leerkracht als leerlingen. Zo’n kind waarvan je denkt: ‘Die zal er wel komen!’

Dit is het beeld dat de meeste leerkrachten hebben van cognitief sterk functionerende leerlingen. Maar dan maak je een grote vergissing… er zijn nog vijf andere types van cognitief sterk functionerende kinderen te herkennen in de klas.

Hoe eerder een hoogbegaafd kind wordt herkend in de klas, hoe sneller een gepaste begeleiding kan geboden worden en hoe meer kans dat het kind zich goed in zijn vel voelt en niet gaat onderpresteren.

Daarna worden de zes profielen van cognitief sterk functionerende leerlingen besproken die zowel van toepassing zijn in de lagere school als in het secundair.

De nascholing eindigt met het bespreken en inkijken van een aantal signaleringsprotocollen die ervoor zorgen dat cognitief sterk functionerende kinderen systematisch gescreend kunnen worden en er geen kinderen meer worden overgeslagen.

Methodiek
  • Interactieve uiteenzetting met presentatie, met veel mogelijkheid tot vragen stellen en tot discussie.
  • Bespreking en inkijken van signaleringsmateriaal.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 725,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs
  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T25-081