Autismespectrumstoornis of ASS: waar begint het spectrum en wanneer spreken we van een stoornis?

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

We willen leerkrachten wegwijs maken in de diagnostiek en behandeling van ASS. We willen hen leren signalen herkennen, maar er ook rond handelen. We proberen om hen handvatten aan te reiken bij het begeleiden van deze kinderen in de klas en op schoolniveau. Leerkrachten kunnen samenwerken met ouders, het zorgteam en CLB binnen het thema ASS. 

Inhoud

Het volgende komt aan bod: terminologie, diagnostiek - DSM-V criteria, inzichten in sterktes - zwaktes, samenhang met andere problemen, aanpak, de verschillen in het klinisch beeld bij jongens/meisjes, aanknopingspunten rond leren leren.

We bekijken samen kort en krachtig de theorie: wanneer, waarom en hoe komen we tot een diagnose. 

We staan stil bij het verschillende klinisch beeld van jongens en meisjes.

We spitsen toe op de aanpak, op klas- en schoolniveau. 

We maken het onderscheid met andere problemen of overlap met andere diagnoses. 

Wat zijn redelijke aanpassingen? Wanneer denken we aan leersteun binnen het zorgcontinuüm? Hoe werken aan inclusie ook voor deze kinderen en jongeren?


Methodiek

Powerpoint ter beschikking, beeldmateriaal. 

We gaan actief aan de slag met voorbeelden, er is ruimte voor vragen en interactie vanuit jullie team t.a.v. de nascholer. Stel gerust gerichte vragen, dan verwerken we deze in de vorming.

Beginsituatie
Heb je al ervaring met kinderen met een ASS-diagnose? Of helemaal nog niet? Het maakt niet uit, we starten met een opfrissing! 

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie
  • € 1.350,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Kleuteronderwijs
  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T26-195