Doelstellingen
Ontwerpbasis
- De deelnemer ontwikkelt inzicht in de didactische en functionele mogelijkheden van AI-tools binnen het onderwijsontwerp.
- De deelnemer past ontwerpprincipes toe om AI-toepassingen doelgericht te integreren in lesvoorbereiding, instructie en evaluatie.
- De deelnemer reflecteert kritisch over de rol van AI in de onderwijspraktijk, met aandacht voor ethiek, transparantie en doelgerichtheid.
Onderwijstechnologische vaardigheid
- De deelnemer raakt vertrouwd met een reeks innovatieve AI-tools, zoals tekst- en beeldgeneratoren, assistenten voor lesplanning, evaluatieondersteuning en feedbacksystemen.
- De deelnemer leert deze tools functioneel inzetten binnen de onderwijscontext, afgestemd op de eigen noden en vakinhouden.
- De deelnemer begrijpt de beperkingen en valkuilen van AI-gebaseerde oplossingen en kan deze afwegen tegenover hun voordelen.
Lesmateriaalcreatie
- De deelnemer ontwikkelt met behulp van AI-tools lesmateriaal, opdrachten of ondersteunende inhoud die creatief, efficiënt en afgestemd is op de doelgroep.
- De deelnemer benut AI voor het genereren van alternatieve formuleringen, differentiatie in opdrachten of visuele ondersteuning bij complexe leerinhouden.
Efficiëntie en probleemoplossing
- De deelnemer past strategieën toe om AI-tools efficiënt in te zetten met het oog op tijdswinst, werkdrukverlaging en administratieve ondersteuning.
- De deelnemer herkent uitdagingen of knelpunten bij het gebruik van AI in het onderwijs en ontwikkelt oplossingsgerichte benaderingen voor een verantwoorde implementatie.
Inhoud
Ben je benieuwd hoe artificiële intelligentie jouw lespraktijk kan ondersteunen én vernieuwen? Tijdens deze professionalisering ontdek je hoe je met behulp van slimme AI-tools je lessen efficiënter voorbereidt, je lesmateriaal verrijkt en je evaluatiestrategieën versterkt. Je leert hoe je technologie bewust inzet, zonder je pedagogische regie te verliezen.
Je krijgt een helder kader aangereikt dat je inzicht geeft in de rol van AI binnen het onderwijsontwerp. Je verkent toepassingen voor tekst- en beeldgeneratie, lesplanning en leerondersteuning — telkens met aandacht voor hun meerwaarde, beperkingen en ethische implicaties. In de workshopfase pas je deze inzichten concreet toe in je eigen onderwijscontext.
Wat ga je leren in deze professionalisering?
- Je ontdekt hoe je AI op een doelgerichte en doordachte manier inzet bij lesvoorbereiding, instructie en evaluatie.
- Je leert werken met AI-tools die je ondersteunen bij contentcreatie, differentiatie en feedback.
- Je ontwikkelt creatief en efficiënt lesmateriaal dat afgestemd is op de noden van jouw doelgroep.
- Je reflecteert kritisch over de inzet van AI in je klaspraktijk en leert strategieën toepassen om verantwoord en effectief met deze technologieën om te gaan.
Wil je je onderwijspraktijk versterken met slimme oplossingen die tijdswinst, vernieuwing en diepgang brengen?
Schrijf je in en ervaar hoe je met AI niet alleen efficiënter werkt, maar ook creatiever lesgeeft.
Deze professionalisering kan ook online georganiseerd worden.
Methodiek
Toelichting van het onderwijskundig kader + demonstratie + workshop (hands-on)
Deze professionalisering bestaat uit drie opeenvolgende fasen: een toelichting van het onderwijskundig kader, een demonstratie en een praktijkgerichte workshop.
In de eerste fase wordt het onderliggend didactisch en theoretisch kader toegelicht. Daarbij wordt stilgestaan bij relevante uitgangspunten, onderwijsdoelen en overwegingen voor de toepassing binnen diverse onderwijssituaties.
De tweede fase bestaat uit een demonstratie waarin concrete voorbeelden worden aangereikt ter illustratie van mogelijke toepassingen. De focus ligt hierbij op didactische haalbaarheid, meerwaarde en strategisch gebruik.
Tijdens de afsluitende workshop passen de deelnemers de verworven inzichten toe in een praktijkgerichte opdracht. De deelnemers ontwikkelen eigen toepassingen, met ruimte voor exploratie, reflectie en onderlinge uitwisseling.