We verloten op deze studiedag 5 exemplaren van het spelletje IQ-Digits van SMART GAMES!
Leraren eerste en tweede graad
Na deze sessie hebben de deelnemers zicht op de beveiligingen die ingebouwd zijn zowel in de examenmodus van GeoGebra als in de krachtiger Safe Exam Browser.
Scholen zijn volop aan het zoeken hoe ze online toetsen en examens zo veilig mogelijk kunnen laten verlopen. We bekijken in deze sessie twee mogelijkheden die gratis zijn:
De sessie zal een demosessie zijn. De deelnemers kunnen achteraf wel de gebruikte bestandjes downloaden.
Deelnemers mogen een laptop meebrengen om een en ander uit te proberen van wat gedemonstreerd wordt (maar dit is zeker geen vereiste, de sessie is vooral een demosessie). In dat geval zorgen zij er zelf voor dat GeoGebra vooraf op hun laptop geïnstalleerd is.
Leraren eerste en tweede graad
De deelnemers maken kennis met het opzet, de inhoud en de resultaatweergave van de Vlaamse toets wiskunde voor de leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs.
Sinds 2024 leggen alle leerlingen op het einde van de eerste graad secundair onderwijs de Vlaamse toets wiskunde, ook wel centrale toets wiskunde genoemd, af. Deze sessie informeert de deelnemers over de opbouw van de Vlaamse toets wiskunde. De Vlaamse toets wiskunde voor de eerste graad toetst het curriculum zowel in de breedte als in de diepte via thema's. We tonen de link tussen elk thema en de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. Per thema wordt het resultaat op de Vlaamse toets uitgedrukt in vaardigheidsniveaus. We bespreken de wijze waarop de omschrijvingen van die vaardigheidsniveaus ontstaan zijn. Daarnaast delen we enkele voorbeeldvragen.
Leraren eerste en tweede graad
We beginnen gezamenlijk met een breinbreker uit te leggen. Nadien doen we zelf als goochelaar een paar rekentrucs waarvoor je materiaal krijgt. Speciaal voor de 51ste editie van de dag van de wiskunde zijn er een paar puzzels.
Nadien is een waaier van opdrachten die zowel in de eerste als tweede graad bruikbaar zijn en je zeker achteraf een leuke les wiskunde bezorgen. Er zijn een paar denkspelen waarbij je zelf een strategie kan bedenken. Voor deze opdrachten krijg je per twee een tas met materiaal die je nadien mag meenemen. Bij heel wat doordenkers is er extra materiaal, dat zeker helpt om de problemen beter te analyseren en dat je achteraf als je de opdracht leuk en bruikbaar vindt, mag verdelen. Het materiaal is ook gemakkelijk zelf te maken. Ideeën voor opendeurdag of een speciale dag te vieren, ga je zeker opdoen.
Door meer of minder hulp en materiaal te geven kan je met deze denkers heel goed differentiëren en laat je iedereen het probleem op zijn manier onderzoeken. Iedereen heeft het genot van iets te vinden.
Leraren eerste en tweede graad
Na het volgen van de workshop vertaal je de verschillende elementen voor een effectieve didactiek naar werkvormen.
We nemen eerst de verschillende inzichten uit cognitief psychologisch onderzoek onder de loep. Deze inzichten helpen ons om de verschillende elementen voor een effectieve didactiek te begrijpen. Aan de hand van verschillende voorbeelden leer je deze elementen toe te passen in je les. Ontdek hoe je met kleine aanpassingen de leerwinst bij al je leerlingen kunt vergroten.
Deelnemers brengen een handboek of eigen syllabus mee.
Leraren eerste en tweede graad
Kennis en inzichten i.v.m. wiskunde uit het basisonderwijs inzetten om nieuwe leerstof in het secundair onderwijs aan te brengen.
Er is soms weinig contact tussen onderwijzers van de lagere school en wiskundeleraren in het secundair onderwijs. Toch worden heel wat onderwerpen in het basisonderwijs aangezet, die daarna in het secundair onderwijs verder worden uitgediept.
Vaak lijkt het alsof leerlingen daarover nog weinig of zelfs geen kennis bezitten. Dit heeft o.a. te maken met een andere aanpak, verwoording, abstractiegraad die leraren en leerlingen in het basisonderwijs hanteren.
In deze workshop zoeken we hoe je als leraar gebruik kan maken van de kennis die leerlingen al meekregen, om daarop nieuwe kennis te enten. Je kan als leraar soms verrast zijn van de leerstof die leerlingen in het basisonderwijs al verkenden.
We leggen enkele concrete voorbeelden uit het basisonderwijs op tafel en geven beeld hoe die daar invulling krijgen. Daarna zoek je samen met enkele collega’s hoe je deze kennis bij leerlingen verder kan ontwikkelen. Tot slot delen we onze ideeën in de grotere groep.
Leraren eerste graad A en tweede graad
De deelnemers kennen het onderscheid tussen een vraagstuk en een probleem en kunnen de leerlingen heuristieken aanleren.
Het oplossen van problemen is een vaardigheid die uitdagend is en dus voor veel leerlingen niet vanzelfsprekend. Dat blijkt ook uit allerlei internationale en Vlaamse toetsen. Toch kunnen we leerlingen aanleren hoe ze problemen kunnen aanpakken.
Via voorbeelden overlopen we verschillende heuristieken en we plaatsen dit in het geheel van het wiskundig leren.
Dit is een uitbreiding van de werkwinkel over problemen oplossen van 2020.
De deelnemers krijgen ook de syllabus met voorbeelden in elektronische vorm.
We starten met het zelf oplossen van enkele problemen. Dan volgt een theoretisch kader met voorbeelden. De besproken principes zetten we in bij een eindopdracht.
Er is ook ruimte voor inbreng en vragen van de deelnemers.
Deelnemers brengen een geodriehoek, potlood en schaar mee.
Nu elke leerling een eigen device heeft, is het belangrijk om te weten hoe je ICT echt met meerwaarde inzet in de wiskundeles. In deze workshop gebruiken we het PICRAT- en SAMR-model om te evalueren of technologie effectief wordt toegepast en hoe we valkuilen zoals "papier achter glas" kunnen vermijden, waarbij digitale middelen enkel als vervanging van papier fungeren zonder nieuwe inzichten te bieden.
Ben je klaar om jouw wiskundelessen te versterken met digitale tools? In deze workshop ontdek je hoe je met behulp van verschillende digitale tools je lessen kunt verrijken en zorgen voor leren met meerwaarde. Ze maken wiskundige concepten tastbaarder: van interactieve grafieken tot dynamische oefeningen die leerlingen uitdagen en prikkelen om te leren. We verkennen ook hoe Augmented Reality (AR) kan worden ingezet om meetkundige figuren letterlijk in de ruimte te plaatsen, waardoor abstracte begrippen een nieuwe dimensie krijgen. Daarnaast laten we zien hoe AI, bijvoorbeeld via MathGPT, kan helpen bij het oplossen van wiskundige problemen of het herkennen van patronen in data, en hoe je dit eenvoudig kunt integreren in de klas. Tijdens de workshop krijg je praktische voorbeelden van hoe je deze technologieën kunt gebruiken om onderzoekend leren te stimuleren, probleemoplossend te denken en reflectie te bevorderen. Daarnaast kijken we hoe ICT kan helpen bij het geven van directe feedback.
Bij de hervormingen en de invoering van de nieuwe minimumdoelen en leerplandoelen staat de autonomie van de leraar en de scholen centraal. Meer dan vroeger wordt van vakgroepen en leraren wiskunde verwacht dat ze nadenken over het wiskundecurriculum in hun school. Hoe doe je dat als vakgroep?
We starten deze workshop met een ruimer theoretisch kader dat houvast moet geven. We bespreken hierbij enkele essentiële onderdelen van curriculumontwikkeling. Daarna lichten we de theorie toe aan de hand van een concreet praktijkvoorbeeld: hoe kunnen we een rijk, helder en samenhangend curriculum rond algebraïsch rekenen uitwerken en implementeren in de school? Hoe begin je daaraan binnen de vakgroep? Wat zijn kansen en waar zitten valkuilen? In dit deel komen af en toe de ervaringen van de lesgevers bij het werken aan Wiskundeplan naar voor. In het laatste deel van de workshop doen de deelnemers zelf een stukje van deze oefening in kleinere groepen waarbij ze werken aan een ander topic zoals bijvoorbeeld problem solving, het functiebegrip… Belangrijk daarbij is dat dit binnen het geschetste theoretisch kader gebeurt. Afsluiten doen we met een korte bespreking van wat in de groepjes aan bod is gekomen.
Tijdens deze workshop verkennen we de cruciale fase waarin leerlingen in de eerste graad voor het eerst kennismaken met variabelen. Dit kan leiden tot misconcepties zoals de 'Letter-as-Object'-fout, waarbij variabelen worden gezien als concrete objecten in plaats van het vertegenwoordigen van hoeveelheden. We baseren ons op recent onderzoek dat ik aan de Universiteit Utrecht uitvoerde, samen met een collega aan de Universiteit van Duisburg-Essen. In dit onderzoek werden 2220 Duitse leerlingen getest voor en na één maand algebraonderwijs. We analyseren hoe hun denkpatronen evolueren en verbinden deze bevindingen aan praktische klaservaringen. Aan de hand van concreet materiaal en onderzoeksresultaten ontdekken we welke didactische strategieën het meest effectief zijn om leerlingen te helpen bij een sterke start in algebra.
Na het volgen van deze workshop...
Leraren eerste en tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
A-STROOM
Enkele voordelen van digitale oefeningen worden o.b.v. ‘wijze lessen’ kort besproken. Vervolgens werken we enkele voorbeeldoefeningen uit waarbij het concept van afhankelijke objecten beknopt wordt getoond om zo op te bouwen naar het declareren van variabelen: de eerste gerandomiseerde oefening is een feit. Om input aan de leerling te vragen, leren we invulvakken koppelen aan het gewenste antwoord zodat de leerling onmiddellijk geëvalueerd wordt. Het maken van slimme applets vraagt best wat oefening, dus de zeer grote database van GeoGebra is een goudmijn: leer dus ook de open source applets naar je eigen hand zetten om je resultaat tenslotte te delen met je leerlingen.
(Indien er nog tijd over is, kan nog een extra voorbeeldoefening uitgewerkt worden.)
Interactieve workshop waarbij naslagwerk op papier wordt voorzien om de uitgewerkte voorbeelden te kunnen reproduceren. Weinig tijd ingerekend om deelnemers te helpen dus ook screenrecordings met voicenotes ter beschikking voor thuis.
De deelnemers kennen (en hebben) het programma GeoGebra en kunnen de basisfuncties (meetkundige constructies opbouwen) van het programma toepassen. Ze hebben weet over de afhankelijkheid van objecten ten opzichte van elkaar. Ze hebben ook interesse in basisvaardigheden programmeren (geen voorkennis nodig). Eventueel ook een account op GeoGebra.org, handiger om materiaal te delen.
Leraren eerste en tweede graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
B-STROOM
Enkele voordelen van digitale oefeningen worden o.b.v. ‘wijze lessen’ kort besproken. Vervolgens werken we enkele voorbeeldoefeningen uit waarbij het concept van afhankelijke objecten beknopt wordt getoond om zo op te bouwen naar het declareren van variabelen: de eerste gerandomiseerde oefening is een feit. Om input aan de leerling te vragen, leren we invulvakken koppelen aan het gewenste antwoord zodat de leerling onmiddellijk geëvalueerd wordt. Het maken van slimme applets vraagt best wat oefening, dus de zeer grote database van GeoGebra is een goudmijn: leer dus ook de open source applets naar je eigen hand zetten om je resultaat tenslotte te delen met je leerlingen.
(Indien er nog tijd over is, kan ook nog een extra voorbeeldoefening uitgewerkt worden.)
Interactieve workshop waarbij naslagwerk op papier wordt voorzien om de uitgewerkte voorbeelden te kunnen reproduceren. Weinig tijd ingerekend om deelnemers te helpen dus ook screenrecordings met voicenotes ter beschikking voor thuis.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 69,00
Dag van
Classic
300
D25-006