Module 17: De directeur als motor voor een gebalanceerd schoolklimaat
Masterclass De directeur van nu ... en straks!

Afgelopen

Inhoud
In deze snel veranderende tijden wordt heel wat van scholen verwacht: een degelijke opleiding aanbieden, jongeren sociaalvaardig maken, voldoende aandacht schenken aan het welzijn van iedereen, ... Ondertussen is er een toenemende digitalisering, een toenemende polarisering, klassen met een steeds groter wordende diversiteit, lege brooddozen, enz.
Onderzoek toont aan dat een balans tussen aandacht voor emotioneel, gedragsmatig en cognitief engagement van leerlingen belangrijk is om de connectie van leerlingen met het onderwijs te behouden en leervorderingen te realiseren. 
In de praktijk merken we echter dat er vaak suggesties geformuleerd worden die die balans tussen kwalificatiegerichtheid en welzijn van leerlingen en personeel uit het oog verliezen. 
In deze Masterclass onderzoeken we hoe je als leidinggevende die balans zo goed mogelijk kunt nastreven.

Waarom moeten we werken aan een gebalanceerd schoolklimaat?

Iedereen heeft bepaalde verwachtingen rond onderwijs en wil die snel ingelost zien. ‘Onderwijzen’ vraagt veel tijd en geduld. Door in te spelen op alles wat op ons afkomt, zit de kans er misschien wel in dat we onszelf voorbijlopen. Het is daarom belangrijk om na te denken over hoe we prioriteiten kunnen stellen en welke doelen we voor ogen hebben. 

Op deze eerste opleidingsdag vertrekken we vanuit een aantal kaders en gaan we samen op zoek hoe we ‘in balans’ blijven in onze eigen context.

Hoe kunnen we werken aan een gebalanceerd klasklimaat?

In het onderwijs moeten we flexibel en innovatief zijn. Regelmatig moeten we dingen veranderen, in lijn met onze visie op onderwijs. 

Tijdens deze tweede dag kijken we kritisch naar een aantal veranderstrategieën. We bespreken elementen die kunnen helpen bij het creëren van een innovatief schoolklimaat. 

Tijdens en na een schoolbezoek gaan we op zoek naar wat we waarderen en bespreken we waarom deze mindset belangrijk is.

Hoe passen we de groei naar een gebalanceerd klasklimaat toe in de eigen schoolcontext?

Tijdens deze laatste opleidingsdag bekijken we hoe we als directeur/leidinggevende de groei naar dit schoolklimaat kunnen faciliteren.

We nemen een aantal kaders onder de loep en tijdens en na gesprekken met een aantal directies gaan we op zoek naar wat jij als directeur/leidinggevende zou willen proberen in jouw unieke schoolcontext.

Beginsituatie
Deze module richt zich tot alle (aspirant-)leidinggevenden binnen het onderwijsveld van het gewoon en buitengewoon basisonderwijs en secundair onderwijs.

Edities

Code Sessies Status
I24-078-A
dinsdag 14 november 2023
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
dinsdag 14 november 2023
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
dinsdag 12 december 2023
9.00u tot 12.00u
Óscar Romeroscholen vzw
Kerkstraat 60
9200 Dendermonde, België
dinsdag 12 december 2023
13.00u tot 16.00u
Óscar Romeroscholen vzw
Kerkstraat 60
9200 Dendermonde, België
dinsdag 16 januari 2024
9.00u tot 12.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 Brugge, België
dinsdag 16 januari 2024
13.00u tot 16.00u
KH VIVES Campus Brugge
Xaverianenstraat 10
8200 Brugge, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Wim Vanhoutte
  • Wim Verhaeghe

Aantal edities

1

Prijs

€ 390,00

Verzorgde broodjeslunch inbegrepen

Type nascholing

Individu

Leerformat

Masterclass

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I24-078