Dag van Engels en Duits

Afgelopen

Inhoud

Programma:

13u30 - 14u00: onthaal met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

14u00 - 15u15: werkwinkels eerste beurt

15u15 - 15u45: pauze met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

15u45 - 17u00: werkwinkels tweede beurt

Werkwinkels

Doelstelling

Learners discover and practice grammar with the help of advertisements.

Inhoud

Even though grammar may sometimes be considered as a necessary evil by both teachers and students, it still takes up a prominent position in many curricula.

In this session we will deal with ways to explore grammar by making use of the language and visual context found in print ads and video commercials.

In the highly competitive industry of advertising, it is extremely important to come up with accessible and instantly recognizable language that appeals to a wide public. This makes the language used in these text types highly appropriate for activities focusing on grammatical meaning and form.

The language in advertising is also crisp and quite memorable. As a result of this, learners can easily engage with such examples and the phrases may stick in their heads for a longer time than the average coursebook example.

The session will mainly focus on practical examples that illustrate how these texts can lead to language-awareness as well as contextual practice.

Beurten
  • C: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Bruno Leys
Doelgroep

leraren tweede en derde graad aso-kso-tso

Doelstelling

New grammatical theory rarely makes our students feel all warm and fuzzy inside. How can we motivate them to use these items in a communicative context? 

Inhoud

This session features a set of concrete lesson plans and resources in which grammar is used in a motivating and communicative context:

Abandonware games for prepositions of place and movement

Would I Lie To You for past simple questions

Armchair Detectives for modals of probability and certainty

Window Swap for shapes, prepositions (and vocab to describe urban or rural landscapes)

Interactive fiction for present tenses

All featured resources (worksheets, PowerPoint presentations, rubrics…) will be shared with attendants.

Methodiek

Mainly an overview of lesson ideas, with a few more interactive instances.

Beurten
  • C: 14:00 tot 15:15
  • D: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Hannes Pype
Doelstelling
  • Deelnemers kunnen extensies toevoegen aan een browser, extensie-opties instellen en aanpassen én inzetten om hun taalvaardigheden te stimuleren.
  • Deelnemers kunnen leerlingen leren diezelfde extensies toe te voegen aan hun eigen laptop enz.
Inhoud

Stimuleer je Franse, Engelse, Duitse … taalvaardigheden met de hulp van enkele bijzonder handige extensies, kleine programmaatjes die je zelf toevoegt aan de browser van je laptop of computer

  • Korte toelichting bij de afzonderlijke extensies.
  • Extensies toevoegen aan Microsoft Edge op laptop en op een pc enz.
  • Experimenteren met toepassingen. 
Beginsituatie
  • Deelnemers brengen hun eigen laptop én koptelefoon mee. 
  • Deelnemers kunnen inloggen op hun eigen Google en/of Microsoft account.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
  • Deelnemers brengen hun eigen laptop én koptelefoon mee. 
  • Deelnemers kunnen inloggen op hun eigen Google en/of Microsoft account.
Beurten
  • C: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Joost Dancet
Doelgroep

leraren tweede en derde graad aso-tso

Inhoud

Voorstelling van de vernieuwde educatieve werking van het Talbot House Museum in Poperinge. Deze soldatenclub uit de Eerste Wereldoorlog is een Brits eiland in de Westhoek. De Engelstalige vrijwilligers slaan maar wat graag een praatje met de leerlingen. Onze ‘native speakers’ nemen de leerlingen op sleeptouw doorheen de club. Maar er zijn ook tal van mogelijkheden omtrent literatuur, drama en zelfs een heus English Breakfast. Met Cheerio Darling kan je grasduinen in liefdesbrieven van een eeuw geleden. Ontdek het allemaal tijdens deze voorstelling. 

Beurten
  • D: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Simon Louagie
Inhoud

This workshop is run by Abbie Moore, the British theatre facilitator who founded the international creative language learning company, Hello Drama. You'll leave this workshop with a handful of adaptable theatre-based games that you can immediately use with your English learners. You will experience the fun of the games first-hand, so be ready to get actively involved in a supportive and low-pressured environment. During the workshop you will learn about the benefits of using drama games to encourage even the shyest of students to speak up. You'll also get an insight into the active workshops our British theatre facilitators run in secondary schools across Belgium, from escape rooms exploring British Food and British landmarks, to improvisation and Shakespeare. You do not need to have any prior knowledge of theatre or drama to do this workshop. Come and join the fun!

Beurten
  • C: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Abbie Moore
Doelstelling

Kennismaking met de verschillende mogelijkheden van Bookwidgets gecombineerd met een hands-on.

Inhoud

Ik leerde BookWidgets nog maar kennen in 2016, toch is de software sindsdien almaar populairder geworden in de lerarenkamer. Met deze app kan je eenvoudig oefeningen maken en volledig of gedeeltelijk laten verbeteren door de computer. De mogelijkheden zijn heel divers: van invuloefeningen tot open vragen, woorden slepen in een zin of afbeeldingen met woorden combineren, de integratie met YouTube is heel eenvoudig en de frisse lay-out en vele verschillende werkvormen zijn uitermate motiverend voor de leerlingen. Alles is bovendien heel eenvoudig op te zetten. Kortom: een app die de lespraktijk van de leraar kan vereenvoudigen. Zeker de moeite dus!

Methodiek
In een eerste deel bekijken we de vele mogelijkheden, in een tweede deel van de sessie gaan de deelnemers zelf aan de slag.
Beginsituatie
De deelnemer heeft nog weinig tot geen voorkennis van BookWidgets.
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Deelnemers brengen hun eigen laptop mee.
Beurten
  • D: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Pieter Casier
Doelstelling
Met een aantal tips, voorbeelden en concrete tools willen we leerkrachten inspireren om de participatie van de leerlingen in de lessen Engels te verhogen. 
Inhoud
Tips, tricks en voorbeelden om meteen mee aan de slag te gaan: zowel in het gewone, online als hybride lesgeven? 
De betrokkenheid van de leerling verhogen zorgt voor meer interactie, een hoger leerrendement, meer motivatie, … Ook het nagaan of je klas mee is en de leerstof onder de knie heeft tijdens de les zelf is een mooie bouwsteen van effectieve didactiek. 
Met een aantal concrete lesideeën en voorbeelden tonen we graag hoe we dit inzetten in onze lessen. Deze ideeën zijn toepasbaar en aanpasbaar aan jouw lespraktijk, ongeacht in welke graad of onderwijsvorm je les geeft. 



Methodiek
We geven graag uitleg en voorbeelden mee, we gaan tijdens de workshop ook zelf (in beperkte mate) interactief aan de slag. 
Beurten
  • D: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Jessica Morseau
Doelgroep

Leraren derde graad aso-tso

Doelstelling
  • Erarbeitung zentraler Kenntnisse zum Genre Comic
  • Wissensvermittlung zum Thema Klassiker der deutschen Literatur
  • Verstehen des Wechselverhältnisses zwischen Text und Bild
  • Erwerb erster Interpretationsfähigkeiten von (klassischer) Literatur
Inhoud

Deutsche Klassiker haben ihren Siegeszug in neueren Genres fortgesetzt – im literarischen Bilderbuch, dem literarischen Comic und der Graphic Novel. Für SchülerInnen bietet sich so die Möglichkeit, Werke der Weltliteratur kennenzulernen, wobei literarische Bilderbücher, Comic und Graphic Novel aufgrund ihrer Dialogform und dem Bildfokus das Verständnis erheblich erleichtern.

Methodiek

Nach einer kleinen Einführung in das Genre, möchte ich anhand einiger Beispielbearbeitungen – Goethe, Kafka, Schnitzler, Remarque - zeigen, wie literarische Comics im Deutschunterricht eingesetzt werden können.

Beurten
  • C: 14:00 tot 15:15
Docenten
  • Carolin Benzing
Inhoud
In this workshop, techniques will be presented on how to integrate comics interactively into the classroom. The exhibition on "Spirou in Berlin" by the German comic artist Flix serves as an example. The exhibition with material created by the Goethe-Institut Brussels can be made available to interested schools.
Methodiek

presentation - discussion group

Beurten
Docenten
    Doelgroep
    leraren tweede en derde graad
    Doelstelling
    Spielerisch und kreativ die Sprache entdecken.
    DaF soll auch einfach Spaß machen (für Lernende aber auch für Lehrende...)
    Inhoud
    Teil 1: Anagramme im DaF-Unterricht
    Teil 2: Nonsens pur oder die 5 Sinne: Wahnsinn, Schwachsinn, Unsinn, Blödsinn & Stumpfsinn
    Teil 3: Sprachspielereien
    Methodiek
    Interaktiver Workshop mit sehr viel Abwechslung
    Arbeitsformen: individuell und in Kleingruppen
    Spielerisch, kreativ, lustig und neu
    Beginsituatie
    DaF-Lehrkräfte und Studierende (ab C1)
    Beurten
    • D: 15:45 tot 17:00
    Docenten
    • Filip De Nys
    Doelgroep
    Lehrkräfte für Deutsch mit Schüler*innen auf Niveau A1-B1
    Doelstelling
    Sie erhalten Anregungen und Tipps zur Entwicklung von Ideen für das Thema Europa im DaF-Unterricht, um bei Kindern und Jugendlichen Lust und Neugier auf das Thema Europa zu wecken.
    Inhoud

    Europa und EU sinnvoll und spielerisch auf Sprachniveaus A1-B1 in den Deutschunterricht einbeziehen


    Der Workshop soll zeigen, wie man verschiedene sprachliche Kompetenzen und Inhalte (Ländernamen, Zahlen, ein Land präsentieren u.a.je nach Stufe und Kenntnissen)) im Kontext des Themas Europa vermitteln kann. Verschiedenen Materialien, die u.a. die Europäische Kommission für Kinder und Jugendliche zur Verfügung stellt, werden vorgestellt und für den Einsatz im Unterricht entdeckt.

    Methodiek
    Teilweise Präsentation im Plenum und teilweise interaktives Format mit Arbeit und Austausch in Gruppen.  
    Beurten
    Docenten

      Inschrijven

      niet mogelijk

       

      Praktische info

      Datum

      • woensdag 27 april 2022
      van 14:00u tot 17:00u

      Locatie

      KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
      Etienne Sabbelaan 53
      8500 KORTRIJK, België

      Prijs

      € 59,00

      Type nascholing

      Dag van

      Leerformat

      Classic

      Onderwijsniveau

      • Gewoon Secundair Onderwijs

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

       

      Maximum aantal deelnemers

      250

      Code

      D22-016