Nieuw dit schooljaar
Afgelast
Kennis hebben van en ondersteuning bieden bij het verder ontwikkelen van de cognitieve processen die nodig zijn voor het beheer en de aansturing van het brein (= executieve functies)
Om in het dagelijks leven vlot en doelgericht te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag, onze gedachten en onze emoties kunnen sturen. Deze vaardigheid (zelfsturing) is afhankelijk van specifieke denkprocessen nl. de executieve functies.
Dawson en Gare onderscheiden 11 executieve functies zoals o.a. taakinitiatie, volgehouden aandacht, organisatie, timemanagement, plannen, enz. Deze functies ontwikkelen zich doorheen de jaren tot de hersenen volledig ontwikkeld zijn. Naast deze spontane ontwikkeling is het heel belangrijk dat die ontwikkeling ook van buitenaf gestimuleerd wordt door instructie en inoefening. Hierin liggen mooie kansen voor jou als leerkracht.
Als we zeggen dat een kind of jongere zwakke executieve functies heeft, bedoelen we dat hij/zij problemen heeft met één of meerdere vaardigheden die gericht zijn op efficiënt en doelmatig werken.
Als een kind of jongere een flink aantal zwak ontwikkelde executieve vaardigheden heeft, komt hij/zij in de problemen op school, met zijn/haar studie en later op het werk en in zijn/haar sociale leven.
In deze sessie maak je kennis met de 11 executieve functies (Dawson en Guare) en krijg je concrete handvatten mee hoe je de ontwikkeling ervan op een eenvoudige manier kan stimuleren in de klas en op school.
Indien je dit wenst, kan je ook inschrijven voor de online vervolgsessie 'Sterk in executieve vaardigheden! De executieve functies versterken op school en in de klas' (I22-083).
/
Code | Sessies | Status | ||
---|---|---|---|---|
I22-082-A Afgelast |
|
niet mogelijk |
0
€ 59,00
Individu
Classic
20
I22-082