Praten met kinderen, hoe doe je dat?
Hoe leer je kinderen vertellen wat hen dwars zit en hoe kan je goed luisteren?

Doelstellingen
  • Het kunnen hanteren van het kader van integratieve therapie
  • Kinderen begripvol kunnen benaderen waarbij je zowel hun probleem kan erkennen en onderzoeken als kinderen ook de nodige grenzen kan geven in woorden. 
  • Het kunnen hanteren van non-verbale technieken als praatpapieren, tekeningen, klei, spelletjes
Inhoud

Tijdens deze vorming leer je een aantal communicatietechnieken die makkelijk hanteerbaar zijn in je contact met kinderen tot twaalf jaar. Ze zijn erop gericht om de achterliggende gevoelens en reacties van het kind beter te begrijpen.

We reiken ook een kader aan waarbij het duidelijk wordt waarom een kind dat zich niet goed in zijn vel voelt boosheid kan tonen ofwel zich verstopt achter een muurtje. Dit afwerende gedrag is een signaal. Als leerkracht  leer je  om dit op te pikken en erover te praten met het kind.

Thema’s in de training:

  • Begrip en begrenzing van kinderen, wat met heftige gevoelens en hoe kinderen leren die gepast te tonen?
  • Wat als kinderen ons niet kunnen tonen waar ze mee zitten? 
  • Hoe beïnvloedt onze eigen rugzak ons contact met de kinderen?

Deze vorming kan bij voorkeur aangevraagd worden op donderdagen en vrijdagen.
Uitzonderlijk ook op woensdagen.

Methodiek
  • De training is praktijkgericht. Er wordt in kleine groepjes geoefend met de eigen werksituatie als uitgangspunt.
  • We leren verbale en non-verbale communicatietechnieken die makkelijk hanteerbaar zijn in je contact met kinderen.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie
  • € 1.100,00 voor 2 sessies
  • € 1.650,00 voor 3 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Tweede kleuter
  •       Derde kleuter
  •    Lager Onderwijs
  • Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-157