Ik krijg het moeilijk uit mijn hoofd. Trauma-sensitief werken binnen het onderwijs

Doelstellingen

Na deze sessie kan je trauma herkennen en kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een trauma hebben meegemaakt.  

Inhoud

Kinderen worden te vaak geconfronteerd met heel ernstige, traumatiserende situaties.  Vechtscheidingen, huiselijk geweld, de reacties van ouders op extreme stress,… hebben een grote impact op het gedrag van kinderen en jongeren, en op hun leerprestaties.

Vanuit het onderwijs kan je een heel belangrijke rol spelen naar kinderen en jongeren met trauma. Door trauma te herkennen en hier op een trauma-sensitieve manier mee om te gaan kan je het verschil maken.  Dit lijkt misschien niet altijd even makkelijk.  Hoe herken je trauma? Wat zeg je best tegen een leerling? Wat doe je met hun verhaal? Wanneer is een reactie normaal? Wanneer is er meer hulp nodig? Wat is jouw taak? En hoe ga je zelf om met de verhalen van de leerlingen in je klas of school? Hoe kan de zorg voor je leerlingen in evenwicht blijven met de zorg voor jezelf?

In deze interactieve workshop gaan we in op de impact van trauma op  kinderen en jongeren.  We kijken naar de symptomen van trauma en hoe jij die als leerkracht kan herkennen.  We gaan dieper in op wat kinderen en jongeren nodig hebben na het meemaken van trauma en staan stil bij de rol van de school en van jou als leerkracht. 


Methodiek

Interactieve workshop met ruimte voor eigen inbreng.
Aan de hand van concrete casussen, groepsdiscussie, en eigen inbreng, wordt de theorie omgezet in de praktijk. 

Beginsituatie

Geen specifieke voorkennis noodzakelijk

Edities

Code Sessies Status
I22-112-A
dinsdag 22 februari 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
dinsdag 22 februari 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Ilse Vande Walle

Aantal edities

1

Prijs

€ 110,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Buitengewoon Basisonderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

16

Code

I22-112